CRM implementatie
Voordelen CRM implementatie

Voordelen van een CRM-implementatie

Vrijwel ieder bedrijf is gebaat bij een CRM implementatie. Maar niet iedereen ziet dit ook in. Ontdek hier de voordelen van een CRM-implementatie.

Veel bedrijven onderschatten nog vaak het potentieel en gebruiken een CRM-systeem niet optimaal. De voordelen van een CRM-implementatie:

Beheren van uw klantgegevens

Contact management vormt de basis van uw systeem. Hier worden de contactgegevens en interacties met klanten opgeslagen. Als de interactie goed is bijgehouden, weet u wanneer het juiste moment is aangebroken om weer eens contact op te nemen. Daarnaast kan data gekoppeld worden aan andere profielen, groepen of data van externe sites als LinkedIn of de KvK. Door deze koppelingen verrijkt u de data die u zelf heeft van de klanten.

Verbetering van de verkoop

Goed klantencontact is waar de sales afdeling om draait. Een CRM-systeem is hierbij onmisbaar. Naast de standaardfuncties als het aanmaken en beheren van een contact, hebben de meeste systemen functionaliteiten die zich specifiek richten op de ondersteuning van de afdeling sales. Het inplannen van een afspraak of een andere evenement wordt een fluitje van een cent. Met lead management functionaliteiten wordt er voor gezorgd dat gebruikers zo efficiënt mogelijk en op tijd hun taken afronden. 

Gerichte marketing campagnes opzetten

Een CRM-systeem geeft overzichtelijk de voortgang van uw marketingcampagnes weer. Door middel van een dashboard ziet u in een opslag hoe de campagnes er voor staan. Door vooraf aangegeven doelen is  direct duidelijk of de gewenste resultaten al in de buurt zijn. Afhankelijk van hoe uitgebreid uw systeem is kunnen de functionaliteiten goed van dienst zijn bij de ondersteuning in uw marketing. Zo kunnen systemen alle kanalen, als e-mail, search of social media, tegelijkertijd beheren. 

Uitgebreide bedrijfsanalyses uitvoeren

Het verzamelen van klantgegevens biedt naast de eerder genoemde pluspunten nog een groot voordeel, en dat zijn de analyses die gedaan kunnen worden. Met de analyse mogelijkheden van een relatiebeheersysteem krijgt u een beter beeld van uw klanten. Door ingebouwde modules worden gegevens met elkaar vergeleken en geanalyseerd. Hierdoor worden up en cross sell mogelijkheden door het systeem aangegeven en zal er nooit meer een kans gemist worden om op het juiste moment een extra product of dienst aan te bieden. 

Soepelere klachtenafhandeling

Waar een CRM zijn echte waarde kan laten zien is bij de ondersteuning van klantenservice. Wanneer een klacht binnen komt wordt hier direct een “case” van gemaakt. Hiermee voorkomt u dat een klant voor een tweede keer met een probleem belt zonder dat uw medewerker hiervan op de hoogte is. Vervolgens kan een case gevolgd worden. Wanneer er te lang geen actie ondernomen wordt om de klacht te verhelpen krijgt u een herinnering. Want een klant die vergeten wordt zal waarschijnlijk niet nog eens gebruik maken van uw product of dienst. 

Naast alle functionaliteiten beschikken de systemen over de mogelijkheid om activiteiten te monitoren. Er wordt onder andere bijgehouden hoeveel telefoontjes er gepleegd worden, hoe lang het duurt voordat een klacht verholpen is en andere statistieken. Dit helpt bij het opstellen en behalen van doelstellingen. 

Betere samenwerking tussen afdelingen

Niet alleen het contact met de klant wordt verbeterd, een CRM-systeem is ook bevorderlijk voor de samenwerking tussen medewerkers en afdelingen. Met behulp van een aantal functionaliteiten wordt het samenwerken aan een project vereenvoudigt. Door de centrale opslag van alle documenten betreffende dit project behoudt men het overzicht van de voortgang. Zo kunnen ook de workflows binnen het bedrijf gemonitord worden waardoor geen enkele taak onnodig lang blijft liggen. 

Ieder systeem is op maat te maken, gericht op uw specifieke wensen. De mogelijke functionaliteiten zijn oneindig en verschillen sterk per systeem. Met zoveel opties en functionaliteiten is het goed om van te voren te bedenken wat u wilt met het systeem. Er zijn daarnaast nog vele andere variabelen waar rekening mee gehouden moet worden.

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder