Een blik op 2024: de belangrijkste trends in e-commerce
Sociale media, duurzame verpakkingen en natuurlijk AI: wij blikken vooruit op de belangrijkste e-commerce trends van 2024.
Ondanks het feit dat men, mede in het licht van de huidige economische situatie, de hand wellicht wat vaker op de knip houdt, blijft online shoppen nog altijd razend populair. Online retailers bieden hun klanten immers een onverslaanbare klantervaring.
Door klantgegevens systematisch digitaal te verzamelen, zijn bedrijven steeds beter in staat om het gedrag en de behoeften van hun klanten in kaart te brengen. De evaluatie van deze real-time data wordt doorgaans mede mogelijk gemaakt dankzij de inzet van geschikte CRM-software. Bedrijven die online actief zijn hebben dankzij deze data een groot voordeel ten opzichte van fysieke retailers.
Dit houdt echter niet in dat e-commerce gegarandeerd succes oplevert. Gezien de alsmaar groeiende rol van digitale technologieën, moeten bedrijven altijd up-to-date blijven om de hevige online concurrentiestrijd aan te kunnen gaan. Wij voorzien u daarom ook graag van een aantal handvatten, en werpen een blik op enkele belangrijke trends op het gebied van e-commerce in 2024.
#1 - Social commerce
Sociale media zijn veel meer dan enkel platforms waarop mensen elkaar kunnen berichten en hun nieuwste vakantiekiekjes delen. Vooral de jongere generatie kan tegenwoordig bijna niet meer zonder. Bedrijven die hun klanten willen benaderen op een plek waar ze veelvuldig terugkomen (lees: social media), zijn bijna verplicht om social commerce op te nemen in hun marketingstrategie.
Social commerce omvat het gebruik van sociale netwerken om de omzet te vergroten. De netwerken worden immers niet alleen maar gebruikt om het eigen bedrijf en de producten/diensten te adverteren, maar fungeren ook als rechtstreekse verkoopkanalen.
Mobiele reclame
Sociale netwerken en webshops worden tegenwoordig veelal bezocht via smartphones. Hierdoor is mobiel adverteren alsmaar belangrijker geworden. Zo moet de eigen online winkel bijvoorbeeld ook geoptimaliseerd worden voor mobiel gebruik. Het is van cruciaal belang dat alles goed werkt en de gebruikers uw mobiele website als prettig ervaren, de concurrent is immers altijd slechts een paar klikken verwijderd.
#2 - Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie, voor sommigen wellicht beter bekend als Artificial Intelligence (AI), kende in 2023 een enorme opleving, met name dankzij de nieuwe generatieve AI’s. De verwachting is dat deze enorme groei dit jaar niet zal afnemen. Integendeel: de integratie van slimme algoritmen in e-commerce, waarmee men in staat is om specifieke en gepersonaliseerde advertenties of productaanbevelingen te plaatsen, wordt alsmaar belangrijker.
Het is dan ook logisch dat de vraag naar bedrijfssoftware-oplossingen zoals een CRM-systeem met geïntegreerde AI-functionaliteiten alsmaar toeneemt. Het is vanzelfsprekend dat iedereen van dit populaire middel probeert te profiteren, maar het blijft belangrijk om te beseffen dat AI geen doel op zich is. Wel stelt het u in staat om technologisch up-to-date te blijven in dit tijdperk van digitale transformatie.
In de zoektocht naar een AI-ondersteund systeem dient men eerst goed vooronderzoek te verrichten. Stel elkaar bijvoorbeeld de volgende vragen: welke taken en processen dient AI over te nemen? Neemt het deze volledig over, of is het alleen ter ondersteuning? Het is van cruciaal belang om te bepalen op welke wijze de AI daadwerkelijk potentiële meerwaarde moet gaan bieden.
Gerelateerd: “Stel uw klanten centraal met Artificial Intelligence”
#3 - Duurzaamheid: trend, modewoord of noodzaak?
Naarmate het bewustzijn van het belang van duurzaam ondernemen groeit, worden klanten steeds kritischer als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Bedrijven die duurzaam ondernemen en een overeenkomstig imago naar de buitenwereld uitstralen, hebben een betere kans om klanten voor zich te winnen en op de lange termijn te behouden.
Hiervoor heeft men talloze mogelijkheden tot zijn beschikking. Op het gebied van e-commerce, dat wat betreft duurzaamheid geen bijzonder goede reputatie heeft, zijn er de volgende voorbeelden: duurzamer verpakken, het aanbieden van verschillende bezorgmogelijkheden en tot slot transparantie richting klanten, bijvoorbeeld over het afhandelen van retourzendingen.
4 januari 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Salesforce introduceert zelfstandige, AI-gestuurde verkoopmedewerkers
Gebruikers van de CRM-software kunnen hiermee de druk op sales-teams verlichten. Hoe? Dat leest u hier.
Lees verderDe integratie van sociale media in het CRM-systeem
Sociale media zijn tegenwoordig voor velen een essentieel onderdeel van het dagelijks leven. Bedrijven kunnen hier goed op inspelen door ze te integreren in hun CRM-systeem.
Lees verder