AI in retail: Ralph Lauren lanceert assistent voor persoonlijk stijladvies

Een nieuwe stap in de toepassing van kunstmatige intelligentie binnen de retailsector.

Het gebruik van AI in ons dagelijks leven blijft toenemen. Bedrijven zoeken volop naar innovatieve manieren om slimme technologie toe te passen. Daarom belichten we regelmatig nieuwe AI-ontwikkelingen in het bedrijfsleven. Met vandaag op het programma: Ask Ralph, de nieuwe AI-assistent van het kledingmerk Ralph Lauren.

Over Ask Ralph

Ask Ralph is een AI-assistent waarmee klanten advies krijgen bij het samenstellen van een outfit. Ben je bijvoorbeeld benieuwd wat je het beste aan kunt doen op je eerste werkdag, of tijdens de verjaardag van een ouder? Ask Ralph helpt je met het samenstellen van een outfit waarin jij je goed voelt.

Een digitale stylist

De AI-tool, ontwikkeld met Microsofts Azure OpenAI-platform, kan open verzoeken verwerken. Daarnaast begrijpt de tool context en leert hij van interacties. Hierdoor kan het zijn aanbevelingen afstemmen op de behoeften van de klant. Een ware stylist dus, maar dan digitaal. 

25 jaar geleden lanceerden we samen met Microsoft één van de eerste e-commerce platforms in de fashion industrie”, zo vertelt David Lauren (de zoon van), Chief Branding and Innovation Officer bij het gelijknamige bedrijf. “...Ask Ralph is meer dan alleen ontdekken - het draait om het betrekken van klanten bij wat ze het meest waarderen aan Ralph Lauren: onze iconische, unieke kijk op stijl, met tijdloze looks van top tot teen die hen inspireren om onze wereld binnen te stappen.”  

Een naadloze klantervaring

Alles wijst erop dat Ralph Lauren AI wil inzetten om de klantervaring nog verder te personaliseren. Een slimme zet. In dit digitale tijdperk is de keuze namelijk enorm: wie op zoek is naar een nieuwe outfit, kan op duizenden websites terecht. De wereld van fashion draait tegenwoordig niet alleen meer om het mooiste of meest unieke kledingstuk, maar minstens zozeer om de ervaring eromheen. 

Ask Ralph wordt dan ook om precies deze reden ingezet. Hoe fijn is het om een beetje digitale hulp te krijgen, als je niet precies weet wat je zoekt? De AI-assistent leert van interacties en komt zo ook steeds meer te weten over jouw voorkeuren. En wat Ralph Lauren helemaal slim heeft gedaan: de AI-tool kan jouw items zelfs voor je in je digitale winkelmandje stoppen. Zo kun je zonder moeite de aankoop voltooien. 

De rol van AI

We zeiden het eerder al: AI is tegenwoordig overal aanwezig. Zowel in het bedrijfsleven als in ons dagelijks leven. Het wordt voor de meest uiteenlopende dingen gebruikt, zo ook voor online winkelen. Zo liet onderzoek eerder dit jaar zien dat een kwart van alle Nederlanders weleens een AI-assistent heeft gebruikt tijdens het shoppen. 

Daar lenen deze tools zich namelijk uitstekend voor. Je hoeft niet langer zelf allerlei websites af te struinen om de beste deal of het perfecte item te vinden; een tool als ChatGPT heeft namelijk binnen een paar seconden een volledige lijst voor je uitgedraaid. Ask Ralph doet dus eigenlijk een beetje hetzelfde, al zij het in Ralph Laurens eigen digitale winkelomgeving. 

Lees ook: ‘CRM-software voor kledingwinkels

De rol van Retail CRM

De link met CRM is in dit praktijkvoorbeeld overduidelijk. Ask Ralph zal namelijk direct verbonden worden aan de - ongetwijfeld uitgebreide - CRM-omgeving van het bedrijf. Alle voorkeuren, interacties en feedback worden verzameld. Daarmee kan Ralph Lauren de assistent én de klantervaring verder optimaliseren. En daar heb je hoe dan ook een CRM-systeem voor retail voor nodig. 

Bronnen

Microsoft: ‘Ralph Lauren introduces Ask Ralph, a new conversational AI shopping experience’ - 9 september 2025
Adyen: ‘Kwart Nederlanders gebruikt AI bij het shoppen’ - 15 mei 2025

18 september 2025

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Moeten we in de toekomst betalen voor betere klantenservice?

Het aanbod is er. De vraag is: hebben we het ervoor over?

Lees verder

ERP en CRM koppelen: zo profiteert je bedrijf maximaal

Verbind ERP en CRM voor soepelere processen, betere communicatie en sterkere klantrelaties.

Lees verder