De marketeer in een wereld vol AI: wat gaat er veranderen?

Op welke manier zullen de slimme technologieën dit vakgebied op zijn kop zetten?

AI-tools nemen steeds vaker taken over die voorheen door de mens werden uitgevoerd. Ook in de wereld van marketing is AI de manier van werken aan het veranderen. Zo voorspelt het ‘World Economic Forum’ dat er in de komende vijf jaar maar liefst 92 miljoen banen verloren zullen gaan door AI. Maar schrik niet te veel: volgens de onderzoekers van dit instituut zullen er tevens circa 170 miljoen nieuwe banen worden gecreëerd. 

Bedrijven kunnen vooral veel tijd besparen met de hulp van generatieve AI. Maar wat is nu de concrete impact van artificiële intelligentie (AI) op de wereld van (digitale) marketing en wat kunnen we van de toekomst verwachten? Wij gaan in dit artikel op zoek naar het antwoord. 

Hoe AI onze banen beïnvloedt

Als we de voorspellingen moeten geloven, dan zal artificial intelligence de arbeidsmarkt de komende jaren flink gaan veranderen. Technologische ontwikkelingen, demografische veranderingen en de verduurzaming van onze planeet zullen hier een belangrijke rol in spelen. En wat hebben deze ontwikkelingen allemaal met elkaar gemeen? Ze zullen voor een groot deel door AI worden aangestuurd.

Hoewel AI dus bepaalde banen en diens taken zal overnemen, zal het in zijn plaats nieuwe creëren. Een verschil van 78 miljoen, zo zagen we eerder. En dat klinkt veelbelovend, maar niets is zo makkelijk als dat het lijkt. Zo kan het omscholen van personeel, van wie de taken zijn overgenomen door AI, een flinke uitdaging zijn. Zij zitten misschien helemaal niet te wachten op een nieuwe taak. 

AI en marketing: de impact

Het wordt vaak gezegd dat vooral copywriters, grafisch vormgevers en programmeurs tot de groepen behoren die als eerste de impact van AI zullen gaan voelen. Maar houdt dat dan automatisch in dat hun baan op de langere termijn op het spel staat?

Copywriter

Generatieve AI is goed in het schrijven van teksten. Denk hierbij aan productbeschrijvingen, of berichten op sociale media. Sommige bedrijven hebben hun copywriters inmiddels al vervangen door deze tools. AI kan rekening houden met de tone of voice van een bericht, of kan typefouten uit een tekst halen. 

Het is dan ook de verwachting dat deze tools in de komende jaren steeds vaker toegepast gaan worden door bedrijven. Of dat een goede ontwikkeling is, dat moet nog maar blijken. Het valt in veel gevallen namelijk wel op, als een tekst door AI wordt geschreven. En dan hebben we het nog niet over zaken als copyright gehad; het werk van de AI-tool wordt namelijk gebaseerd op dat van anderen.

Grafisch vormgever

Ook voor vormgevers verandert er veel. AI-tools kunnen afbeeldingen genereren of naar eigen smaak aanpassen, waardoor het werk van sommige grafisch vormgevers gevaar loopt. Toch wordt ook hier vaak opgemerkt dat generatieve AI tekortkomingen heeft. Denk hierbij aan ontbrekende of juist te veel vingers, of wazige objecten op de achtergrond van een afbeelding. 

Toch zullen de tools ook in dit vak steeds vaker een rol gaan spelen. Niet ter vervanging van de grafisch vormgever, maar bijvoorbeeld ter assistentie. De mens kan bepaalde taken overdragen aan de AI, zodat zij ondertussen iets anders kunnen doen. 

Programmeurs

Voor programmeurs is generatieve AI vaak een effectieve assistent. Het kan suggesties maken, HTML-structuren optimaliseren en repetitieve taken automatiseren. In sommige gevallen worden de tools ook voor leerdoeleinden gebruikt; programmeurs kunnen aan hun vaardigheden werken en zichzelf nieuwe technieken aanleren. 

De uitdagingen van AI

De introductie van een AI-tool stelt bedrijven dus in staat om efficiënter te werken, en om zodoende kostbare tijd te besparen. Maar het heeft ook zijn keerzijde; met name in de reeds genoemde vakgebieden. 

Als bedrijven de tijdsbesparingen van kunstmatige intelligentie namelijk alleen vanuit een financieel oogpunt bekijken, dan zullen de creatieve teams van bedrijven daaronder lijden. Of misschien worden ze zelfs helemaal geschrapt. Een kleiner team betekent minder ondersteuning bij andere, in dit geval voornamelijk creatieve processen en dan is er nog altijd de vraag: wat vindt de klant er eigenlijk van?

