Wat kan uw bedrijf doen met WhatsApp Business?

Alles over de voordelen en toepassingsmogelijkheden van WhatsApp Business, leest u hier.

Wie tegenwoordig over een smartphone beschikt, heeft hoogstwaarschijnlijk WhatsApp hierop geïnstalleerd. Maar waar de app vroeger uitsluitend voor communicatie tussen personen was bedoeld, wordt het tegenwoordig ook volop door bedrijven gebruikt. Hoe en waarom? Daar zullen wij in dit artikel naar gaan kijken. 

Inhoudsopgave

Social media?

Hoewel sommigen deze status enigszins in twijfel trekken, valt WhatsApp toch echt de noemer ‘social media’. Het is immers een digitaal platform waar mensen contact met elkaar kunnen zoeken. Het is tegelijkertijd dan ook het grootste digitale kanaal van ons land: maar liefst 13,4 miljoen inwoners van ons land maken nagenoeg dagelijks gebruik van WhatsApp.

Wat is WhatsApp Business?

Om deze reden heeft WhatsApp zich inmiddels gevestigd in het rijtje van onmisbare sociale kanalen voor bedrijven. Het is namelijk een hele goede manier om uw klanten snel en overzichtelijk te woord te staan. 

Uw bedrijfsaccount op WhatsApp

Een WhatsApp-bedrijfsaccount is geschikt voor zowel grote als kleine bedrijven. Eigenlijk heeft het verder ook niet heel veel introductie nodig: het is WhatsApp, maar dan voor uw bedrijf. 

WhatsApp Business wordt grotendeels ingezet als een onderdeel van de ‘klantenservice-mix’ en vormt dus voor uw klanten een extra optie om met u in contact te treden. Veel mensen vinden dat fijn omdat ze binnen een paar tellen een berichtje hebben gestuurd en vervolgens bij kunnen houden of u het bericht bijvoorbeeld al heeft gelezen, of wanneer u voor het laatst online bent geweest. Als de vraag per mail wordt gesteld, dan is dit bijvoorbeeld niet mogelijk.

De voordelen

Het grote verschil tussen de normale versie van WhatsApp en WhatsApp Business, is dat je direct allerlei handige informatie aan het account toe kan voegen. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfsnaam of het logo, maar ook een link naar uw website, of op welke momenten van de dag u bereikbaar bent. 

WhatsApp Business is echter veel meer dan slechts een zakelijk profiel. Het is namelijk ook voorzien van een aantal bijzonder handige functionaliteiten, waarmee u uw klanten nog beter van dienst kan zijn. Laten we deze eens op een rij zetten.

Automatisch antwoorden

Eén van de belangrijkste voordelen is het creëren van templates voor automatische antwoorden op WhatsApp Business. Zo zullen veel bedrijven bijvoorbeeld regelmatig vragen krijgen over retourneringen, of levertijden. Met een template geeft u eenvoudig snelle antwoorden op deze veelvoorkomende vragen, iets dat u op de lange termijn flink wat tijd zal schelen. 

Overzichtelijk categoriseren

Iedere klantenservice heeft het ongetwijfeld wel eens meegemaakt: een overvolle mailbox, waarin men door de bomen het bos even niet meer ziet. Gelukkig bestaan er labels, waarmee e-mails overzichtelijk bewaard kunnen worden op bijvoorbeeld urgentie. WhatsApp Business beschikt ook over deze functie. Zo kan u vragen en klachten eenvoudig van elkaar scheiden, of kan u bijvoorbeeld een label maken voor klanten die in afwachting zijn van uw reactie. 

Een online catalogus

Als u over een online webshop beschikt, dan is WhatsApp Business tevens een goede manier om als doorgeefluik te fungeren. Klanten kunnen precies zien wat u allemaal verkoopt en kunnen vragen stellen over specifieke producten. 

Zorg dat u er klaar voor bent

Het gebruik van WhatsApp Business kent eigenlijk weinig tot geen nadelen. Het enige waar bedrijven rekening mee moeten houden, is dat het verwachtingen bij uw klanten creëert. Als u belooft om ze snel te woord te staan, dan moet u deze belofte ook waar kunnen maken.

Het is immers wederom een extra manier om met u in contact te treden; extra werk voor uw klantenservice dus. Desalniettemin wegen de eerder genoemde voordelen zwaarder dan de nadelen van WhatsApp Business.

Kosten WhatsApp Business

Een ander groot voordeel van WhatsApp Business is het kostenplaatje; de app is namelijk ook voor bedrijven gratis te downloaden. Men registreert het desbetreffende telefoonnummer als bedrijfsaccount en kan meteen aan de slag. 

De rol van het CRM-systeem

Customer Relationship Management (CRM)-software maakt voor veel bedrijven gelukkig al enige tijd onderdeel uit van de IT-infrastructuur. CRM is het kloppend hart van alle klantrelatieprocessen en onmisbaar voor bedrijven die hun klanten van de best mogelijke ervaringen willen voorzien. 

Het is dan ook belangrijk om het eventuele gebruik van WhatsApp Business te combineren met het CRM-systeem. De koppeling zal er namelijk voor zorgen dat u inzicht krijgt in alle relevante klantdata, afkomstig uit de interacties die u met uw klant heeft. Daarnaast worden alle interacties met en gegevens van de klant opgeslagen binnen één centrale omgeving, waardoor medewerkers niet langer continu hoeven te wisselen van communicatiekanaal.

Uiteindelijk bent u hierdoor in staat om een steeds beter beeld te krijgen van de behoeften en gedragingen van uw klant. En dat is vaak de informatie die wel eens het verschil kan maken. 

Kunstmatige intelligentie

Software en kunstmatige intelligentie gaan tegenwoordig steeds vaker hand in hand. Het is dan ook geen verrassing dat WhatsApp Business steeds meer voorzien zal gaan worden van deze slimme technologische snufjes. 

Het doel is om de algehele service-ervaring nog meer te verbeteren. De AI zal bijvoorbeeld bepaalde vragen voor u oppakken, zodat u deze zelf niet hoeft te beantwoorden. Daarnaast kan het ook voor commerciële doeleinden gebruikt worden: het zal klanten herinneringen kunnen sturen over kortingsacties, of wanneer ze iets in hun online winkelmandje hebben laten liggen. 

Conclusie

Al met al is WhatsApp Business een onmisbaar onderdeel geworden van de moderne mix klantenservice-tools. Steeds meer consumenten hebben tegenwoordig de voorkeur om met bedrijven te chatten, in plaats van bellen of mailen. Bedrijven kunnen hierdoor snel en adequaat op vragen en klachten reageren, wat zal leiden tot een algehele verbetering van de ervaringen met uw bedrijf. 

Bronnen

WhatsApp: ‘WhatsApp Business: Transform Your Business’
Newcom: ‘Hét Nationale Social Media Onderzoek’ - 2024.
WhatsApp: ‘Introductie van AI-tools, Meta Verified en meer voor bedrijven op WhatsApp’ - 6 juni 2024.
Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten
Oriëntatie

Dit zijn de verschillen tussen CRM en ERP

Het zijn twee van de populairste bedrijfssoftware-systemen: maar hoe verschillen beiden nu eigenlijk van elkaar?

Lees verder

Micro-marketing: een 'goedkoop' alternatief voor influencer marketing?

Samenwerkingen met influencers zijn niet voor ieder bedrijf haalbaar en realistisch. Zij kunnen zich veel beter focussen op micro-marketing.

Lees verder