Zero-click searches: wat zijn dat precies?

Zero-click zoekopdrachten veroveren de zoekresultaten en zorgen voor een enorme verandering in de zichtbaarheid op internet.

De wereld van SEO (zoekmachineoptimalisatie) is continu in beweging. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. We kijken daarom in dit artikel naar zero-click searches, die soms ook wel no-click searches worden genoemd. 

Wat zijn zero-click searches?

Misschien dat we nog niet allemaal bekend waren met de naam, maar we hebben ze ongetwijfeld wel eens gezien. Het zijn namelijk de antwoorden die de zoekmachine - bijvoorbeeld Google - zelf geeft. Hiermee proberen ze je vraag te beantwoorden, zonder dat je hiervoor naar een externe website hoeft te gaan. 

zero-click-searches

Dit is hoe de zero-click searches eruitzien.

Betere gebruikerservaring

Zero-click searches moeten het gebruik van de applicatie nog meer vereenvoudigen. Voor de zoeker is dat fijn, maar websites merken hier flink de gevolgen van. Zero-click zoekopdrachten zijn tegenwoordig namelijk al goed voor maar liefst 60% van alle Google-zoekopdrachten.

Het verkeer naar websites wordt hierdoor aanzienlijk verminderd. In plaats van dat gebruikers op een link klikken om meer te leren over een onderwerp, blijven ze binnen de omgeving van Google. De websites met het antwoord op de vraag lopen hierdoor bezoekers mis. 

Ontwikkeling en functionaliteit

Zero-click zoekopdrachten zijn overigens niet een bijzonder nieuw fenomeen in de wereld van zoekmachines. Bij Google maken ze namelijk al enige tijd onderdeel uit van de pagina’s met zoekresultaten (SERPs). Zoekers kunnen hierdoor snel een antwoord op hun vragen krijgen, zonder dat ze hiervoor een hele tekst hoeven te scannen. 

Om tot deze antwoorden te kunnen komen, maakt Google gebruik van de inhoud van geïndexeerde websites. Hiervoor kijken ze naar de content, en beoordelen ze of de inhoud voldoende antwoord geeft op de gestelde vraag. Is dat het geval, dan verschijnt de website prominent onder de betaalde advertenties, maar boven de organische zoekresultaten. 

Eenvoudige vragen

Zero-click searches komen vooral voor bij simpele vragen, waarop een direct en beknopt antwoord kan worden gegeven. Als de vraag namelijk een uitgebreide toelichting vereist, dan zal het antwoord niet in de zero-click zoekopdracht passen.

Waarom doet Google dit?

Dankzij zero-click searches kan Google informatie nog sneller en efficiënter weergeven. Internetgebruikers krijgen direct antwoord op hun vragen; het doel is om de gebruikerservaring te verbeteren en om de tevredenheid over het product (de zoekmachine) te vergroten. 

Door gebruikers zo lang mogelijk op de pagina met zoekresultaten te houden, is Google in staat om een hoge gebruikersbetrokkenheid te behouden. En in dit tijdperk waarin we steeds vaker snelle antwoorden verwachten, is dit bijzonder waardevol. 

Verschillende soorten

Zero-click zoekopdrachten worden op verschillende manieren vormgegeven. Wat volgt zijn de belangrijkste.

  • Uitgelichte fragmenten: Dit zijn korte stukjes tekst, lijsten of tabellen die direct onder de zoekbalk worden weergegeven. Hier worden de credits duidelijk aan de oorspronkelijke bron gegeven.
  • Kennispanelen: Dit is informatie die veelal aan de rechterzijde van het scherm wordt weergegeven. Dit wordt voornamelijk toegepast als je bijvoorbeeld een bekend persoon of een bedrijf opzoekt. Hier wordt vervolgens de belangrijkste informatie - bijvoorbeeld de geboortedatum - gestructureerd weergegeven. 
  • Mensen vragen ook/meer om te vragen: Deze vorm lieten we eerder in het artikel ook zien. Hiermee probeert Google je actief in hun omgeving te behouden. Als je namelijk op één van de vragen klikt krijg je niet alleen het antwoord, maar verschijnen er tevens een aantal nieuwe gerelateerde vragen. Zo zou je technisch gezien eindeloos kunnen blijven klikken. 
  • Local packs: Deze zoekresultaten komen alleen naar voren als je naar een bedrijf op zoek bent. Als je bijvoorbeeld ‘restaurant in Amsterdam’ opzoekt, dan wordt je gepresenteerd met een lijst vol restaurants inclusief een link naar het menu, de openingstijden of beoordelingen van bezoekers. 

local-pack

Dit is hoe een local pack wordt weergegeven.

Nieuwe vorm: AI-beoordelingen

AI is overal aanwezig, en het is dus geen verrassing dat kunstmatige intelligentie inmiddels ook in zero-click searches wordt toegepast. Google probeert de zoekresultaten hiermee verder aan te vullen; AI vat content van verschillende bronnen samen en kan hierdoor nog sneller en overzichtelijker antwoord geven op complexe vragen. 

Een zoekopdracht naar een bepaalde term geeft in dit geval een stuk tekst weer, waarin verschillende bronnen worden gebruikt om tot het antwoord te kunnen komen. Voor de websites zelf heeft dit niet al te veel toegevoegde waarde: ze worden namelijk als bron genoemd, maar de clicks blijven uit. 

Lees ook: ‘Geen zin om in de wacht te staan? Google laat AI voor je bellen

Invloed op SEO

Eén ding is in ieder geval duidelijk: zero-click searches veranderen de regels van SEO. Aan de ene kant brengen ze nieuwe kansen met zich mee. Als jouw website namelijk als bron wordt gebruikt, kan dat tot nieuwe bezoekers en/of klanten leiden. 

Tegelijkertijd brengt het ook nadelen met zich mee, met name voor je SEO-strategie. Volgens recent onderzoek van Bain & Company zorgen AI-gegenereerde antwoorden ervoor dat gebruikers bij ongeveer 40% van de zoekopdrachten niet langer op externe pagina’s - jouw website - klikken. Het organische verkeer van een website neemt hierdoor tot wel 25% af, zelfs bij een hoge ranking. Vooral voor informatieve zoekopdrachten geldt dat zero-click searches veel potentiële bezoekers van een website afhouden. 

Nieuwe contentstrategie

Zero-click searches vereisen dus nieuwe SEO-technieken en contentstrategieën. De structuur van content wordt steeds belangrijker: gebruik daarom duidelijke koppen, korte alinea’s en probeer de vragen uit de ‘mensen vragen ook’ te beantwoorden in je tekst. Hierdoor wordt de kans groter dat jouw website als bron gebruikt wordt. 

Structuur en informatie creëren zichtbaarheid

Een andere factor is het duidelijk structureren van gegevens. Des te meer informatie je met de zoekmachines deelt, des te beter zij jou in de zero-click searches kunnen verwerken. Een goed onderhouden bedrijfsprofiel, inclusief NAP-gegevens (naam, adres, telefoonnummer) en authentieke klantbeoordelingen hebben een grote invloed op de zichtbaarheid van een onderneming. Vooral bij locatiegebaseerde zoekopdrachten - zoals restaurants in Amsterdam - spelen deze factoren een belangrijke rol in de weergave van de zoekresultaten.

Trefwoordenonderzoek

Trefwoordenonderzoek, ook wel bekend als keyword research, is altijd belangrijk geweest. Door de juiste termen te vermelden op je website, kan je namelijk in de zoekresultaten klimmen. Ondanks de opkomst van zero-click searches en het afnemen van verkeer in de zoekmachines, blijft het belangrijk om op zoek te gaan naar de juiste trefwoorden. 

Het wordt steeds lastiger om clicks te genereren op trefwoorden zoals definities, deze worden namelijk al door de zero-click searches beantwoord. Bedrijven en marketeers moeten zich daarom steeds meer focussen op content met een hoog klikpotentieel, oftewel de vragen die Google zelf niet direct kan beantwoorden. Bijvoorbeeld omdat er een bepaalde context voor nodig is. 

Focus op vragen en inhoud

Om aanwezig te blijven in dit landschap vol AI-overzichten en dynamische SERP-functies, moet de content niet alleen goed gestructureerd, maar ook actueel zijn. Door content regelmatig te updaten en rekening te houden met trends en ontwikkelingen, vergroot je de kans dat Google deze informatie als betrouwbaar ziet. Tegelijkertijd is het belangrijk om te blijven ontdekken waarnaar je doelgroep precies op zoek is, zodat je jouw 'zero-click content' hierop kan baseren. 

Bronnen

SparkToro: ‘2024 Zero-Click Search Study: For every 1,000 EU Google Searches, only 374 clicks go to the Open Web. In the US, it’s 360’ - 1 juli 2024
Bain & Company: ‘Goodbye Clicks, Hello AI: Zero-Click Search Redefines Marketing’ - februari 2025

30 mei 2025

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Google ziet verkeer afnemen dankzij populariteit AI

Interne bronnen noemen het ‘onvermijdelijk’.

Lees verder

Albert Heijn introduceert AI-assistent Steijn

Als het aan de supermarktketen ligt, dan hoeven klanten zich nooit meer af te vragen wat de pot vanavond schaft.

Lees verder