Zelfstandige AI-medewerkers: Salesforce maakt het mogelijk
Het zogeheten Agentforce zal u helpen om de kwaliteit van uw sales, marketing en klantenservice te verbeteren.
AI, AI en nog eens AI.. we lijken er inmiddels bijna niet meer over op te houden. Maar eigenlijk kunnen we er ook gewoon niet meer omheen. Steeds meer softwareapplicaties worden van de slimme technologieën voorzien: het is aan ons de taak om u volledig up-to-date te houden.
Daarom kijken we vandaag naar de nieuwste technologische ontwikkeling van CRM-leverancier Salesforce: Agentforce, een tool waarmee u uw eigen AI-medewerkers kunt ontwikkelen.
Lees ook: ‘Salesforce introduceert zelfstandige, AI-gestuurde verkoopmedewerkers’
Wat zal Agentforce precies gaan doen?
Het idee is dat de autonome AI-agents zullen fungeren als volwaardige medewerkers. Zij kunnen hierdoor de menselijke medewerkers ondersteunen, door bepaalde taken over te nemen, of te fungeren als een assistent. Uiteindelijk zal dit de efficiëntie en zodoende ook de klanttevredenheid moeten vergroten.
AI-systemen zijn in een aantal taken immers een stuk beter dan ons. Denk hierbij aan de analyse van gegevens. De informatie die de AI-agents verzamelen, kan vervolgens weer worden toegepast om sales-, customer service- en marketingprocessen te optimaliseren.
Een upgrade op de ‘verouderde’ copilot
Volgens de CRM-leverancier markeert Agentforce een nieuw tijdperk van kunstmatige intelligentie (AI). “Agentforce representeert de derde golf van AI, één die verder gaat dan copilots. Een nieuw tijdperk waarin we bijzonder nauwkeurige, intelligente agents verwelkomen die actief bijdragen aan het bevorderen van klanttevredenheid,” aldus Marc Benioff, CEO van Salesforce.
Copilots en chatbots zoals we die kennen zijn volgens de techgigant dus achterhaald aan het worden. Ze zijn immers afhankelijk van verzoeken van de mens; hun acties beperken zich daarom ook vaak tot het beantwoorden van vragen.
En dat is dan ook precies het grootste contrast met Agentforce: hier zullen de bots zich namelijk proactief opstellen en zelfstandig gegevens raadplegen om de juiste beslissingen te nemen. Hiervoor raadpleegt het de centrale database van het bedrijf, zodat het altijd beschikt over de meest recente en actuele data; op basis hiervan kan het, indien nodig, de koers wijzigen.
Versterk de band met uw klant
De verwachtingen van de moderne consument zijn hoger dan ooit. Ze verwachten alles snel en van hoge kwaliteit. Moderne AI-tools kunnen bedrijven helpen om te voldoen aan deze verwachtingen. Door gegevens en interacties te analyseren, genereert het een steeds completer beeld van de klant. Men is hierdoor beter in staat om de inspanningen af te stemmen op de wensen en behoeften van de klant; iets dat de onderlinge band in de toekomst aanzienlijk zal versterken.
Een low-code tool
Maar hoe werkt Agentforce dan precies? Het hoofddoel van de tool is dat de beschikbare data binnen het bedrijf beter wordt benut. Daarnaast staan de agents dag en nacht voor de gebruikers klaar: ze zijn eenvoudig te ‘customizen’ en kunnen per direct worden ingezet op verschillende kanalen.
Een ander belangrijk aspect van de tool is de mogelijkheid om zelfstandig AI-medewerkers te bouwen. Dit low-code platform is ingericht om ook bruikbaar te zijn voor gebruikers zonder diepgaande kennis van programmeren; het is tevens een stuk sneller en goedkoper dan het trainen van een AI-model.
Bouw er op los
Het zogeheten Agent Builder is de omgeving waarin u de medewerker creëert, en diens kenmerken inricht op het vakgebied waar het zich op moet focussen, zoals marketing of sales. Dankzij de Model Builder kunnen gebruikers modellen testen en activeren. De Prompt Builder geeft de AI-medewerkers toegang tot uw CRM-omgeving, zodat het kan leren van deze data en hun acties en antwoorden hierop af kan stemmen.
Agentforce Partner Network
Daarnaast introduceert Salesforce ook het Agentforce Partner Network. Mocht men toch nog moeite hebben met het afstemmen van hun eigen AI-agent, dan kan het dankzij deze omgeving ook vertrouwen op medewerkers die zijn ingericht door een aantal toonaangevende namen in tech, zoals Google en IBM. In wezen stellen zij dus hun eigen AI-medewerkers ter beschikking aan de rest van de wereld.
Het begint bij het CRM-systeem
Het succes van een applicatie als Agentforce valt en staat met de bruikbaarheid van uw eigen database. AI-tools moeten namelijk de gegevens van uw klanten en de bijbehorende interacties kunnen raadplegen; anders kunnen ze er niet van leren. Daarom is het belangrijk dat men beschikt over een solide database; iets waar het CRM-systeem uitstekend voor is.
Deze softwareomgeving verzamelt alle klantgegevens en brengt iedere interactie in kaart. Hierdoor vormt u een beter beeld van de klant en leert u van diens wensen en behoeften. Dit zijn tegelijkertijd ook de gegevens die de AI-medewerkers nodig hebben, om ook daadwerkelijk een verschil te kunnen maken.
Bronnen
Salesforce: ‘Salesforce Unveils Agentforce–What AI Was Meant to Be’ - 12 september 2024.
Salesforce: ‘Salesforce Introduces Agentforce Partner Network — The World’s First Agent Ecosystem’ - 17 september 2024.
27 september 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Marketeers vertrouwen steeds vaker op impressiekanalen
Er wordt steeds meer geïnvesteerd in platforms als YouTube en TikTok.
Lees verderKruidvat wil klantenbinding bevorderen met gamification
Gebruikers van de nieuwe app kunnen allerlei verschillende prijzen winnen.
Lees verder