Amazon

Marktplaats retailers ontevreden over Amazon

Een recent onderzoek onder Amazon's Marketplace-retailers toont hun ontevredenheid over de online verzendgigant.

Het gaat om accountopschortingen, verkopersondersteuning of het achterhouden van geld: Een recent onderzoek onder 1.600 verkopersn de Online Association (OVH) werpt licht op de ontevredenheid van Amazon's Marketplace-retailers met het bedrijf. 

De studie van de Federal Association of Online Commerce

De resultaten van de enquête, die in december vorig jaar werd uitgevoerd, zijn opgenomen in een recent artikel van t3n. Volgens T3n zei 78 procent van de respondenten op alle vakgebieden zeer ontevreden te zijn over de ondersteuning van Amazon. 

Afhankelijkheid van Amazon

Tegelijkertijd genereren retailers gemiddeld 51,2 procent van hun totale omzet via Amazon, wat hun afhankelijkheid van de marktplaatsgigant illustreert. Voor retailers die over een periode van meer dan vijf jaar op Amazon verkopen, is dit 55 procent. Slechts vijf procent van de respondenten zegt "bevredigende ondersteuning van dealerondersteuning" te ontvangen. 

Een blik op de kritiek

Bijvoorbeeld de prijsoorlog in verband met Amazon's Buybox. Gemiddeld moet het bijbehorende product 22,3 procent goedkoper zijn dan het vergelijkbare Amazon-product. 

Onjuiste itemverwijderingen

Bovendien lijken vier van de vijf handelaren al ervaring te hebben met het verwijderen van items; bijvoorbeeld als gevolg van beschuldigingen van de verkoop van gebruikte of nagemaakte goederen.  In dit geval waren de insinuaties bijzonder vaak ongerechtvaardigd. 

Inhouding van geld

Andere kritieken op de detailhandelaren zijn bijvoorbeeld het achterhouden van geld door Amazon of een gebrek aan transparantie in de algoritmen die Amazon gebruikt om de verkoopprijs vast te stellen. 

Verklaring van Amazon

Voor Amazon zelf zijn de beschuldigingen onbegrijpelijk. De onderneming verklaarde contact op te nemen met de BVOH. 
"(...) We geven jaarlijks miljarden uit om verkooppartners te helpen slagen op onze websites, hun verkeer te vergroten, onze servers en infrastructuren te gebruiken die onze online winkel te allen tijde open houden en fraude en misbruik te bestrijden".

12 juli 2021

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Januari 2023: Tijd voor klantrelatiebeheer voor belastingadviseurs

2022 is afgesloten. Dat betekent weer extra veel werk en klantcontact voor belastingadviseurs. CRM helpt bij het communiceren met de klant.

Lees verder

CRM-software ter ondersteuning voor de feestdagen

De feestdagen zijn weer aangebroken. Dat betekent voor bedrijven een drukke tijd. CRM-software kan een helpende hand bieden.

Lees verder