marketing automation

Wat is marketing automation?

Met marketing automation automatiseert u uw marketingactiviteiten en bespaart u tijd en geld.

In verband met CRM-software wordt ook vaak het trefwoord “marketing automatisering” genoemd. Een term die op het eerste gezicht een modewoord lijkt, maar waar voor bedrijven tal van voordelen schuilen. Hieronder willen we de mogelijkheden van marketing automation met CRM-software nader bekijken en laten zien waar bedrijven tijd en geld kunnen besparen door gebruik te maken van een geschikt systeem.

Inhoudsopgave

Wat is marketing automation? - een definitie

Marketing automation of marketing automatisering beschrijft een softwareondersteunde methode om verkoop- en marketingprocessen te automatiseren. Kortom, dit is een gebied dat verschillende activiteiten en processen in marketing en verkoop omvat. Het gaat in principe om het verrijken van gebruikersprofielen met informatie op basis van het gedrag van de gebruikers of klanten om geautomatiseerde processen voor individuele klantcommunicatie te kunnen ontwerpen. Last but not least is het doel om het aantal potentiële nieuwe klanten of leads te vergroten.

Efficiëntie en individualiteit

Een persoonlijke klantbenadering op maat ontwikkelt zich steeds meer tot een beslissend concurrentievoordeel. Bedrijven moeten niet alleen hun eigen klanten kennen, maar ze ook op het juiste moment via het juiste kanaal met de juiste content aanspreken. Hoe groter het klantenbestand, hoe onrealistischer deze onderneming wordt zonder softwareondersteuning. Met behulp van marketing automation zijn juist die essentiële, persoonlijke benaderingen te automatiseren, wat uiteindelijk niet alleen tijd, maar ook geld scheelt.

Marketing automation met CRM software

Marketingautomatisering zelf begint vanaf het moment dat het bedrijf het voortouw neemt; dus een potentiële nieuwe klant; ontvangt. In het CRM-systeem van het bedrijf wordt een profiel aangemaakt, dat in eerste instantie alleen stamgegevens zoals naam en adres bevat. Alle informatie van de eerste interactie wordt ook vastgelegd. Bij elk verder contact tussen het bedrijf en de lead wordt het profiel vervolgens verrijkt met data. Interactie kan plaatsvinden via e-mail, via de website, telefonisch of via een ander kanaal. De omnichannel-aanpak zorgt ervoor dat er geen essentiële informatie onopgemerkt blijft. Uiteindelijk is het resultaat een zo compleet mogelijk beeld van de lead.

Hoe marketingautomatisering werkt

Veel marketingautomatiseringsoplossingen combineren functies uit verschillende gebieden. Allereerst spelen functies die traditioneel op het gebied van customer relationship management (CRM) vallen een rol. Bovendien combineren dergelijke toepassingen meestal functies uit e-mailmarketing, webanalyse, advertenties op sociale media en retargeting. Vaak is er ook aandacht voor zogenaamde lead nurturing. Lead nurturing is het proces van het ontwikkelen en versterken van relaties met prospects in elke fase van de verkooptrechter.

Voordelen van marketing automatisering

Marketingautomatiseringsoplossingen of CRM-oplossingen met marketingautomatiseringsfuncties stellen bedrijven in staat om op grote schaal flexibele en aanpasbare communicatie te ontwikkelen. Daarbij vertrouwen ze op de ontwikkeling van een lead nurturing-strategie. Dit creëert een manier waarop relaties met potentiële klanten niet alleen tot stand kunnen worden gebracht, maar ook kunnen worden onderhouden; en dat in elke fase van de salesfunnel. Door het opzetten van een goed onderbouwde lead nurturing-strategie kunnen uiteindelijk duurzame klantrelaties worden opgebouwd, die bijvoorbeeld de koopbereidheid vergroten. Daarnaast kunnen de verzamelde gegevens en informatie worden gebruikt om komende campagnes en toekomstige marketingprocessen te optimaliseren en de ROI (return on investment) te verhogen.

Een combinatie van marketingautomatisering en CRM-software is aan te raden, aangezien alle belangrijke klant(stam)gegevens al in CRM zijn opgeslagen. De klantprofielen kunnen vervolgens worden uitgebreid met belangrijke informatie voor elke individuele interactie. Tegelijkertijd kunnen de verzamelde gegevens vervolgens worden geëvalueerd in het analytische deel van het CRM, waardoor waardevolle kennis kan worden verzameld over de (potentiële) klanten. Deze dienen dan uiteindelijk als een belangrijk hulpmiddel bij de besluitvorming voor het management.

CRM-software voor marketing

Bij beide is echter de optimale inrichting van klantrelaties van groot belang. Hier komt de CRM-software om de hoek kijken. Uiteindelijk helpt het bedrijven om alle klantrelatieprocessen te beheren en deze zo efficiënt en doelgericht mogelijk te maken. Bij marketing kunnen veel verschillende functies een rol spelen; afhankelijk van hoe het bedrijf op dit gebied is gepositioneerd en welke gebieden prioriteit krijgen en welke strategieën worden gevolgd.

Functionaliteiten voor marketing automation

CRM-software voor marketing kan onder meer de volgende functionele gebieden bestrijken:

  • Het campagnebeheer veroudering,
  • cross-channelmarketing,
  • dynamische inhoud,
  • het evenementenbeheer,
  • huisstijl beheer,
  • Loyaliteitsprogramma's,
  • mail campagnes,
  • SMS-marketing
  • Social media campagnes en
  • Marketing automatisering.

Afhankelijk van het bedrijf moeten deze functies afzonderlijk worden samengesteld. Zo is softwareondersteuning voor social media campagnes alleen nodig als het bedrijf ook een social media strategie heeft. Aan de andere kant kan marketingautomatisering gunstig zijn voor een breed scala aan bedrijven.

Conclusie: Marketingautomatisering en de voordelen ervan

Het wordt duidelijk dat er tal van voordelen zijn aan het gebruik van CRM-software voor marketingautomatisering. In tijden van hoge klantverwachtingen zijn een persoonlijke benadering en sterke klantrelaties vereist om je te onderscheiden van de concurrentie of de "brede massa" op te tillen. Een passende softwareoplossing kan bedrijven helpen om alle belangrijke stappen te zetten om systematisch en efficiënt relaties met (potentiële) klanten op te bouwen en te versterken. Op deze manier kunnen zowel tijd als financiële middelen worden bespaard en waardevolle kennis worden opgedaan voor toekomstige campagnes.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Datafication, wat is dat precies?

Alles wat u moet weten over dataficatie: de definitie, voordelen en toepassingsmogelijkheden voor uw bedrijf.

Lees verder

Cross-selling met behulp van CRM-software

Hoe u met behulp van CRM-software uw salespotentieel optimaal kunt benutten.

Lees verder