Kledingwinkel

CRM software voor kledingwinkels

Klaar voor de toekomst met e-commerce CRM-mogelijkheden voor moderetailers en kledingwinkels.

De retailsector verkeert in een staat van beroering. Om aan de voortdurend veranderende klantverwachtingen te kunnen voldoen, is tegenwoordig een passende softwareoplossing nodig die bedrijven uitgebreide ondersteuning biedt op het gebied van klantrelatiebeheer. Daarom willen we hieronder de CRM-software voor moderetail en kledingwinkels nader bekijken.

Inhoudsopgave

CRM software voor kledingwinkels

Moderetail is een sector met een hoge omzet. Volgens Statista gaven consumenten in de drie jaar vóór de pandemie ongeveer 75 miljard euro uit aan schoenen en kleding. Tijdens de coronapandemie daalde de verkoop echter fors. Daarnaast worden deze verkoopverliezen ook toegeschreven aan de strenge beperkingen voor retailers in de nasleep van verregaande lockdowns.

Handel in transitie

Beperkingen, die in sommige gevallen catastrofale financiële verliezen voor stationaire retailers betekenden, gaven de online retail een extra boost. Hoewel e-commerce al jaren booming is, werd deze ontwikkeling versneld door de coronapandemie.

Dit vormde een ongekende uitdaging voor talloze fysieke retailers. Tal van bedrijven zagen zich genoodzaakt om binnen zeer korte tijd online winkels op te richten om aan de nieuwe voorwaarden te voldoen en klanten te blijven bedienen.

B2B versus B2C

De ontwikkeling van stenen retail naar e-commerce was tijdens de pandemie vooral merkbaar in de B2C-business. Maar ook in B2B is deze ontwikkeling al een aantal jaren zichtbaar. Kenmerkend voor de B2C-business is dat het klantenbestand doorgaans beduidend groter is in tegenstelling tot de B2B-business.

De klant in de gaten houden

Enerzijds betekent dit dat er een lagere waarde moet worden toegekend aan de individuele klant, omdat dit een kleiner aandeel heeft in de totale omzet van het bedrijf. Aan de andere kant betekent dit echter ook dat hoe meer klanten er zijn, het steeds moeilijker wordt om de individuele klanten en hun behoeften te kennen.

Dit is waar CRM-systemen in het spel komen. Ze helpen bedrijven om alle klanten in de gaten te houden en hun eigen doelgroep te segmenteren. Dit zorgt op zijn beurt voor een meer gepersonaliseerde klantbenadering en betere kansen op succes.

E-commerce voor kledingwinkels

Online handelen (e-commerce, e-commerce of e-commerce) omvat alle aankoopprocessen of verkoopprocessen via internet. In de afgelopen jaren is e-commerce een onmisbaar onderdeel geworden van de wereldwijde detailhandel. Met toenemende internettoegang en groeiende acceptatie neemt ook het aantal digitale kopers elk jaar toe.

Marktplaats versus uw eigen online winkel

De meest populaire online retailwebsite wereldwijd qua bezoekersaantallen is Amazon. Door op de markt te verschijnen, profiteren Amazon-retailers van toegang tot talloze klanten wereldwijd. Tegelijkertijd worden retailers echter ook gedwongen een deel van hun omzet af te staan aan het online concern. Als alternatief kunt u uw eigen online winkel opzetten.

Webshop kits

Bouwpakketten stellen ook bedrijven zonder diepgaande IT-kennis in staat om een eigen webshop op te zetten. Toch wordt er een grote inspanning geleverd om dit vast te stellen en zichtbaar te maken voor zoekmachines. Met name op het gebied van moderetail heeft het bedrijf Zalando zich ook gevestigd als een populaire online marktplaats.

Klantenbinding

Klantloyaliteit speelt een grote rol in de moderetail. Het aanbod is divers en de weg naar concurrentie is meestal niet verder. Daarom zijn loyaliteitsprogramma's gebruikelijk in de branche. Deze kunnen bijvoorbeeld de vorm hebben van een klantenkaart of lidmaatschapskaart.

Kassasysteem voor de retail

Om de bijbehorende programma's volledig digitaal te kunnen ondersteunen, is passende CRM-software nodig. In de stationaire detailhandel is hier een point of sale (POS) of kassasoftware-integratie relevant. In het tijdperk van digitale transformatie is het ook mogelijk om direct vanaf je smartphone te betalen.

Apps

Hiervoor is een bijbehorende app nodig, waarmee de klant bij het afrekenen de transactie kan doen. Tegelijkertijd kunnen deze klantloyaliteitsprogramma's echter ook worden gebruikt om waardevolle gegevens te verzamelen voor analysedoeleinden. Deze kunnen vervolgens worden geëvalueerd in het CRM-systeem en bijdragen aan een 360°-beeld van uw eigen klanten.

Marketing voor uw winkel beheren

Marketing is tegenwoordig vooral belangrijk in de moderetail. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan de sociale heroverweging gerechtvaardigd in relatie tot de textiel- en mode-industrie. Duurzaam ondernemen wordt steeds meer een van de belangrijkste criteria voor aankoopbeslissingen.

Om recht te doen aan deze ontwikkeling is enerzijds een ondernemende herbezinning nodig, waarbinnen bestaande processen in vraag worden gesteld en opnieuw worden ingericht. Aan de andere kant is het belangrijk om passende optimalisaties aan je eigen klanten te communiceren.

Reputatie management

Hier komt actief reputatiemanagement om de hoek kijken. Hierbij gaat het onder andere om het inbedden van je eigen bedrijfscultuur of de waarden van je eigen bedrijf in een interessant verhaal (storytelling).

Social media

In combinatie met uitgebreid communitymanagement wordt ervoor gezorgd dat het bedrijf adequaat reageert op feedback van klanten binnen sociale mediakanalen en zo een positief totaalbeeld van het bedrijf naar klanten toe creëert. Ook in de social media omgeving wordt social commerce steeds belangrijker.

Sociale handel

Dit is een specifieke vorm van e-commerce waarbij de actieve deelname van de klanten zelf op de voorgrond staat. Social commerce wordt ook wel social shopping of verwijzingshandel genoemd. Klanten worden bijvoorbeeld betrokken bij het ontwerp, de marketing of de verkoop door aankoopadviezen of opmerkingen van andere klanten. In de loop van de verspreiding en het bereik van sociale media is het voor veel moderetailers raadzaam om sociale media in hun eigen marketing- en verkoopstrategie op te nemen. Hieronder valt ook CRM-software met koppelingen naar sociale media.

Conclusie: de juiste CRM-software voor moderetailers

De detailhandel verandert. Op mondiaal niveau wenden steeds meer klanten zich tot online handel. Om gelijke tred te houden met deze ontwikkeling, is een geschikte softwareoplossing nodig die klantrelatieprocessen holistisch en via meerdere kanalen digitaal in kaart kan brengen.

Lees meer over:

Wat is digitale transformatie?

Ontdek wat digitale transformatie is en hoe dit uw bedrijf kan helpen.

Lees verder
Oriƫntatie

Wat is bedrijfssoftware?

Hoe u de juiste bedrijfssoftware of business software gebruikt om uw productiviteit te verhogen en te meten en om bedrijfsfuncties nauwkeurig uit te voeren.

Lees verder