De kosten van cloud CRM-software

De kosten van cloud CRM-software

De kosten van Cloud CRM-software wordt voornamelijk opgebouwd uit gebruikers, rekenkracht, onderhoud en beveiliging.

Steeds meer bedrijven gebruiken een holistische CRM-software om hun klantenservicemaatregelen te organiseren. Als dit wordt verkregen uit een cloud, betaalt u meestal een bepaald bedrag per licentie. We willen nader bekijken hoe de kosten in elkaar worden gezet.

We willen deze kostenpunten bekijken en verduidelijken hoe ze verschillen van andere licentiemodellen. Alvorens dit te doen, echter, nemen we een kijkje op de algemene werking van CRM-softwaresystemen om beter te begrijpen hoe en waar kosten worden gemaakt. 

Inhoudsopgave

Definitie: Wat is CRM-software?

Het zogenaamde customer relationship management, kortweg CRM, beschrijft de taak van het organiseren van alle maatregelen die een bedrijf verbindt om klanten te behouden en te werven. Hierbij gaat het om de centrale planning, controle en monitoring van alle processen en de synchronisatie van deze processen. 

De concurrentiedruk neemt gestaag toe in steeds grotere markten. Klanten komen vandaag de dag van over de hele wereld, hetzelfde geldt voor de concurrenten. Om de markt op lange termijn te kunnen behouden, is een uitstekende strategie nodig, samen met een uitstekende klantenservice. 

Groeiende wereldwijde concurrentie

Want door meer en meer concurrentie en gestaag groeiende markten zijn de ondernemersinspanningen weer aanzienlijk klantgerichter dan ze al zijn. Daarom is klantenservice op het hoogste niveau belangrijker dan ooit. Aangezien bijna geen enkel bedrijf zijn eigen klanten nog persoonlijk kent, moeten er andere manieren worden gevonden om de behoeften van hen te begrijpen. 

Met CRM-software kan dit precies worden geëvalueerd. Als eerste stap worden alle klantgegevens opgeslagen in speciale klantbestanden en opgeslagen in een centrale database. Hierdoor hebben alle taken in de organisatie toegang tot dezelfde consistente database. 

Klantenservice verbeteren met CRM

Het callcenter profiteert hier bijvoorbeeld direct van. Als een klant contact opneemt met een specifiek verzoek, kan de servicemedewerker eenvoudig het bestand van de klant opvragen en heeft hij direct toegang tot alle huidige en historische contacten met de klanten. Lopende bestellingen, facturen, klachten of verzonden e-mails, eerdere oproepen, enz.; alles kan worden gevonden op dezelfde plaats. 

Op deze manier kan de klant snel en direct geholpen worden zonder de juiste contactpersoon te vinden. Het resultaat, de klanttevredenheid neemt toe en de klant blijft trouw aan het bedrijf. Maar het is niet alleen hier dat een CRM-systeem helpt en aanzienlijk bijdraagt aan het verbeteren van de klantenservice. 

Alle gegevens op één plaats

De centralisatie van de gegevens maakt het ook mogelijk om evaluaties uit te voeren waarmee veel nieuwe inzichten kunnen worden verkregen. Marketing kan bijvoorbeeld leiden tot meer individuele advertentiemaatregelen. Als een klant al product A heeft gekocht, is hij minder geïnteresseerd in reclame voor dat product dan om een mogelijk gerelateerd product B. 

Betere verkoopkansen dankzij evaluaties

De verkoop profiteert ook rechtstreeks van dergelijke evaluaties. Klantengroepen kunnen beter worden geanalyseerd, productgroepen of aankoopgedrag van individuele groepen kunnen beter worden geïdentificeerd. Met al deze inzichten kan gerichte verkoop worden geïmplementeerd. De behoeften van de klant worden proactief geïdentificeerd en voldaan, wat op zijn beurt leidt tot een hogere tevredenheid. Beide partijen winnen. 

Hoe is CRM-software technisch gestructureerd?

Er wordt een CRM-software opgebouwd bestaande uit modules, die elk een specifiek gebied in het bedrijf bestrijken. De meeste CRM-softwareoplossingen hebben bijvoorbeeld de volgende modules en functies: 

Call Center
Kontaktverwaltung
Klantenservice
Marketing
Rapporten
Verkoop
Project

Afhankelijk van de behoefte worden extra functies toegevoegd of in eerste instantie uitgesloten. CRM-oplossingen verschillen echter niet alleen op de markt op het gebied van functionaliteit. Er zijn ook verschillen in termen van hun respectieve licentiemodellen. Software kan bijvoorbeeld worden geïmplementeerd op uw eigen servers of afkomstig zijn uit een cloud. 

