Klantenbinding door het gebruik van online marketing

Elk bedrijf kan niet bestaan zonder klanten, want zonder klanten wordt er geen winst gemaakt. Klantbinding is in de digitale wereld belangrijker dan ooit. Wij leggen uit waarom dat zo is.

De digitale transformatie heeft invloed op elke branche, elk bedrijf en elk persoon. Steeds meer werk- en bedrijfprocessen zijn digitaal, zoals het archiveren van documenten. Vroeger werden documenten fysiek gearchiveerd in kasten, nu is alles opgeslagen op een server. Ook marketingactiviteiten verplaatsen zich steeds meer naar een digitale omgeving, ook al zal het nooit geheel fysieke marketing vervangen. Omdat veel personen en bedrijven zich steeds vaker online bevinden, is het contact onderhouden nog belangriijker en niet uit het oog te verliezen. Marketing, wat in het digitale tijdperk ‘online marketing’ wordt genoemd, is belangrijk om in te zetten voor klantrelatiebeheer. Wij leggen u uit wat online marketing is en hoe u op de juiste wijze dit in kan zetten om de relatie met (potentiële) klanten te onderhouden.

Inhoudsopgave

Wat is online marketing?

Online marketing bestaat in essentie uit het promoten van producten of diensten via het internet. Het doel is om de doelgroep van uw bedrijf aan te spreken. De doelstellingen kunnen erg uitlopend zijn, zoals meer website bezoekers aantreken, uw naamsbekendheid vergroten of klantloyaliteit verbeteren. Online marketing valt onder digital marketing. Digital marketing is marketing die verloopt via digitale media kanalen. De term digital marketing vertegenwoordigt een set van marketingprocessen met alle beschikbare digitale kanalen die je kan gebruiken om een product of dienst te promoten. Digital marketing bevat niet alleen kanalen die via het internet te bereiken zijn, maar alles wat digitaal is. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld: televisie en SMS. De term ‘internet marketing’ wordt vaak ook gebruikt, maar dat is vaak in plaats van online marketing.

Wat is het verschil tussen de ‘traditionele’ marketing en online marketing?

Er zijn een aantal verschillen tussen de ‘traditionele’ (offline) marketing en online marketing. Het grootste verschil is dat online marketing zich richt op marketingactiviteiten die zijn verbonden met het internet en ‘traditionele marketing op offline activiteiten zoals advertenties op op de radio of televisie. Online marketing is een stuk kennisintensiever terwijl dit bij traditionele marketing minder van belang is omdat het vaak een stuk eenvoudiger in te zetten is. Beslissingen kunnen bij online marketing gebaseerd worden op verzamelde data en klantgegevens waardoor resultaten inzichtelijk kunnen worden gemaakt en er op basis van voortschrijdend inzicht kan worden bijgestuurd. Bij traditionele marketing wordt vaak een beslissing gemaakt o.b.v. ervaring en onderbuikgevoel. Online marketing is een stuk flexibeler, gerichter en meetbaar.

Waarom is online marketing belangrijk?

Online marketing is hedendaags een essentieel onderdeel geworden voor elk organisatie die zijn doelgroep online wil bereiken. De kunst is om de juiste online marketingstrategie in te richten, zodat uw organisatie de beste resultaten kan behalen. Voordelen van online marketing zijn als volgt: de mogelijkheid van gerichte targeting, groter bereik, meetbaarheid en stuurbaarheid. Er zijn dus genoeg redenen om voor online marketing te kiezen. Het is wel belangrijk om uw doelstellingen en KPI’s duidelijk te hebben voorafgaand een campagne. Het is namelijk het startpunt voor een effectieve marketing en om resultaten te meten.

Wat is online marketingcommunicatie?

Het is van uiterst belang om efficiënte online marketingcommunicatie in te zetten om de juiste doelgroep te bereiken. Het algemene doel van marketingcommunicatie is het promoten van de organisatie en haar producten en/of diensten. Hierbij kunnen verschillende middelen en kanalen ingezet worden zoals een website of app, Google of social media. Marketingcommunicatie is een onderdeel van de online marketing strategie en moet van tevoren goed uitgedacht worden zodat de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep wordt getoond. Voor zowel het samenstellen van de online marketingcommunicatie als voor de online marketing strategie is het belangrijk om eerst de doelstellingen en KPI’s van uw organisatie helder te hebben.

Hoe kan online marketing klantbinding versterken en klantrelatiebeheer optimaliseren?

