Beveiliging CRM

Retailers blijken favoriete target van hackers

Het nieuwe halfjaarlijkse rapport van de Amerikaanse dienstverlener Crowdstrike onthult dat cybercriminaliteit blijft stijgen. Vooral detailhandelaren worden getroffen.

Het rapport van het Amerikaanse servicebedrijf Crowdstrike laat nu zien dat er een enorme toename is op het gebied van monetair gemotiveerde aanvallen. De toename van deze gerichte aanvallen is zo hoog dat ze nu de absolute meerderheid vormen van alle gedocumenteerde aanvallen. Dit was in de voorgaande perioden niet het geval. Wat echter zowel voor 2018 als voor 2019 geldt, richtten de aanvallen zich vooral op de sectoren technologie, telecommunicatie en financiële dienstverlening. 

Aanvallen vaker gemotiveerd door geld

De groei van aanvallen met financiële belangen betekent echter niet dat aanvallen die zijn gemotiveerd door nationale staten zijn verzwakt, maar worden soms vaker geassocieerd met een dergelijke financiële motivatie. Volgens het rapport concentreren de criminele hackers zich nu meer op waardevolle doelen in plaats van wijdverspreide, maar soms gemakkelijk verdedigbare aanvallen uit te voeren. Bovendien moeten de meeste aanvallen worden uitgevoerd vanuit China, waar het grootste potentieel voor aanvallers ligt. Net als in voorgaande jaren zouden staatsaanvallers uit China bijzonder actief zijn geweest en is waargenomen dat bijna alle industrieën het doelwit zijn geweest van hackers, maar met name chemie, gaming, gezondheid, industrie, technologie en telecommunicatie.

Focus van aanvallen op detailhandel

Maar retail is een steeds populairder doelwit voor aanvallers, wat een nieuwe ontwikkeling is. Met zogenoemde afpersingssoftware wordt retail in toenemende mate een lucratief doelwit voor criminelen. De beveiligingsprovider Crowdstrike controleert meer dan 120 criminele hackergroepen dicht bij de staat, die de aandacht op zichzelf vestigden met aanvallen op de netwerken van crowdstrike-klanten. Met behulp van een cloud-gebaseerd AI-platform worden meer dan twee triljoen beveiligingsgerelateerde incidenten geregistreerd en gestopt in één week alleen. De resultaten worden vervolgens samengevat en gepubliceerd in rapporten zoals dit halfjaarlijkse rapport.

Voornamelijk online winkels getroffen

Het beveiligingsrapport van Akamai bevestigde ook de trend van hackers om zich steeds meer op retailers te richten. Volgens dit zijn er tussen mei en december vorig jaar meer dan tien miljard pogingen gedaan om toegang te krijgen tot inloggegevens op retailwebsites. Vooral onlinewinkels worden door hackers aangevallen. Omdat retailers en aanvallen op hen snelle winsten beloven voor hackers. Ze kopen verschillende goederen via gecompromitteerde accounts en verkopen ze vervolgens onmiddellijk door. Voor dit doel vertrouwen de hackers op AIO-bots, die snelle aankopen mogelijk maken door het gebruik van referentiebuffering en andere ontwijkingstechnieken. Een enkele bot kan meer dan 120 handelaren tegelijkertijd aanvallen.

Zorgen voor IT-beveiliging

Bedrijven moeten er echter voor zorgen dat hun eigen beveiligingsmaatregelen dergelijke aanvallen kunnen weerstaan. Dit geldt ook en vooral voor verkopen op externe platforms, waarbij u zich ervan bewust moet zijn dat het gebruik van dergelijke platforms weinig invloed heeft op de beveiliging van de eigenlijke site. Maar aan de andere kant, juist daarom, moet u uzelf beveiligen op deze platforms.

6 februari 2020

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Wisseling van de wacht: SuperOffice introduceert nieuwe CEO

Lars Engbork zal de positie over gaan nemen van Gisle Jentoft, die de CRM-leverancier in 18 jaar tijd naar nieuwe hoogten heeft kunnen begeleiden.

Lees verder

HubSpot optimaliseert CRM-oplossing: alles over de nieuwste lente-update

Een blik op de toekomst van CRM-oplossingen, waarin AI centraal lijkt te staan.

Lees verder