Inbound marketing en CRM: zorg dat klanten u kunnen vinden

Inbound marketing is waar sales en marketing samenkomen. Ontdek hoe u er met uw CRM-systeem voor zorgt dat klanten naar u toekomen.

In plaats van de klant zelf te benaderen, draait u de rollen om en wordt u benaderd door de klant: dat is de essentie van inbound marketing. In dit artikel zullen wij dieper ingaan op deze aanpak en laten we zien waarmee u rekening moet houden. Een kleine tip van de sluier: Customer Relationship Management (CRM) en geschikte, bijbehorende software staan centraal. Al moeten we wel eerst kijken waar inbound marketing precies over gaat.

Inhoudsopgave

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is, zoals de naam al doet vermoeden, een marketingmethode. Het is gebaseerd op actief gezocht en gevonden worden door potentiële klanten. De bouwsteen van de gedachte is de veronderstelling dat klanten een probleem hebben, dat ze graag opgelost zien. Daarom gaan ze vrijwillig of proactief op zoek naar aanbieders of bedrijven, die hen hiermee kunnen helpen. In andere woorden: het is een manier om klanten aan te trekken.

Verschil inbound en outbound marketing

Inbound marketing is het tegenovergestelde van outbound marketing. Het laatstgenoemde is een conventionele marketing- en verkoopbenadering, waarbij het bedrijf zelf contact zoekt met de klant. Denk hierbij aan reclame-uitingen op televisie of social media, of telefonische cold calling. 

Contentmarketing

In ons digitale tijdperk hebben bedrijven talloze mogelijkheden om inbound marketing te implementeren, waarbij contentmarketing doorgaans voorop staat. Contentmarketing gaat over het creëren van kwalitatief hoogwaardige, waardevolle content. De inhoud moet worden afgesteld op de behoeften en vragen die de klant heeft; zo kan u proactief door hen worden gevonden.

Trek bezoekers aan en zet deze om in leads

Door in te spelen op de vragen en behoeften van uw doelgroep, zorgt u ervoor dat u wordt gevonden. Door de gebruikerservaring (UX) op uw website te optimaliseren en het te voorzien van strategische call-to-actions, zorgt u ervoor dat u uw websitebezoekers kan transformeren naar leads. 

Ken uw doelgroep

Vervolgens is het de bedoeling om de leads om te zetten naar concrete opdrachten of nieuwe klantaccounts. De beste manier om dit te doen is om, zoals eerder vermeld, op de hoogte te zijn van de behoeften van uw doelgroep. Bedrijven die hiervan op de hoogte zijn, zijn in staat om de aandacht te trekken met interessante, relevante content.

Rol van CRM-software

Dit is vervolgens waar Customer Relationship Management (CRM)-software in het spel komt. CRM-tools stellen u in staat om alle klantgegevens via verschillende kanalen te verzamelen, en om deze in een centrale omgeving bij elkaar te brengen. Zo bent u in staat om deze gegevens te analyseren, om hier vervolgens uw strategie op af te stemmen.

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt binnen dit gebied alsmaar populairder, het stelt gebruikers namelijk in staat om patronen binnen deze data te herkennen. Zo bent u nog beter in staat om de doelgroep te onderscheiden op basis van kenmerken en gedragingen.

Customer Journey

Deze kenmerken en gedragingen maken namelijk onderdeel uit van de Customer Journey (klantreis); waarvan het cruciaal is dat u hier een duidelijk beeld van heeft. De klantreis geeft de volledige levenscyclus van de klant bij uw organisatie weer: van de eerste interactie, tot het afsluiten van het contract en de aanschaf van uw product of dienst. Een duidelijk inzicht in deze reis geeft u de mogelijkheid om deze ervaring te optimaliseren, om deze nog beter in te richten. 

Social media

Contentmarketing beperkt zich echter niet enkel tot uw eigen website. In dit digitale tijdperk ontbreekt social media eigenlijk nooit meer in een contentstrategie. Wederom is het in dit geval van cruciaal belang om te weten wat uw doelgroep doet: op welke kanalen bevinden zij zich het meest, en hoe gedragen ze zich hierop? Het is daarnaast ook belangrijk om te begrijpen hoe deze platforms werken. 

Het belang van een social media-strategie

Ieder sociaal netwerk heeft namelijk zijn eigen raamwerk. Bepaalde content slaat op het ene platform beter aan dan op het andere. Om het meeste uit de interacties te kunnen halen, moet content worden afgestemd op het desbetreffende platform.

Bedrijven moeten daarom vooraf goed nadenken over hun social media-strategie, voordat ze lukraak content gaan publiceren. Aan het einde van de dag gaat het er immers om dat u kwalitatief hoogwaardige content, die is afgestemd op uw doelgroep, op de juiste platforms publiceert.

Marketing automation

Contentmarketing en andere vormen van marketing kunnen worden ondersteund met behulp van marketing automation. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een softwaregebaseerde methode voor het automatiseren van marketing- en verkoopprocessen. In wezen gaat het om het verrijken van de klantprofielen met relevante informatie die is gebaseerd op het gedrag van de klant.

Data en informatie: de sleutel tot gepersonaliseerde, individuele klantcommunicatie

Op basis van deze gegevens kunnen vervolgens geautomatiseerde campagnes worden ingericht voor gepersonaliseerde, individuele klantcommunicatie. Veel CRM-systemen beschikken over de marketing automation-module, waarmee u met zo min mogelijk inspanning een groot aantal potentiële klanten op persoonlijke wijze kan aanspreken. Data en klantinzichten staan, zoals altijd, centraal in dit proces. Degenen die in staat zijn om hier op juiste wijze gebruik van te maken en een persoonlijke, effectieve klantbenadering kunnen ontwikkelen, blijven de concurrentie één stap voor.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De interactie tussen CRM en het IoT

Voor velen is de verbinding tussen ERP en het IoT duidelijk. Maar hoe zit dat met de interactie tussen CRM en het IoT?

Lees verder

Wat is een Point of Sale (POS)?

De functies en voordelen van de interactie tussen uw kassa- en CRM-systeem.

Lees verder