Waarom AI niet altijd dé oplossing is: ‘Niet altijd een succes: Klarna draait AI-strategie terug

Geld is niet alles

Natuurlijk, AI kan tijd en dus ook geld besparen. Maar is dit nu echt het allerbelangrijkst? De jongeren in onze arbeidsmarkt kunnen door kunstmatige intelligentie wegbezuinigd worden, maar als de slimme technologieën niet langer het antwoord op al onze problemen zijn, wat dan? Wie gaat het creatieve werk dan uitvoeren? 

Door personeel met behulp van kunstmatige intelligentie weg te bezuinigen, ontneem je jezelf de kans om jong talent binnen je bedrijf te laten ontwikkelen. Iedereen begint namelijk ergens, zelfs de CEO. Als deze instapfunctie door AI verdwijnt, dan zal het steeds lastiger worden om te groeien. Zonder nieuw, fris talent zal de groei van een bedrijf stagneren; alle vernieuwing en innovatie gaat immers verloren. 

Artificial intelligence: hoe moet het dan wel?

Marketing en AI kunnen heel goed samen gaan. Zo kan het ondersteunen bij de uitvoering van terugkerende, routinematige taken. Denk bijvoorbeeld aan het verzenden en analyseren van e-mailcampagnes. Deze taken zijn belangrijk, maar vereisen veel handmatig werk. Tegelijkertijd hebben ze weinig strategische impact: een perfecte mogelijkheid dus om te profiteren van de automatisering die AI-tools mogelijk maken. 

Personalisatie              

Want het moet gezegd worden, AI is in veel dingen simpelweg beter dan dat wij zijn. Wij worden er namelijk niet direct vrolijk van, als we door honderden e-mails op zoek moeten gaan naar een bepaalde gedraging van onze klanten.

Een AI-tool heeft dit zo gedaan. Hierdoor krijg je als bedrijf veel meer grip op het doen en laten van je klant. En in een tijdperk waarin personalisatie belangrijker is dan ooit, is dit een bijzonder belangrijk inzicht.

De rol van CRM

Om het volledige potentieel van AI-tools te kunnen benutten, is het belangrijk dat de AI-tool deze verzamelde gegevens kwijt kan. In andere woorden, het heeft behoefte aan een omgeving waarin al deze klantgegevens samengebracht kunnen worden, zodat gebruikers ze ook daadwerkelijk kunnen toepassen. 

En dit vindt allemaal plaats in het CRM-systeem. Door deze software te voorzien van slimme technologieën zoals AI, kan het systeem op eigen initiatief op zoek gaan naar relevante informatie. Bedrijven die hun CRM-software strategisch kunnen combineren met AI, zullen op de langere termijn hun klant veel beter van dienst zijn.  

TL;DR

Generatieve AI kan ons veel tijd (en dus ook geld) besparen. Zeker de rollen van marketeers staan hierdoor op een kritisch punt: kunnen AI-tools hun werk sneller, maar ook net zo goed doen? Veel bedrijven zijn op zoek naar een antwoord op deze vraag, zodat ze het personeelsbestand kunnen herstructureren en wellicht geld kunnen besparen. Maar is dat de toekomst van AI die we graag tegemoet willen gaan?

We hebben het al vaker gezegd: een robot zou de mens, zeker niet in een creatief vakgebied, nooit mogen vervangen. AI moet niet worden gezien als een oplossing, maar als een hulpmiddel. Het moet gebruikers in staat stellen om hun werk makkelijker en sneller te maken, maar zal nooit het werk volledig moeten overnemen.

Creativiteit, strategie en menselijke intuïtie zijn namelijk kenmerken die robots nooit van ons kunnen overnemen. En juist dat is de kracht van de marketing van morgen.  

Bron

World Economic Forum: ‘The Future of Jobs Report 2025’ - 7 januari 2025

30 april 2025

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Niet altijd een succes: Klarna draait AI-strategie terug

“In a world of AI, nothing will be as valuable as humans. Okay, you can laugh at us for realizing it so late”, verklaart de CEO van het Zweedse fintechbedrijf.

Lees verder

Online shoppen was nog nooit zo makkelijk: Amazon laat AI het voor je doen

Een nieuwe, revolutionaire ontwikkeling in het AI-tijdperk.

Lees verder