CRM voor reisbureaus
Reisbureaus kunnen met CRM klantrelatiebeheer optimaliseren en meer omzet halen. Lees hier hoe dat kan.
CRM-systemen kunnen voor bedrijven in de sector toerisme een enorme bijdrage leveren. Het beheren van boekingen, inkopen en planningen maken voor uw personeel is allemaal mogelijk met de juiste CRM-software. CRM is ook geschikt in tijden waarin het voor ondernemers moeilijker wordt. Vanwege deze reden willen wij de functies van CRM nader toelichten, met specifiek reisbureaus.
Inhoudsopgave
Wat is CRM?
Laten wij eerst kijken waar CRM voor staat. CRM is een afkorting voor ‘Customer Relationship Management’ of klantrelatiebeheer. Wanneer er wordt gekeken naar de kern van CRM, dan bestaat het uit twee kanten. Je hebt de kant van het beheren van al het contact met de klanten. De andere kant is het automatiseren van processen. Een CRM-systeem vervult de functie om alle (klantrelatie)processen digitaal in kaart te brengen en weer te geven. Deze kunnen daarna binnen de software worden geoptimaliseerd en beheerd. De functie van het systeem is om als centrale database voor alle klantgegevens en informatie te fungeren. Hierdoor krijgt elk bedrijf met CRM inzicht in hun eigen en potentiële klant.
Functionaliteiten voor reisbureaus
Voor de sector toerisme, en dus voor een reisbureau kan CRM-software een verrijking zijn. Veel CRM-systemen kunnen worden aangepast naar de behoefte van de klant. Hierdoor kunnen de functionaliteiten juist worden afgestemd. Wij lichten de functionaliteiten toe die mogelijk zijn voor reisbureaus.
CRM-software als analysetool
In veel bedrijven wordt een CRM-systeem gebruikt als een analysetool, dat bedrijven waardevolle informatie geeft over het gedrag en de voorkeuren van hun eigen klanten, maar ook van potentiële klanten. In de tijd van constant groeiende verwachtingen van de klant is het voor reisbureaus cruciaal om hun eigen klanten te kennen en aan hun wensen te kunnen voldoen. Zeker omdat de concurrentie nooit slaapt. Wanneer een klant niet tevreden is met het aanbod of de service, wacht het andere reisbureau hem op. Vanwege die reden is het gebruik van een juist CRM-systeem relevant. Uiteindelijk staat het directe contact met de klant centraal.
Hoe worden gegevens van gasten of klanten verzameld?
Afhankelijk van het soort bedrijf binnen de toerismebranche hebben verschillende bedrijven ook verschillende opties om gegevens over hun klanten te verzamelen, dus ook reisbureaus. Volgens de AVG is dit voor persoonsgegevens alleen mogelijk met expliciete toestemming van de klant. Een CRM-systeem zorgt ervoor dat automatisch klantgegevens conform de wet worden verwerkt, zoals de AVG.
Reisbureaus en het verzamelen van gegevens
Reisbureaus kunnen geïnteresseerde die op hun website zijn geweest informeren over bepaalde diensten, bijvoorbeeld via een mail. Als een klant eerder een reis heeft geboekt, kan er weer contact worden gezocht met aanbiedingen of nieuws over nieuwe reismogelijkheden. E-mailmarketing is een van de vele effectieve onlinemarketingtools die veel wordt ingezet voor klantbinding. Het is een beweze marketingtool dat omzetverhogend werkt.
Een juist CRM-systeem
Binnen de CRM-softwaremarkt zijn er veel leveranciers en ze zijn allemaal divers in wat ze aanbieden. Sommige softwaresystemen zijn specifiek voor bepaalde sectoren ontwikkeld. Daarom adviseren wij elke organisatie om vooraf hun eigen situatie en doelen duidelijk in beeld te krijgen. Dat voorkomt vaak een implimentatie die slecht loopt. Als er tijdens een software-implementatie iets veranderd moet worden, dan kost het geld en tijd. Met duidelijke doelen kan er tussentijd op een juiste wijze geëvalueerd worden en eventueel worden bijgestuurd.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Het belang van een WYSIWYG-editor in marketing
Wat je ziet is wat je krijgt: de betekenis, functies en toepassingsgebieden van een WYSIWYG-editor.
Lees verderOptimaliseer uw marketingprocessen dankzij A/B-testing
Welke campagne levert de meeste verkopen op? We laten u zien hoe u uw CRM-processen via een A/B-test en de juiste marketingsoftware optimaliseert.
Lees verder