Wat is een Point of Sale (POS)?

De functies en voordelen van de interactie tussen uw kassa- en CRM-systeem.

Bedrijfssoftware kan pas echt zijn volledige potentieel ontwikkelen als het naadloos en volledig is geïntegreerd in de bestaande IT-infrastructuur van het bedrijf. Add-ons, interfaces en overige verbindingen die data-uitwisseling tussen verschillende systemen mogelijk maken, zijn van groot belang voor de waarde die bedrijfssoftware kan leveren. 

De koppeling tussen CRM-software en het kassasysteem speelt een bijzonder belangrijke rol met het oog op klantrelatiebeheer (CRM). Wij kijken in dit blog daarom ook naar de voor- en nadelen van kassa software. 

Inhoudsopgave

Wat is een POS?

POS staat voor ‘Point of Sale’, maar soms ook voor het synoniem ‘Point of Service’. Beide termen omschrijven echter hetzelfde principe. Er zitten kleine verschillen tussen de twee, maar in de praktijk zijn deze minimaal. In onze taal is het natuurlijk veel beter bekend als het kassasysteem of verkooppunt. 

Servicepunt vs. verkooppunt

Point of Service-systemen bestrijken het gehele proces van een bestelling: van de initiële order tot aan de uiteindelijke ontvangst. Het Point of Sale beperkt zich echter tot het proces van de verkoop zelf. Het POS-systeem is één van de meest herkenbare items in elke winkel: het is namelijk de digitale kassa. Point of Service-systemen komen vaker voor in bijvoorbeeld de horeca, waarin men de bestellingen per tafel beter kan bijhouden.

De voordelen van een kassasysteem

Bedrijven kunnen vanzelfsprekend vele voordelen halen uit het gebruik van een kassasysteem. Voor de meeste winkels is de overstap naar een digitaal kassasysteem simpelweg onvermijdelijk.

Klanten willen tegenwoordig zo snel mogelijk geholpen worden en dit is vele malen beter te realiseren met een digitaal systeem. Naast de vraag om innovatie en digitalisering zijn er nog veel meer andere voordelen verbonden aan de aanschaf van een kassasysteem. Deze omvatten onder meer:

  • Het verschaffen van een 360-graden beeld van klanten.
  • Gepersonaliseerde klantervaringen.
  • Analysemogelijkheden die gebruikt kunnen worden voor persoonlijke aanbiedingen.
  • Betaling via mobiele apparaten.
  • Het vergroten van winstmarges.
  • Het beveiligen en bewaren van gevoelige klantgegevens. 

De mogelijke nadelen van een POS

De introductie van een nieuw softwaresysteem brengt altijd bepaalde uitdagingen met zich mee. Eigenlijk moeten ze niet eens als ‘nadeel’ bestempeld worden, maar als iets dat altijd overwonnen kan worden. De voordelen van het systeem wegen immers vele malen zwaarder dan de nadelen. De risico’s die met de implementatie gepaard gaan, kunnen geminimaliseerd worden dankzij een gedetailleerde planning en een gedegen voorbereiding. 

Verandermanagement

De introductie van nieuwe software gaat altijd gepaard met een gewenningsperiode bij de uiteindelijke gebruikers. Niet iedereen gaat makkelijk met verandering om. Maar zolang de medewerkers in een vroeg stadium betrokken worden en voorzien worden van training en instructies, dan is men veel meer bereid om met het nieuwe systeem aan de slag te gaan. 

De kosten

Alles kost geld; nieuwe software vormt hierin dan ook geen uitzondering op de regel. Voor sommige bedrijven is dit logischerwijs een struikelpunt, zeker als de voordelen van het nieuwe systeem niet volledig duidelijk zijn.

Het is daarom van cruciaal belang om goed onderzoek uit te voeren en te beseffen dat software een investering is. De middelen die op de langere termijn bespaard worden, zijn het namelijk dubbel en dwars waard. Daarnaast draagt het ook bij aan de klant- en medewerkerstevredenheid, omdat het afrekenproces efficiënter wordt ingericht. 

Welke functies heeft een kassasysteem? 

Zoals gezegd is er een verschil tussen het Point of Sale en Point of Service-systeem, vooral wat betreft de functies. De laatstgenoemde is wat uitgebreider, maar veel Point of Sale-systemen kunnen uiteindelijk relatief eenvoudig worden opgewaardeerd tot een compleet Point of Service-systeem. POS-oplossingen omvatten doorgaans de volgende functionaliteiten:

  • Het registreren van het bestelproces.
  • Klantspecifieke processen die verder gaan dan het bestelproces, bijvoorbeeld het reserveren van een tafel.
  • Orderverwerking, bijvoorbeeld het afdrukken van de bon.

De interactie tussen het POS en CRM

Alles valt of staat in dit digitale tijdperk met data. Kwalitatieve en relevante data kan van onschatbare waarde zijn voor bedrijven. Maar om deze hoge kwaliteit aan te kunnen houden, moeten alle systemen zo volledig mogelijk en in realtime met elkaar in verbinding staan.

Alleen op die manier zorgt men ervoor dat alle gegevens altijd en overal beschikbaar zijn. Voor kassasysteem-software is de koppeling met het CRM-systeem bijzonder belangrijk.

Lees ook: “Alles over het Retail CRM: onmisbaar voor de detailhandel

Een voorbeeld: klantloyaliteit

Hierdoor is men bijvoorbeeld in staat om klantloyaliteit-programma's te initiëren en beheren. Het systeem leest namelijk niet alleen bij iedere transactie de klantenkaart waarmee men spaarpunten kan verzamelen, maar het verzamelt tevens waardevolle informatie over de voorkeuren en het koopgedrag van de klant. Deze informatie kan vervolgens worden toegepast om de klant in de toekomst te benaderen met gepersonaliseerde aanbiedingen. 

Wat kost een kassasysteem?

Deze vraag kent eigenlijk geen eenduidig antwoord. De kosten zijn immers afhankelijk van verschillende factoren, die doorgaans per leverancier verschillen.

Doorgaans worden kassasystemen aan klanten beschikbaar gesteld als licentie voor één gebruiker, of in de vorm van een abonnement. Prijzen worden dan vastgesteld aan de hand van bijvoorbeeld het aantal modules, of de grootte van de onderneming. Als men voor een systeem in de cloud kiest, dan worden hier bijvoorbeeld ook maandelijkse kosten in rekening gebracht. 

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Account Based Marketing en CRM: een handleiding

ABM draait om het targeten van specifieke bedrijven. Want die ene droomklant kan weleens het verschil maken.

Lees verder

Composable commerce: wat houdt dat precies in?

Als u op zoek bent naar e-commerce software die precies op uw behoeften aansluit, dan is het hoog tijd om alles te leren over composable commerce.

Lees verder