Wat is het SaaS-model? - Een definitie

In de loop van cloudsoftware leest men vaak van het zogenaamde SaaS-model. SaaS staat voorsoftware-as-a-serviceen beschrijft een licentiemodel waarbij een softwaretoepassing meestal via internet vanuit een cloud wordt aangeboden. De software wordt dus niet begrepen als een commodity, maar als een dienst. 
Bedrijven hebben de mogelijkheid om software hier te kopen zonder het te kopen in zijn geheel. U betaalt meestal een maandelijks bedrag voor elke gebruikte licentie en de software in deze periode gebruiken. Laten we eens kijken naar deze kosten. Hoe worden ze in detail samengesteld en welke diensten zijn verborgen in deze service?

Factor 1: Gebruikers van de software

Allereerst betaalt u met een CRM-systeem uit de cloud voor het gebruik van de software. Afhankelijk van het scala aan functies en het aantal gebruikers, wordt een maandelijks bedrag betaald aan de provider en kan dienovereenkomstig worden gebruikt. Het voordeel hier, betaalt u alleen voor die functies die u daadwerkelijk gebruikt. Hetzelfde geldt voor het aantal accounts. 
Niet elke werknemer heeft volledige toegang tot alle functies nodig. Gedeeltelijke licenties kunnen de kosten verder verlagen. Veel leveranciers bieden hun software met zeer flexibele herontwerpopties, zodat een willekeurig aantal licenties kan worden afgeschreven of afgeschreven. 

Factor 2: Geheugen en rekenkracht

Het gebruik van een CRM-systeem vanuit de cloud wordt ook gebruikt om de opslag- en rekenkracht van de serviceprovider te gebruiken. Een CRM-software verwerkt talloze hoeveelheden gegevens. U stuit snel op capaciteitslimieten van uw eigen servers. Met software uit de cloud heeft u het voordeel dat de opslag- en rekenkracht door de provider wordt verantwoord. 
Cloudoperators onderhouden vaak hele datacenters met talloze servers die voldoende ruimte bieden om alle gegevens te verwerken en op te slaan. Deze service maakt ook deel uit van de kosten van een cloud CRM-variant en wordt dienovereenkomstig in aanmerking genomen. 

Factor 3: Onderhoud en onderhoud van de software

In een lokale CRM implementatie ben je verantwoordelijk voor het onderhoud en onderhoud van de software zelf. Updates en upgrades moeten worden geïnstalleerd op hun eigen en bugs moeten worden vastgesteld op hun eigen. Als u daarentegen CRM-software uit de cloud gebruikt, neemt de provider al deze taken over en zorgt hij er altijd voor dat het systeem up-to-date wordt gehouden. 
Het voordeel is dat je niet hoeft te zorgen voor zulke dingen zelf, dus het nadeel is precies die afhankelijkheid van de provider die ontstaat op dit punt. Deze factor is ook inbegrepen in de kosten van een licentievergoeding van het systeem vanuit de cloud. 

Factor 4: Beveiligingsmaatregelen ter bescherming van gegevens

Met een lokale CRM-software moet u de beveiliging van de gegevens onafhankelijk verzorgen. In de cloud wordt deze taak ook overgenomen door de provider. Cloudoperators investeren enorm veel in de beveiliging van hun datacenters. Bijna geen enkel bedrijf kan even hoge veiligheidsnormen vaststellen. 
Net als a, de grote datacenters zijn ook meer populaire doelwitten van cyberaanvallen dan een lokale server van een middelgroot bedrijf. We moeten dit altijd afwegen. Juridisch gezien is het belangrijk op te merken dat u als bedrijf altijd verantwoordelijk bent voor de bescherming van de gegevens. In dit proces moeten overeenkomstige contracten met de leverancier worden gesloten, maar deze ontslaat er niet volledig een van de aansprakelijkheid. 

Conclusie: Veel verschillende kostenpunten voor het SaaS-model

Zoals we hebben aangetoond, de royalty's voor een CRM-software uit de cloud bevatten veel verschillende diensten. Niet voor niets hebben we het ook over het zogenaamdesoftware-as-a-servicemodel. Veel van de taken die zich voordoen met een lokale CRM-implementatie worden hier overgenomen door de provider. 
De royalty's bestaan dus niet alleen uit de software en het gebruik ervan. In plaats daarvan worden hier ook opslag- en computerdiensten, beschermende maatregelen of onderhouds- en onderhoudsdiensten gecompenseerd.

Lees meer over:
Casestudy

Casestudy: Mauritshuis - Xapti

Waarom het Maurishuis, het museum met wereldberoemde schilderijen van Hollandse en Vlaamse meesters uit de tijd van Rembrandt en Vermeer, kiest voor CRM software van Xapti.

Lees verder

De nadelen van een CRM systeem

De nadelen van een CRM systeem zijn de veiligheid van gegevens, de kosten en het vinden van het gebruik van een enkele database.

Lees verder