Google ziet verkeer afnemen dankzij populariteit AI

Interne bronnen noemen het ‘onvermijdelijk’.

De wereld van SEO - in onze taal ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie - is continu in verandering. Het zijn namelijk niet alleen de algoritmen van zoekmachines als Google die constant veranderen. Websites krijgen ook volop te maken met de invloed van AI. En volgens de ‘higher-ups’ van de bekendste zoekmachine, Google, is de impact van kunstmatige intelligentie (AI) behoorlijk voelbaar. 

Google probeerde het te voorkomen

In de afgelopen jaren probeerde de Amerikaanse zoekmachine deze ‘SEO-trend’ al te bestrijden. Er werd volop ingezet op de uitbreiding van de zogeheten ‘zero-click searches’; Google’s manier om vragen van internetgebruikers te beantwoorden, zonder dat zij hiervoor ook daadwerkelijk een website hoeven te bezoeken. Maar nu lijkt men deze optie ook over te slaan; zij zoeken het antwoord op hun vragen rechtstreeks in AI-tools als ChatGPT. 

Investeren in Gemini

De samenvatting van een bespreking tussen verschillende directieleden laat zien dat Google 3 opties heeft. Optie één is een situatie waarin de zoekresultaten hetzelfde als voorheen blijven. Maar omdat de kans dat dit gebeurt niet heel groot is, ligt de focus daarom voornamelijk op de andere twee. 

In optie twee wordt veel van het verkeer opgepakt door Gemini, de AI-assistent van Google. Optie drie is dat internetgebruikers hun vragen aan ‘s werelds populairste AI-tool, ChatGPT, stellen. En dat zou voor Google een ‘worst case scenario’ zijn; zij willen daarom volop inzetten op het succes van de eigen AI-tool, Gemini. 

Wat betekent dit voor de rest van ons?

De ontwikkelingen hebben impact op iedereen die een website beheert. Zij verliezen verkeer aan AI-tools, die de vragen van internetbezoekers beantwoorden. Vroeger hadden ze die vraag namelijk aan hun gesteld.

Dus wat kunnen we doen? Het antwoord op die vraag is erg lastig. Aan de ene kant kunnen we niet voorkomen dat mensen hun vragen aan AI-tools stellen. Zij geven praktisch en overzichtelijk antwoord op vragen, daar waar websites het antwoord vaak in een uitgebreid verhaal verwerken. De analyse wordt namelijk door de AI-tool gedaan, en dat scheelt zowel tijd als moeite.

Lees ook: ‘De marketeer in een wereld vol AI: wat gaat er veranderen? 

De menselijke kant

Toch kunnen websites zich onderscheiden ten opzichte van de slimme technologieën. Er is namelijk een heel groot verschil tussen ons en AI; wij zijn in staat om emotie te tonen en kunnen rekening houden met context, zij niet. En precies dat zou de kracht van je website moeten worden. 

Speel in op de menselijke kant van je organisatie. Deel succesverhalen en laat medewerkers het woord voeren; laat een potentiële websitebezoeker of klant zien waarom jullie dé juiste keuze voor hen zijn. Waarom kunnen jullie hen beter van dienst zijn dan een AI-tool? Niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Maar het begint dus, zoals altijd, bij onszelf: de mens. 

Bron

SearchEngineLand: ‘Google Search traffic decline is inevitable, execs say’ - 12 mei 2025

26 mei 2025

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Zero-click searches: wat zijn dat precies?

Zero-click zoekopdrachten veroveren de zoekresultaten en zorgen voor een enorme verandering in de zichtbaarheid op internet.

Lees verder

Albert Heijn introduceert AI-assistent Steijn

Als het aan de supermarktketen ligt, dan hoeven klanten zich nooit meer af te vragen wat de pot vanavond schaft.

Lees verder