Google lanceert story-achtige functie voor ondernemingen

De feature die al een aantal jaar prominent door social media-platforms wordt gebruikt, zal nu ook onderdeel uit gaan maken van ‘s werelds meest populaire zoekmachine.

Het begon allemaal in 2013 bij Snapchat, toen zij de zogeheten ‘story’ introduceerden. Gebruikers konden hierdoor tijdelijk foto’s en video’s met al hun volgers en vrienden delen. Na 24 uur verdwenen ze weer - handig voor foto’s die je graag met meerdere vrienden wilde delen, maar niet permanent op je tijdlijn wilde plaatsen. 

Het bleek het begin van een ware social media-revolutie te zijn. Al snel gingen andere platforms zoals Instagram er namelijk ook mee aan de slag. En tegenwoordig beschikken nagenoeg alle platforms over de feature. 

What's Happening?

In de ‘boardroom’ van Google hebben ze deze trend in de afgelopen jaren ongetwijfeld meegekregen en vroegen ze zich waarschijnlijk af: “Hoe kunnen wij hier op inspelen?” We zien tegenwoordig namelijk steeds vaker dat functies op het internet - soms vrij schaamteloos - van elkaar worden overgenomen. Je geeft het beestje een andere naam, en voilà. 

Het zogeheten What’s Happening is Google’s versie van een story - een functie die momenteel overigens wel beperkt blijft tot gebruikers uit de VS, het VK, Australië, Canada en Nieuw-Zeeland. Het is nog niet bekend wanneer de functie ook in ons land uitgerold zal worden. 

Lees ook: ‘Google ziet verkeer afnemen dankzij populariteit AI

Hoe werkt het?

De feature wordt toegevoegd aan de Google Business Profiles-omgeving. Vooralsnog lijkt de functie vooral bedoeld voor horecagelegenheden; zij kunnen via deze manier hun (potentiële) klanten informeren over evenementen, deals en andere speciale gebeurtenissen. 

Als een internetgebruiker de onderneming op Google opzoekt, dan zal de story prominent in de zoekopdracht tevoorschijn komen - naast andere relevante informatie, zoals openingstijden of een link naar de website. 

Waarom?

Volgens de zoekmachinegigant is What’s Happening een ideale manier om, volgens de spelregels van dit digitale tijdperk, te laten zien wat er speelt. Voor een restaurant kan dit de special van de week zijn, een café kan laten zien welke artiest dit weekend live komt optreden. Via deze manier kunnen bedrijven proberen om nog meer bezoekers naar zich toe te trekken. 

Wat heeft dit met Customer Relationship Management te maken?

Het antwoord op deze vraag is kort en krachtig, namelijk: alles. Het succes van een marketingactiviteit zoals deze, valt of staat namelijk met het CRM-systeem. Hierin verzamel je namelijk alle gegevens van en over je klanten. Als je weet wat hen bezighoudt en wie ze zijn, dan kan je ze effectief bereiken. 

Natuurlijk kan je ervoor kiezen om op goed gevoel wat verhalen te plaatsen en te hopen dat het aanslaat, maar in dit digitale tijdperk weten we dat het veel beter werkt om data-gedreven beslissingen te maken. En hoe kom je aan deze data? Juist, dankzij de ondersteuning van de juiste CRM-software. Pas dan kun je beslissingen maken die je marketing-inspanningen écht naar een hoger niveau tillen. 

Bron

Search Engine Land: ‘Google Business Profiles launches ‘What’s Happening’’ - 13 mei 2025

6 juni 2025

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Zero-click searches: wat zijn dat precies?

Zero-click zoekopdrachten veroveren de zoekresultaten en zorgen voor een enorme verandering in de zichtbaarheid op internet.

Lees verder

Google ziet verkeer afnemen dankzij populariteit AI

Interne bronnen noemen het ‘onvermijdelijk’.

Lees verder