on-premises
CRM MKB

3 Kenmerken van een on-premises CRM-systeem voor het MKB

Kleine en middelgrote bedrijven stellen speciale eisen aan een on-premises CRM-systeem. Lees hier welke panden een must zijn.

Kleine en middelgrote ondernemingen zijn van enorm belang voor de Europese economie. Met hun grote potentieel voor het scheppen van banen en hun bijdrage aan economische groei, worden ze vaak de ruggengraat van de Europese economie genoemd.

Daarom willen we de speciale eisen die kleine en middelgrote bedrijven stellen aan een geschikt ERP-systeem nader bekijken. Eerst moeten echter enkele termen worden gedefinieerd om ze in hun context te kunnen plaatsen.

Wat is het MKB?

De Europese Commissie definieert die bedrijven als MKB met 10 tot 249 werknemers en een maximale jaaromzet van 50 miljoen euro of een balans van 43 miljoen euro.

Bedrijven met minder dan tien werknemers zijn micro-ondernemingen. Naast het aantal medewerkers en de jaaromzet is ook de bedrijfsstructuur relevant. Omdat de EU verschillende ondersteuningspakketten aanbiedt die specifiek op het MKB zijn gericht, kunnen bedrijven geen deel uitmaken van een grotere groep.

MKB’s die als onderdeel van een grotere groep opereren, kunnen rekenen op een sterkere economische positie en mogen daarom geen aanvullende steun krijgen. Het is opmerkelijk dat het MKB ongeveer 99% van alle bedrijven in Europa uitmaakt.

Wat is een CRM-systeem?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Dit omvat enerzijds de gerichte afstemming van een bedrijf op haar klanten en anderzijds het strategisch ontwerp van alle klantrelatieprocessen.

Dit laatste kan worden geïmplementeerd met software via een CRM-systeem. Een hogere klantgerichtheid kan ook worden gerealiseerd door procesoptimalisatie met behulp van een CRM-systeem. Het is echter ook belangrijk dat de klantgerichtheid stevig verankerd is in de bedrijfscultuur.

Verwachtingen stijgen

Het MKB verkeert momenteel in uiterst competitieve tijden. In de loop van de globalisering groeien ook de verwachtingen van klanten gestaag. We zijn eraan gewend dat een product dat de volgende dag online wordt besteld, de volgende dag bij u wordt bezorgd. Het is tegenwoordig des te belangrijker om je op je eigen klanten te concentreren.

Wat betekent "on-premises"

Een on-premises CRM-systeem wordt gebruikt wanneer het systeem lokaal op de eigen servers van een bedrijf is geïnstalleerd. Dit betekent dat het bedrijf volledig in het bezit is van de hardware en software.

Cloud vs. On-premises CRM

Dit betekent dat lokale of lokale CRM-systemen worden gecompenseerd door cloudgebaseerde oplossingen. In dit geval is het bedrijf niet de eigenaar van de software. Het systeem wordt beheerd via een netwerk van servers die eigendom zijn van de cloud-operator. Het bedrijf betaalt regelmatig een vast bedrag voor het gebruik van de software.

Aangezien dit bedrag ook alle andere diensten dekt, zoals het leveren van hardware en regelmatig softwareonderhoud, wordt dit ook wel software-as-a-service genoemd (kortweg SaaS).

Vanwege de lagere acquisitiekosten in vergelijking met on-premises CRM-systemen, vertrouwen vooral kleine en micro-ondernemingen aanvankelijk op cloudgebaseerde oplossingen.

CRM-systemen voor het MKB

Dit ziet er anders uit voor het MKB. Afhankelijk van hun grootte staan ​​ze op de drempel om een ​​groot, internationaal bedrijf te worden. Of ze zijn pas recentelijk KMO's geworden met slechts 10 werknemers. Afhankelijk van de grootte en de branche zijn er specifieke eisen die kmo's stellen aan een geschikt CRM-systeem.

Desalniettemin zijn er overeenkomsten die te vinden zijn in het vereistenprofiel van veel kmo's voor een lokaal CRM-systeem. Deze veel voorkomende vereisten zullen hieronder in meer detail worden besproken.

1: Bruikbaarheid: gebruiksvriendelijkheid is het allerbelangrijkste

Gebruiksgemak is tegenwoordig relevant voor bedrijven van elke omvang. Vooral kleine en middelgrote bedrijven hebben echter vaak niet de capaciteit om het gebruik van complexe software gedurende meerdere weken en maanden aan te kunnen.

Daarom moeten kmo's bij het zoeken naar een geschikt on-premise CRM-systeem zich concentreren op systemen die relatief intuïtief kunnen worden gebruikt.

Gemakkelijke toegang

In het begin is meestal een bepaalde hoeveelheid training vereist voordat het systeem feilloos kan worden gebruikt in de dagelijkse zaken. Dit kan echter enkele, enkele dagen of enkele weken en maanden duren voordat het systeem veilig wordt gebruikt.

Een kwestie van functionaliteit

Uiteindelijk is bruikbaarheid niet alleen een kwestie van het oppervlakontwerp, maar ook van het scala aan functies. CRM-systemen met uitgebreide functionele reikwijdte zijn meestal ook complexer in het gebruik. Bovenal dragen niet benodigde functies een negatieve bijdrage aan de gebruiksvriendelijkheid.

Daarom moeten kmo's zich eerst richten op een CRM-systeem met relevante functies.

