Technische ontwikkelingen maken CRM aantrekkelijker

De CRM-markt ontwikkelt zich hard door nieuwe ontwikkelingen. Voor veel bedrijven en uw concurrenten wordt het interessanter om een CRM-systeem te gebruiken. Wij willen u graag vertellen hoe waarom het nu juist interessant is om in te stappen vanwege nieuwe technologieën.

De CRM-markt is volop in ontwikkeling. Nieuwe technologieën maken nieuwe toepassingen mogelijk. Het is zeker interessant als u op zoek bent naar een CRM-systeem. Als u op zoek bent naar een CRM-systeem, dan ben je hier op het juiste adres. Wij willen graag met u delen wat de meest recente ontwikkelingen en trends zijn rondom CRM.

CRM-trend 1: Data en AI worden een essentieel onderdeel van CRM-systemen

Dit is een belangrijke trend die alle sectoren en organisaties gaat beïnvloeden. Het tot beschikking hebben van de juiste data en gebruik maken van Artificial Intelligence (AI) is niet meer een droom, maar al realiteit. Tegenwoordig gebruiken we al elke dag van dit soort systemen zonder dat we het door hebben. Veel applicaties op onze mobiele telefoons en apparaten zijn hier een mooi voorbeeld van.

Microsoft bijvoorbeeld zet al vol in op AI en integreert al verschillende AI-modellen integreert in haar CRM-oplossingen. Door het gebruik van AI wordt het proces van verkoopkansen en doelgroepanalyses geoptimaliseerd. Dit heeft als voordeel dat er beter kan worden ingezet op persoonlijke marketingcampagnes. AI binnen CRM is een van de belangrijkste trends die de komende jaren binnen de wereld van CRM het voortouw zal nemen.

CRM-trend 2: Organisaties automatiseren steeds meer processen met CRM

Om relevant te blijven als bedrijf binnen het klantdomein is het in toenemende mate de trend om processen te automatiseren en sneller in te spelen op de vragen van de klant. Met de digitale wereld is de concurrent maar één klik verwijderd.

Grote spelers op de CRM-markt, zoals Coolblue en Bol.com, investeren grote bedragen in het automatiseren van hun (klant)processen en het verbeteren van de customer experience. Het gaat hier niet alleen om het leveringsproces, maar ook om retourprocessen en klachtenafhandeling.

Er komen steeds meer standaard koppelingen beschikbaar in veel CRM software. Deze koppelingen maken koppelingen tussen systemen in de Cloud mogelijk, volledig en automatisch. Het aantal CRM-systemen die volledig Cloud based en ‘API-aware’ zijn, groeit zeer snel.
Door deze manier van procesautomatisering kan een organisatie kwalitatief hogere customer service bieden. Daarnaast kan het gelijktijdig de operationele kosten verlagen.

CRM-trend 3: Klantinteractie is net zo belangrijk als de producten en services die een organisatie levert

Veel klanten eisen dat de ervaringen met een bedrijf net zo belangrijk zijn als het product of de dienst die ze leveren. Met CRM softwarefuncties worden klanten beter geholpen. Er zijn een aantal voorbeelden van functies:

  • Het beschikbaar hebben en verrijken van klantgegevens. Dit helpt de customer journey van uw klant door het verbeteren van minder werkende touchpoints.
  • Het automatiseren en digitaal beschikbaar stellen aan de klant van de aanwezige kennis via een kennisbank en het aanbieden van een chatfunctie op uw website.
  • Het beschikbaar hebben van de klantgegevens binnen alle afdelingen van een organisatie. Zo kan elke afdeling het beste inspelen op de behoefte van de klant.

Dit zijn enkele voorbeelden die een organisatie verder kunnen helpen om hun omzet te kunnen verhogen. Daarom is het gebruik van CRM-software zo interessant.

CRM-trend 4: Spraaktechnologie

Het is wellicht nog iets te nieuw voor een grote toepassing, maar op korte termijn maken wij mee dat spraakberichten direct in een CRM-systeem terechtkomen. Medewerkers hoeven dan geen afspraken te maken met klanten en inhoud van gesprekken te verwerken en daarna op te slaan. Dat kan het systeem inmiddels zelf. Daarnaast kunnen klanten zichzelf helpen via een spraakrobot.

Bent u geïnteresseerd geraakt in CRM-software? Op onze website kunt u verder kijken naar het aanbod van leveranciers en selecteren welke het beste bij u past.

Lees meer over:

Hoe kan CRM de financiële dienstverlening ondersteunen?

CRM is voor de financiële dienstverlening een handige tool om op een juiste wijze met klantgegevens om te gaan. Wij leggen uit hoe CRM werkt voor de financiële dienstverlening.

Lees verder

Klantloyaliteit optimaliseren met CRM: 4 tips

Klantloyaliteit is van uiterst belang om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe CRM klantloyaliteit en klantbehoud kan versterken.

Lees verder