Google lanceert story-achtige functie voor ondernemingen
De feature die al een aantal jaar prominent door social media-platforms wordt gebruikt, zal nu ook onderdeel uit gaan maken van ‘s werelds meest populaire zoekmachine.
Het begon allemaal in 2013 bij Snapchat, toen zij de zogeheten ‘story’ introduceerden. Gebruikers konden hierdoor tijdelijk foto’s en video’s met al hun volgers en vrienden delen. Na 24 uur verdwenen ze weer - handig voor foto’s die je graag met meerdere vrienden wilde delen, maar niet permanent op je tijdlijn wilde plaatsen.
Het bleek het begin van een ware social media-revolutie te zijn. Al snel gingen andere platforms zoals Instagram er namelijk ook mee aan de slag. En tegenwoordig beschikken nagenoeg alle platforms over de feature.
What's Happening?
In de ‘boardroom’ van Google hebben ze deze trend in de afgelopen jaren ongetwijfeld meegekregen en vroegen ze zich waarschijnlijk af: “Hoe kunnen wij hier op inspelen?” We zien tegenwoordig namelijk steeds vaker dat functies op het internet - soms vrij schaamteloos - van elkaar worden overgenomen. Je geeft het beestje een andere naam, en voilà.
Het zogeheten What’s Happening is Google’s versie van een story - een functie die momenteel overigens wel beperkt blijft tot gebruikers uit de VS, het VK, Australië, Canada en Nieuw-Zeeland. Het is nog niet bekend wanneer de functie ook in ons land uitgerold zal worden.
Lees ook: ‘Google ziet verkeer afnemen dankzij populariteit AI’
Hoe werkt het?
De feature wordt toegevoegd aan de Google Business Profiles-omgeving. Vooralsnog lijkt de functie vooral bedoeld voor horecagelegenheden; zij kunnen via deze manier hun (potentiële) klanten informeren over evenementen, deals en andere speciale gebeurtenissen.
Als een internetgebruiker de onderneming op Google opzoekt, dan zal de story prominent in de zoekopdracht tevoorschijn komen - naast andere relevante informatie, zoals openingstijden of een link naar de website.
Waarom?
Volgens de zoekmachinegigant is What’s Happening een ideale manier om, volgens de spelregels van dit digitale tijdperk, te laten zien wat er speelt. Voor een restaurant kan dit de special van de week zijn, een café kan laten zien welke artiest dit weekend live komt optreden. Via deze manier kunnen bedrijven proberen om nog meer bezoekers naar zich toe te trekken.
Wat heeft dit met Customer Relationship Management te maken?
Het antwoord op deze vraag is kort en krachtig, namelijk: alles. Het succes van een marketingactiviteit zoals deze, valt of staat namelijk met het CRM-systeem. Hierin verzamel je namelijk alle gegevens van en over je klanten. Als je weet wat hen bezighoudt en wie ze zijn, dan kan je ze effectief bereiken.
Natuurlijk kan je ervoor kiezen om op goed gevoel wat verhalen te plaatsen en te hopen dat het aanslaat, maar in dit digitale tijdperk weten we dat het veel beter werkt om data-gedreven beslissingen te maken. En hoe kom je aan deze data? Juist, dankzij de ondersteuning van de juiste CRM-software. Pas dan kun je beslissingen maken die je marketing-inspanningen écht naar een hoger niveau tillen.
Bron
Search Engine Land: ‘Google Business Profiles launches ‘What’s Happening’’ - 13 mei 2025
6 juni 2025
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Zero-click searches: wat zijn dat precies?
Zero-click zoekopdrachten veroveren de zoekresultaten en zorgen voor een enorme verandering in de zichtbaarheid op internet.
Lees verderGoogle ziet verkeer afnemen dankzij populariteit AI
Interne bronnen noemen het ‘onvermijdelijk’.
Lees verder