Het is voor elke organisatie van belang om de huidige klantenbestand te behouden en potientiële klanten aan te trekken, want zonder klanten kan een bedrijf niet bestaan; Oftwel, geen klanten betekent geen inkomsten. Klantrelatiebeheer kan hierbij helpen. Klantrelatiebeheer, wat ook wel CRM wordt genoemd, is een strategie om de processen zoals klantcontact te optimaliseren. CRM is een afkorting wat staat voor ‘Customer Relationship Management. Vaak wordt bij CRM ook gesproken over een CRM-systeem. Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem fungeert als centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.

Er zitten voordelen bij het gebruik van een CRM-systeem om klantrelatiebeheer te optimaliseren. Enkele voorbeelden van dit zijn:

  • Overzichtelijk contactbeheer: Een CRM-softwaresysteem heeft een centrale oriëntatie waarin alle belangrijke klantgegevens op elk tijdstip toegankelijk zijn.
  • Geoptimaliseerde verkoopprocessen en verbeterde verkoopkansen: Met een CRM-systeem kunnen softwarematige analyses van verkoopprocessen worden doorgelicht, waardoor potentiële verkoopkansen snel worden geïdentificeerd. Zo is het mogelijk voor bedrijven om deze processen continu te verbeteren.
  • Gepersonaliseerde marketing: Alle verzamelde data over uw klanten kunnen in het CRM-systeem worden beheerd. Zo kan aankoopgedrag, locatie en interessen worden gebruikt om specifieke doelgroepen te vormen waardoor uw bedrijf gerichte marketingcampagnes op kunt zetten.
  • Wettelijk conforme werkwijze: Een CRM-systeem ondersteunt een bedrijf automatisch bij het voldoen aan wettelijke randvoorwaarden. Denk aan bijvoorbeeld aan de AVG, dat invloed heeft op het verwerken van persoonsgegevens.

E-mailmarketing – Een onderdeel van onlinemarketing voor klantenbinding en relatiebeheer

Zoals eerder werd beschreven kan met CRM-software gepersonaliseerde marketingscampagnes beter worden ingezet. Online is er de mogelijkheid om mensen te volgen op gebied van aankoopgedrag, interesses en bijvoorbeeld hoe ze een website doorlopen. Omdat CRM als database fungeert, zijn alle klantgegevens op een centrale plek.

(Potentiële) klanten kunnen zich aanmelden voor nieuwsbrieven. Hier komt e-mailmarketing aan de pas. E-mailmarketing kan specifiek inspelen om klanten te binden. Doordat klantinformatie in het CRM-staat, kunnen e-mails gepersonaliseerd worden. Persoonlijke e-mails die bijvoorbeeld beginnen met een aanhef plus de naam van de ontvanger, worden vaker gelezen en er zijn meer conversies die voortvloeien vanuit deze e-mails. Zo kunnen aanbiedingen gepaard met persoonlijke e-mails leiden tot meer omzet, en dus ook meer winst. Klanten blijven ook langer bij een bedrijf die zich persoonlijk benaderd, dus e-mailmarketing is hierin een effecte tool.

Persoonlijke advertenties en campagnes

In het dgitale tijdwerk wordt bijna iedere actie online getracked/gevolgd door systemen en ‘cookies’. Door deze software kan relevante data worden geanalyseerd. Klikgedrag op websites, de duur van paginabezoeken, interesse’s, bijna alles kan worden gevolgd en worden gebruikt om specifieke doelgroepen te vormen. Door specifieke doelgroepen te vormen, kan zoals eerder beschreven specifieke advertenties en marketingcampagnes worden opgezet. Persoonlijke advertenties is voor bedrijven een lucratieve manier om hoge kwaliteit leads binnen te halen. In plaats van generieke advertenties op websites te plaatsen, kunnen advertenties met aanbiedingen worden ingezet waarin meer interesse is door potentiële klanten.

Conclusie: Online marketing is een belangrijk onderdeel voor klantrelatiebeheer

In het digitale tijdperk kunnen bedrijven niet meer zonder online marketing. Bijna elk bedrijf is inmiddels aanwezig. Om de eigen klanten niet kwijt te raken aan de concurrent, moet elk bedrijf meegaan in online marketing. Online marketing kan goed worden ingezet om klantrelatiebeheer te optimaliseren, nieuwe klanten aan te trekken en om de winst te verhogen. Door softwarematige analyses zijn nu gerichte marketingcampagnes mogelijk om klanten te duurzaam te verbinden aan uw bedrijf en om de verkoopcijfers te verhogen. Het missen van online marketing in uw bedrijfsstrategie kan ertoe leiden dat uw concurrent er met uw klanten vandoor gaat. Daarom adviseren wij u om online marketing in te zetten met een passend CRM-systeem waardoor u effectiever te werk kan gaan.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder