Hoe verhoogt CRM de omzet van supermarktketens?

Supermarkten willen graag meer klanten en loyalere klanten aantrekken. Wij leggen graag u uit hoe CRM daarmee kan helpen.

Elke supermarkt heeft te maken met klanten. Nieuwe klanten, klanten die regelmatig terugkomen en klanten die van kindsafaan loyaal zijn aan een bepaalde supermarktketen. Supermarkten draaien de meeste omzet door klanten die vaker terugkomen. De wens van vele supermarktketens is om meer klanten in deze groep te krijgen, de vraag is alleen op welke wijze. Wij leggen graag uit wat CRM-software hier kan betekenen om de omzet te verhogen en om meer klanten loyaal te maken aan uw supermarkt.

Inhoudsopgave

Wat is CRM?

CRM is de afkorting wat staat voor ‘Customer Relationship Management’. Vaak wordt dit ook wel klantrelatiebeheer genoemd. Het gaat in weze erom dat er een consistente oriëntatie is vanuit het bedrijf op de eigen klanten en de klantrelatieprocessen. Met een CRM-systeem kan alle acties die een bedrijf neemt op de eigen klanten te behouden centraal worden gebundeld in één systeem. Alle klantgegevens worden op een centrale plek opgeslagen. Alle klantgegevens kunnen worden gebruikt om te evalueren voor volgende marketingactiviteiten.

Voordelen van een CRM-systeem

Het implementeren van CRM-software brengt veel voordelen met zich mee. Wij zetten ze op een rij:

Gerichte marketingacties op klanten

Een bekende actie door supermarktketens is de klantenkaart. Hierdoor heeft een supermarkt gegevens over de de persoon, zoals naam, leeftijd en geslacht, maar ook over het aankoopgedrag en aankoophistorie. Door deze gegevens te analyseren, is het mogelijk om specifieke aanbiedingen te doen. Zo blijven klanten vaker terugkomen en loyaler, waardoor de omzet stijgt.
Omdat alle data te centraliseren wordt het daarnaast mogelijk om klanten te groeperen in specifieke klantgroepen. Hierdoor kunnen deze veel individueler worden aangepakt en geadverteerd. Klanten kunnen via e-mailmarketing worden geïnformeerd over aanbiedingen en andere nieuwswaardigheden.

Onderzoek onder de klanten

Met CRM is het makkelijker om onderzoek uit te voeren, bijvoorbeeld door enquêtes onder klanten uit te voeren: Met enquêtes kan u achterhalen in welke producten klanten geïnteresseerd zijn en wanneer ze die nodig hebben. Stuur klanten enquêtes per e-mail en voeg een feedbackoptie toe aan uw website. U kan dan ook vragen toevoegen over hun levensstijl en zaken als voedselallergieën, zodat u op basis daarvan nieuwe producten onder de aandacht kunt brengen.

GDPR-conforme gegevensverwerking

Omdat er veel wordt gewerkt met klantdata bij supermarkten, komen er ook wetten aan de pas die gaan over de opslag van deze data. Door tal van functies en instellingen zorgt een CRM-systeem ervoor dat de opslag aan alle wettelijke vereisten voldoet, met name de AVG. Op deze manier kan er te allen tijde voor worden gezorgd dat het werk wettelijk conform is en dat gegevens dienovereenkomstig worden behandeld. Dit zorgt voor meer zekerheid in de eigen processen en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de efficiëntie van een bedrijf.

Conclusie: CRM-software verhoogt de omzet door persoonlijke marketing

CRM-software werkt omzetverhogend als u het juist inzet. Door CRM-software te gebruiken binnen uw supermarktketen heeft u de mogelijkheid om gerichte marketing in te zetten. Denk aan klantkaarten en e-mailmarketing met speciale aanbiedingen die nieuwe klanten binnenhalen en huidige klanten vaker terug te laten komen. Deze marketingactiviteiten zijn extra effectief aan de hand van de data van marktonderzoek.

Op zoek naar de juiste CRM-software

Bent u aan het zoeken naar CRM-software? Wij willen u helpen graag in uw zoektocht. Via onze ‘vergelijkingswebsite’ kunt u filteren op uw wensen en uw eigen situatie van uw organisatie. Dankzij de filterfunctie kunt u de juiste software uitzoeken op basis van bedrijfsgrootte, sector en nog veel meer.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder