Hoe kan CRM-software belastingadviseurs ondersteunen?

Lees hier hoe CRM belastingadviseurs kan ondersteunen.

Belastingadviseurs werken met veel mensen. Dit gaat gepaard met het verwerken van gevoelige informatie wat gaat over inkomen, belastingen, persoonsgegevens en het gunstig toepassen van de wet voor de klant. Dit betekent veel onderzoek, veel documentatie en veel klantcontact. Dat zijn zaken die goed gemanaged moeten worden. Dit kan makkelijker worden gemaakt door de juiste CRM-software. Wij leggen u graag uit hoe dit mogelijk is.

Inhoudsopgave

Wat is CRM?

CRM is een acroniem voor Customer Relationship Management. Het is een strategie om alle relaties en interacties te beheren die jouw onderneming met (potentiële) klanten heeft. Om dit zo goed mogelijk in te zetten is er CRM-software ontwikkeld. In dit systeem staan alle klantgegevens centraal opgeslagen. Deze software is bedoeld om bestaande en nieuwe klanten tevreden te houden en potentiële klanten binnen te halen. Het is mogelijk om een CRM-module onder een ERP-systeem te hangen. Wij willen graag uitleggen wat de voordelen zijn voor een belastingsadviseur/belastingsadviesbureau.

Voordelen

Er zijn veel voordelen aan een CRM-systeem. Hoewel sommige voordelen zich kort na de implementatie voordoen, komen andere alleen voor bij langdurig gebruik van het systeem.

Werkwijze conform de wet

Alle informatie over klanten, projecten en wettelijke regelingen wordt in een systeem gebundeld en beeldt zakelijke processen transparant af. Alle medewerkers hebben toegang tot relevante gegevens en reageren open en vakbekwaam op wensen van klanten. De verwerking wordt automatisch door het CRM-systeem volgens de AVG uitgevoerd.

Optimalisatie bedrijfsprocessen

CRM-software maakt de werkzaamheden gemakkelijker omdat veel procedures gestandaardiseerd worden. Zo kunnen bijvoorbeeld offertebrieven worden aangemaakt vanuit een adresgegevensrecord. Zonder verdere werkzaamheden ontstaat een toewijzing van het document aan de klant.

Verbeterd contact

Vanuit de klantenmap kunnen klanten worden gebeld. Bij een inkomend gesprek wordt automatisch herkend wie er belt. 

Samenwerking met andere systemen

Daarnaast kan CRM-software onder ERP samenwerken met andere systemen en het werk vergemakkelijken door afdelingen beter met elkaar te verbinden. Denk bijvoorbeeld aan klantgegevens die automatisch ook worden verwerkt bij de financiële afdelingen indien dat nodig is.

Conclusie: CRM-software zorgt voor tijdsbesparing en een werkwijze conform de wet

Uiteindelijk kan CRM-software gezamelijk onder een ERP-systeem voor tijdsbesparing zorgen voor belastingadviseurs. Er hoeven minder fouten te worden verbeterd, elk document kan makkelijk worden gezocht in het systeem en de opslag van gegevens wordt volgens de wet op de juiste manier uitgevoerd. Daarnaast is het mogelijk om beter contact te hebben met cliënten.
Wij adviseren vooraf de zoektocht naar CRM-software dat u alle wensen en behoefte in kaart brengt. Alle CRM-systemen zijn anders. Sommige systemen zijn gefocust op bijvoorbeeld de voedelindustrie en sommige op de transportsector. U wilt natuurlijk dat u in één keer de juiste systemen naar binnen haalt. Daarnaast moet u ook rekening houden hoeveel gebruikers het systeem gaat hebben in verband met de kosten die in rekening worden gebracht. Oftewel, breng eerst uw situatie in kaart voordat de zoektocht naar CRM-software begint.

Lees meer over:

Hoe kan CRM de financiële dienstverlening ondersteunen?

CRM is voor de financiële dienstverlening een handige tool om op een juiste wijze met klantgegevens om te gaan. Wij leggen uit hoe CRM werkt voor de financiële dienstverlening.

Lees verder

Klantloyaliteit optimaliseren met CRM: 4 tips

Klantloyaliteit is van uiterst belang om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe CRM klantloyaliteit en klantbehoud kan versterken.

Lees verder