2: flexibel, aanpasbaar en toekomstbestendig

Als in de loop van de tijd extra functies nodig zijn, moeten deze idealiter relatief eenvoudig te boeken zijn. Veel kmo's staan ​​op de drempel van een andere bedrijfsgrootte. Daarom kunnen behoefteprofielen snel veranderen.

Met een cloudgebaseerde oplossing is het meestal heel eenvoudig om extra functies toe te voegen. Met een on-premises CRM-systeem wordt dit niet automatisch gegarandeerd.

Modulaire oplossingen helpen

Modulaire oplossingen kunnen hierbij echter helpen en zorgen voor een zekere mate van flexibiliteit. Aanbieders van modulaire oplossingen stellen hun CRM-systemen beschikbaar als een soort individueel configureerbare kit. Sommige providers leveren een standaardversie, die vervolgens kan worden aangevuld met elke combinatie van vereiste modules.

Andere providers geven klanten de mogelijkheid om hun software individueel samen te stellen. Het is een echt modulair systeem.

Add-ons

Er zijn ook opties om extra functies te boeken via een add-on. Add-ons worden geleverd door de leverancier van het CRM-systeem zelf of door derden. Afhankelijk van het type en het scala aan functies van de add-on kunnen ze wat duurder blijken te zijn. Desalniettemin is het meestal goedkoper om een ​​enkele add-on aan het bestaande CRM-systeem toe te voegen dan om een ​​volledig nieuw on-premises CRM-systeem te implementeren.

Hoe zit het met schaalbaarheid?

Schaalbaarheid beschrijft het vermogen van een systeem om zich aan te passen aan de veranderende eisen van een bedrijf wat betreft de prestaties van hardware en software.

Cloudgebaseerde oplossingen zijn meestal gemakkelijk schaalbaar. Dit maakt het gemakkelijk om extra gebruikers of extra opslagcapaciteit te boeken tegen een bepaalde toeslag. Dit wordt niet automatisch gegarandeerd voor on-premises CRM-systemen. Als het MKB momenteel groeit, moet schaalbaarheid daarom een ​​belangrijk criterium zijn bij het kiezen van een geschikt on-premise CRM-systeem.

3: Multi-channeling

Multi-channeling wint ook aan relevantie binnen bedrijven. Dit komt omdat vroeg of laat bepaalde ontwikkelingen uit de privésfeer ook worden overgeheveld naar de professionele context.

Cross-channel contactopties in de privé- en professionele omgeving

Als mensen de mogelijkheid hebben om via verschillende kanalen contact op te nemen met bedrijven, bijvoorbeeld om te informeren naar de status van een levering, eisen ze dit steeds vaker van zakelijke partners en leveranciers in de professionele omgeving.

Om deze reden is het ook belangrijk voor het MKB om deze ontwikkeling niet te missen. In tijden van digitale transformatie staan ​​bedrijven onder enorme druk om te innoveren.

Innoveren of sterven: als u een ontwikkeling mist, blijft u vroeg of laat achter. KMO's moeten er ook voor zorgen dat ze een geschikt CRM-systeem kiezen dat aan deze vereisten voldoet.

De waarde van klantgegevens

Maar ook het MKB kan zelf rechtstreeks profiteren van multichanneling. Dit verwijst naar de informatie in de klantgegevens.

Als kmo's alle gegevens kunnen verzamelen die via verschillende kanalen binnenkomen, krijgen ze een beter beeld van hun klanten. Hoe meer gegevens specifiek kunnen worden geëvalueerd, hoe completer het beeld wordt. Op deze manier krijgen bedrijven via een geschikt CRM-systeem een ​​soort 360 graden beeld van de klant.

Vooral het MKB staat onder grote concurrentiedruk. Extra informatie en kennis over individuele klanten en de hele markt kan cruciaal zijn voor het succes van een bedrijf. Daarom moeten kmo's vertrouwen op een systeem dat hen in staat stelt hun klanten zo goed mogelijk te begrijpen.

Conclusie: hoe MKB's een marktvoordeel behalen met een on-premises CRM-systeem

Kleine en middelgrote bedrijven stellen verschillende eisen aan een geschikt CRM-systeem, die onder meer voortvloeien uit hun omvang of branche-aansluiting.

Desalniettemin zijn er overeenkomsten in het eisenprofiel van veel kleine en middelgrote ondernemingen. De oplossingen moeten gemakkelijk te begrijpen en niet duur zijn. Daarnaast moeten ze zich flexibel kunnen aanpassen aan de eisen van een bedrijf.

Door een geschikt on-premise CRM-systeem te gebruiken, kunnen kmo's waardevolle kennis opdoen over hun klanten en de hele markt. Bovendien stellen adequate CRM-systemen bedrijven in staat de processen voor klantrelatiebeheer te optimaliseren en efficiënter te maken. Dit bespaart middelen, die op hun beurt elders winstgevend kunnen worden ingezet.

De opgedane kennis en de bespaarde middelen kunnen MKB's helpen zich te onderscheiden van de concurrentie en op lange termijn winstgevend te opereren.

Lees meer over:
Oriëntatie

3 nadelen van CRM-software

De 3 belangrijkste nedelen van CRM-software.

Lees verder
Oriëntatie

5 voordelen van CRM-software

De 5 belangrijkste voordelen van CRM-software voor ieder bedrijf.

Lees verder