User-generated content blijft aan populariteit winnen

Leer meer over user-generated content, één van de populairste marketingtechnieken van 2024.

De wereld van digitale marketing draait tegenwoordig zo snel, dat het voor velen misschien maar moeilijk bij te houden is. Wij willen u daarom met regelmaat voorzien van de meest recente en relevante ontwikkelingen op het gebied van sales, klantenservice en dus ook marketing. Met vandaag in de spotlights: user-generated content (UGC).

Personalisatie en authenticiteit

Authenticiteit is tegenwoordig één van de belangrijkste termen op het gebied van marketing. De klant wil op een gepersonaliseerde, unieke wijze benaderd worden. Als u ze geen aantrekkelijk voorstel kan doen en de concurrent kan dat wel, dan is voor velen de keuze snel gemaakt. 

Steeds meer organisaties zijn dus driftig bezig met manieren waarop ze deze gepersonaliseerde klantbenadering en de bijbehorende authenticiteit ook daadwerkelijk kunnen realiseren. Moderne CRM-systemen brengen ze een heel eind, daar waar het data opslaat en analyseert waardoor men een steeds beter beeld van hun klant krijgt. Zo komt men stukje bij beetje dichter bij een 360-graden klantbeeld.

User-generated content: wat is dat precies?

Eén van de populairste manieren om de merk authenticiteit te verbeteren, is de inzet van user-generated content, afgekort ook wel bekend als UCG. User-generated content is een vorm van content die wordt gecreëerd door gebruikers van het product of de dienst. Deze berichten worden vervolgens door het bedrijf geplaatst of herplaatst op hun eigen sociale kanalen. 

Voordelen van user-generated content

Het aantrekkelijke van UCG is dat de organisatie zelf nauwelijks de mouwen moet opstropen; het zijn immers de klanten/gebruikers die de content creëren. Een andere bijkomstigheid van user-generated content is dat het interactie binnen de doelgroep initieert. En word of mouth (in dit geval dan digitaal) is al decennialang één van de krachtigste vormen van marketing die er is.  

Een ander voordeel van UCG is dat het ervoor zorgt dat het bedrijf authentieker en benaderbaarder overkomt. Als andere gebruikers laten zien hoe tevreden ze zijn met een product of dienst, is men geneigd om dit sneller te geloven/vertrouwen dan wanneer het bedrijf deze voordelen zelf probeert te belichten. 

Het belang van UCG in ons digitale tijdperk

Onbewust hebben we allemaal weleens een vorm van UCG voorbij zien komen. Vaak zijn deze verkleed als online wedstrijden of winacties, waarin social media-gebruikers worden aangespoord om massaal deel te nemen. Hier is dan vaak een prijs aan verbonden, of de video van de winnaar wordt bijvoorbeeld geplaatst op het account van de organisator.

Vooral effectief onder jongeren

User-generated content is met name interessant voor bedrijven of merken die zich richten op de jongere generatie. Zij zijn immers min of meer opgegroeid met sociale media, en zullen zich dan ook sneller herkennen in merken die deze kanalen effectief weten toe te passen.  

User-generated content: een voorbeeld

In 2018 deed videogame-ontwikkelaar Epic Games een oproep aan al zijn spelers: neem deel aan de zogeheten ‘Emote Royale Contest’. Hierin werden spelers en social media-gebruikers aangespoord om een dansje te verzinnen en om deze online te plaatsen met een speciale hashtag. De prijs? Het winnende dansje werd vereeuwigd in Fortnite, één van de populairste spellen van de 21e eeuw. 

Wat volgde was een stormvloed aan reacties en inzendingen; men ging massaal met de actie aan de haal. Hoewel het toen relatief nieuwe spel al van genoeg aandacht kon genieten, heeft deze actie er destijds hoe dan ook voor gezorgd dat het spel hét online gesprek van de dag was. Een uitstekend voorbeeld van de manier waarop user-generated content tot zijn volle potentie wordt benut.

25 maart 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit is de online trend van het moment: Brazilian Marketing

Alles over deze unieke vorm van marketing, die vooral populair is op het social media-platform TikTok, leest u hier.

Lees verder

Event: alles over retailmedia ontdekt u hier

De belangstelling voor efficiënte retailmedia is aanzienlijk aan het groeien. Er is dan ook geen goede reden om de Retail Media Day 2024 niet bij te wonen.

Lees verder