CRM voor verzekeraars

CRM helpt verzekeraars om klantcontact te optimaliseren. Wij leggen u uit hoe dit mogelijk is.

Veel organisaties bestaan uit meerdere afdelingen die met elkaar samenwerken. Verzekeraars zijn daar geen uitzondering op. Wat voor verzekeraars bijzonder is, is dat er met speciale klantgegevens wordt gewerkt. Financiële gegevens, persoonsgegevens, maar ook hele bijzondere informatie wanneer er bijvoorbeeld een schadeclaim wordt gedaan. Met bijvoorbeeld een schadeclaim komen persoonlijke verhalen naarboven, vaak emotioneel. Daarbij komen ook veel foto’s en video’s binnen. Deze zaken moeten goed worden opgeslagen volgens de wet. Met CRM-software wordt dit automatisch goed verwerkt. Wij willen graag uitleggen hoe een CRM-systeem een verzekeraar kan ondersteunen en kan helpen met het optimaliseren van relatiebeheer.

Inhoudsopgave

CRM

De afkorting CRM is een aantal keer al gevallen, maar wat betekent CRM? De afkorting CRM staat voor ‘Customer Relationship Management’ of klantrelatiebeheer.  Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen met klanten digitaal in kaart te brengen. Deze processen kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem is een centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen organisaties meer inzicht in hun eigen klanten en potentiële klanten De CRM-markt is tegenwoordig enorm divers. De hoge mate van concurrentie vereist talrijke innovaties en een constante doorontwikkeling van de systemen, wat uiteindelijk vooral voor u, de klant ten goede komt. Door het grote aanbod op de markt vinden veel organisaties het echter steeds moeilijker om een keuze te maken voor een CRM-systeem. Maar wat zijn nu de voordelen van CRM voor verzekeraars?

Wat zijn de voordelen van een CRM-systeem?

Er zijn talloze manieren waarop een CRM-systeem u kan helpen maximaal te profiteren van klantinteracties. Ook de kleinste verfijning kan de klantenbinding vergroten en winst maximaliseren. Wij lichten er drie voor u uit.

Overzichtelijk contactbeheer

Door de centrale oriëntatie van het CRM-systeem zijn alle belangrijke klantgegevens op elk moment toegankelijk. Omdat alle klantdata in een systeem staan, kunnen mederwerkers in de klantenservice klanten persoonlijk helpen.

Gepersonaliseerde marketing

Alle verzamelde data over uw klanten wordt in het CRM beheerd. Zo kan geslacht, locatie of aankoopgedrag worden gebruikt om doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing. Via nieuwsbrieven kunnen klanten informatie krijgen over verzekeringen of events. Een mogelijkheid is om bijvoorbeeld een reisverzekering aan te bieden voordat de schoolvakanties in de zomer beginnen. Mensen gaan vaak op reis in de zomer, waardoor een reisverzekering vaak nodig is. Dit is een kans om meer omzet te maken.

Wettelijke voorwaarden dataopslag

Daarnaast zorgen CRM-systemen dat bedrijven automatisch voldoen aan wettelijke randvoorwaarden zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Conclusie: CRM kunnen verzekeraars helpen met administratieve zaken en klantrelaties

Door het gebruik van CRM wordt er tijd bespaart met administratieve zaken en klantrelaties verbeterd. Als u als verzekeraar op zoek bent naar de juiste software, moet u eerst uw wensen in kaart brengen. Veel CRM-softwarepakketen zijn specifiek gemaakt voor een bepaalde sectoren. Wij willen u graag via onze ‘website’ verder helpen met uw zoektocht zodat u niet een lange zoektocht tegemoet gaat.

Lees meer over:

Hoe kan CRM de financiële dienstverlening ondersteunen?

CRM is voor de financiële dienstverlening een handige tool om op een juiste wijze met klantgegevens om te gaan. Wij leggen uit hoe CRM werkt voor de financiële dienstverlening.

Lees verder

Klantloyaliteit optimaliseren met CRM: 4 tips

Klantloyaliteit is van uiterst belang om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe CRM klantloyaliteit en klantbehoud kan versterken.

Lees verder