Hoe kan CRM de financiële dienstverlening ondersteunen?

CRM is voor de financiële dienstverlening een handige tool om op een juiste wijze met klantgegevens om te gaan. Wij leggen uit hoe CRM werkt voor de financiële dienstverlening.

De financiële dienstverlening heeft veel te maken met het documenteren van data en gegevens. Of dat nu gaat om financiële gegevens of klantgegevens, het wordt verwerkt en opgeslagen. Volgens sommige wetten moet dit ook op een bepaalde wijze uitgevoerd worden. Daarnaast worden documenten vaak gedeeld tussen meerdere afdelingen. Dit kost allemaal veel tijd. Als het gaat klantgegevens gaat, is er CRM-software in het leven geroepen. Wij leggen graag uit hoe een CRM-systeem u kan helpen met het optimaliseren en automatiseren van bedrijfsprocessen.

Inhoudsopgave

Wat is CRM?

CRM staat voor ‘Customer Relationship Management’. Het verwijst naar klantbeheer en klantrelatie, als middel om de interactie met potentiële, huidige en toekomstige klanten te verbeteren. CRM is een tool waarmee u de klantrelatie van uw organisatie beheert. Alle beschikbare informatie over klanten zet u met CRM in om de positieve ervaringen met uw bedrijf te verhogen. De waarde per klant stijgt hierdoor. CRM is in essentie dus het beheren van klantencontact, maar ook het automatiseren van processen. Verder wordt CRM zowel gezien als softwaresysteem en een bedrijfsstrategie. De kern van CRM is in beide gevallen de klantrelatie verhogen. Als strategische methode gebeurt dit door middel van investeringen in de klantloyaliteit, waardoor de winst stijgt. Wat bij een CRM-systeem ook mogelijk is, is dat het onder een ERP-systeem kan hangen. Hierdoor zijn alle gegevens ook beschikbaar met andere afdelingen van een organisatie, wat datasilo’s voorkomt. Wij zullen ERP ook behandelen in dit artikel.

Voordelen van CRM

CRM-software brengt bij implementatie veel voordelen met zich mee. Wij willen enkele voordelen uitlichten die relevant zijn voor de financiële dienstverlening.

Overzichtelijk contactbeheer

Door de centrale oriëntatie van het CRM-systeem zijn alle belangrijke klantgegevens op elk moment toegankelijk, zo kan iedere medewerker altijd bij de gegevens.

Gepersonaliseerde marketing

Alle verzamelde data over uw (potentiële) klanten wordt in het CRM beheerd. Door bijvoorbeeld online gedrag op de website te analyseren en daarop in te zetten, kunnen er doelgroepen gevormd worden. Door doelgroepen te vormen kunnen gerichte marketingcampagnes worden ingezet.

Verbeterde samenwerking

Gebruikers werken allemaal met dezelfde gegevens waardoor misverstanden worden voorkomen en de samenwerking geoptimaliseerd.

AVG conform gegevensbeheer

CRM-systemen ondersteunen bedrijven automatisch bij het voldoen aan wettelijke randvoorwaarden. Een voorbeeld hiervan is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Wat is ERP?

Enterprise resource planning (ERP) staat voor een computerprogramma (software) gebruikt binnen organisaties ter ondersteuning van alle processen binnen het bedrijf. Een ERP-programma bestaat meestal uit kleine deelprogramma’s (modules) die allemaal een specifieke taak ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan computerprogramma’s die worden gebruikt om de financiële administratie te voeren of de voorraden bij te houden (WMS module).

Waarbij voorheen veel bedrijven gebruikmaakten van verschillende programma’s om hun bedrijfsactiviteiten te ondersteunen, kunnen in een ERP-programma een heel groot aantal processen (afdelingen) worden ondergebracht. Een gevolg van een dergelijk ERP-systeem is dat gegevens van bijvoorbeeld klanten en producten (denk aan adresgegevens van klanten) binnen de organisatie slechts eenmaal ingevoerd hoeven te worden, omdat een enkele database wordt gehanteerd. Naast dat de kans op inconsistente data wordt verkleind kan een ERP-systeem veel andere voordelen bieden zoals een efficiëntere manier van werken, betere communicatie en mogelijk kostenreductie.

Conclusie: CRM-software onder ERP zorgt voor tijdsbesparing, minder fouten en betere klantrelaties.

De financiële dienstverlening kan met CRM-software veel tijd besparen met veel administratieve werkzaamheden en een betere klantreletaties tot stand laten komen. Met de juiste software toegespitst op de financïele dienstverlening wordt er ook meer winst bereikt.

Lees meer over:

Klantloyaliteit optimaliseren met CRM: 4 tips

Klantloyaliteit is van uiterst belang om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe CRM klantloyaliteit en klantbehoud kan versterken.

Lees verder

Hoe kan CRM-software belastingadviseurs ondersteunen?

Lees hier hoe CRM belastingadviseurs kan ondersteunen.

Lees verder