AI in retail: Ralph Lauren lanceert assistent voor persoonlijk stijladvies
Een nieuwe stap in de toepassing van kunstmatige intelligentie binnen de retailsector.
Het gebruik van AI in ons dagelijks leven blijft toenemen. Bedrijven zoeken volop naar innovatieve manieren om slimme technologie toe te passen. Daarom belichten we regelmatig nieuwe AI-ontwikkelingen in het bedrijfsleven. Met vandaag op het programma: Ask Ralph, de nieuwe AI-assistent van het kledingmerk Ralph Lauren.
Over Ask Ralph
Ask Ralph is een AI-assistent waarmee klanten advies krijgen bij het samenstellen van een outfit. Ben je bijvoorbeeld benieuwd wat je het beste aan kunt doen op je eerste werkdag, of tijdens de verjaardag van een ouder? Ask Ralph helpt je met het samenstellen van een outfit waarin jij je goed voelt.
Een digitale stylist
De AI-tool, ontwikkeld met Microsofts Azure OpenAI-platform, kan open verzoeken verwerken. Daarnaast begrijpt de tool context en leert hij van interacties. Hierdoor kan het zijn aanbevelingen afstemmen op de behoeften van de klant. Een ware stylist dus, maar dan digitaal.
Een naadloze klantervaring
Alles wijst erop dat Ralph Lauren AI wil inzetten om de klantervaring nog verder te personaliseren. Een slimme zet. In dit digitale tijdperk is de keuze namelijk enorm: wie op zoek is naar een nieuwe outfit, kan op duizenden websites terecht. De wereld van fashion draait tegenwoordig niet alleen meer om het mooiste of meest unieke kledingstuk, maar minstens zozeer om de ervaring eromheen.
Ask Ralph wordt dan ook om precies deze reden ingezet. Hoe fijn is het om een beetje digitale hulp te krijgen, als je niet precies weet wat je zoekt? De AI-assistent leert van interacties en komt zo ook steeds meer te weten over jouw voorkeuren. En wat Ralph Lauren helemaal slim heeft gedaan: de AI-tool kan jouw items zelfs voor je in je digitale winkelmandje stoppen. Zo kun je zonder moeite de aankoop voltooien.
De rol van AI
We zeiden het eerder al: AI is tegenwoordig overal aanwezig. Zowel in het bedrijfsleven als in ons dagelijks leven. Het wordt voor de meest uiteenlopende dingen gebruikt, zo ook voor online winkelen. Zo liet onderzoek eerder dit jaar zien dat een kwart van alle Nederlanders weleens een AI-assistent heeft gebruikt tijdens het shoppen.
Daar lenen deze tools zich namelijk uitstekend voor. Je hoeft niet langer zelf allerlei websites af te struinen om de beste deal of het perfecte item te vinden; een tool als ChatGPT heeft namelijk binnen een paar seconden een volledige lijst voor je uitgedraaid. Ask Ralph doet dus eigenlijk een beetje hetzelfde, al zij het in Ralph Laurens eigen digitale winkelomgeving.
Lees ook: ‘CRM-software voor kledingwinkels’
De rol van Retail CRM
De link met CRM is in dit praktijkvoorbeeld overduidelijk. Ask Ralph zal namelijk direct verbonden worden aan de - ongetwijfeld uitgebreide - CRM-omgeving van het bedrijf. Alle voorkeuren, interacties en feedback worden verzameld. Daarmee kan Ralph Lauren de assistent én de klantervaring verder optimaliseren. En daar heb je hoe dan ook een CRM-systeem voor retail voor nodig.
Bronnen
Microsoft: ‘Ralph Lauren introduces Ask Ralph, a new conversational AI shopping experience’ - 9 september 2025
Adyen: ‘Kwart Nederlanders gebruikt AI bij het shoppen’ - 15 mei 2025
18 september 2025
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Moeten we in de toekomst betalen voor betere klantenservice?
Het aanbod is er. De vraag is: hebben we het ervoor over?
Lees verderERP en CRM koppelen: zo profiteert je bedrijf maximaal
Verbind ERP en CRM voor soepelere processen, betere communicatie en sterkere klantrelaties.
Lees verder