Een blik op 2024: de belangrijkste trends in e-commerce

Sociale media, duurzame verpakkingen en natuurlijk AI: wij blikken vooruit op de belangrijkste e-commerce trends van 2024.

Ondanks het feit dat men, mede in het licht van de huidige economische situatie, de hand wellicht wat vaker op de knip houdt, blijft online shoppen nog altijd razend populair. Online retailers bieden hun klanten immers een onverslaanbare klantervaring.

Door klantgegevens systematisch digitaal te verzamelen, zijn bedrijven steeds beter in staat om het gedrag en de behoeften van hun klanten in kaart te brengen. De evaluatie van deze real-time data wordt doorgaans mede mogelijk gemaakt dankzij de inzet van geschikte CRM-software. Bedrijven die online actief zijn hebben dankzij deze data een groot voordeel ten opzichte van fysieke retailers. 

Dit houdt echter niet in dat e-commerce gegarandeerd succes oplevert. Gezien de alsmaar groeiende rol van digitale technologieën, moeten bedrijven altijd up-to-date blijven om de hevige online concurrentiestrijd aan te kunnen gaan. Wij voorzien u daarom ook graag van een aantal handvatten, en werpen een blik op enkele belangrijke trends op het gebied van e-commerce in 2024. 

#1 - Social commerce

Sociale media zijn veel meer dan enkel platforms waarop mensen elkaar kunnen berichten en hun nieuwste vakantiekiekjes delen. Vooral de jongere generatie kan tegenwoordig bijna niet meer zonder. Bedrijven die hun klanten willen benaderen op een plek waar ze veelvuldig terugkomen (lees: social media), zijn bijna verplicht om social commerce op te nemen in hun marketingstrategie.

Social commerce omvat het gebruik van sociale netwerken om de omzet te vergroten. De netwerken worden immers niet alleen maar gebruikt om het eigen bedrijf en de producten/diensten te adverteren, maar fungeren ook als rechtstreekse verkoopkanalen.

Mobiele reclame

Sociale netwerken en webshops worden tegenwoordig veelal bezocht via smartphones. Hierdoor is mobiel adverteren alsmaar belangrijker geworden. Zo moet de eigen online winkel bijvoorbeeld ook geoptimaliseerd worden voor mobiel gebruik. Het is van cruciaal belang dat alles goed werkt en de gebruikers uw mobiele website als prettig ervaren, de concurrent is immers altijd slechts een paar klikken verwijderd. 

#2 - Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie, voor sommigen wellicht beter bekend als Artificial Intelligence (AI), kende in 2023 een enorme opleving, met name dankzij de nieuwe generatieve AI’s. De verwachting is dat deze enorme groei dit jaar niet zal afnemen. Integendeel: de integratie van slimme algoritmen in e-commerce, waarmee men in staat is om specifieke en gepersonaliseerde advertenties of productaanbevelingen te plaatsen, wordt alsmaar belangrijker. 

Het is dan ook logisch dat de vraag naar bedrijfssoftware-oplossingen zoals een CRM-systeem met geïntegreerde AI-functionaliteiten alsmaar toeneemt. Het is vanzelfsprekend dat iedereen van dit populaire middel probeert te profiteren, maar het blijft belangrijk om te beseffen dat AI geen doel op zich is. Wel stelt het u in staat om technologisch up-to-date te blijven in dit tijdperk van digitale transformatie. 

In de zoektocht naar een AI-ondersteund systeem dient men eerst goed vooronderzoek te verrichten. Stel elkaar bijvoorbeeld de volgende vragen: welke taken en processen dient AI over te nemen? Neemt het deze volledig over, of is het alleen ter ondersteuning? Het is van cruciaal belang om te bepalen op welke wijze de AI daadwerkelijk potentiële meerwaarde moet gaan bieden.

Gerelateerd: Stel uw klanten centraal met Artificial Intelligence

#3 - Duurzaamheid: trend, modewoord of noodzaak?

Naarmate het bewustzijn van het belang van duurzaam ondernemen groeit, worden klanten steeds kritischer als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Bedrijven die duurzaam ondernemen en een overeenkomstig imago naar de buitenwereld uitstralen, hebben een betere kans om klanten voor zich te winnen en op de lange termijn te behouden.

Hiervoor heeft men talloze mogelijkheden tot zijn beschikking. Op het gebied van e-commerce, dat wat betreft duurzaamheid geen bijzonder goede reputatie heeft, zijn er de volgende voorbeelden: duurzamer verpakken, het aanbieden van verschillende bezorgmogelijkheden en tot slot transparantie richting klanten, bijvoorbeeld over het afhandelen van retourzendingen.

4 januari 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Mobile CRM: waarom is dat zo belangrijk?

Omdat bijna iedereen tegenwoordig over een smartphone beschikt, lijken mobiele applicaties voor bedrijfssoftware steeds essentiëler te worden.

Lees verder

Save the date: het Branded Content Event komt er weer aan

19 maart 2024 is het weer zover.. alle ontwikkelingen op het gebied van content komen ter sprake op het jaarlijkse Branded Content Event.

Lees verder