CRM voor de scheepsbouw
De maritieme sector, met name de scheepsbouw heeft profijt bij CRM. Wij leggen uit waarom CRM zo belangrijk is voor de maritieme sector.
Bedrijven in alle branches en disciplines kunnen baat hebben bij het gebruik van bedrijfssoftware. In het tijdperk van digitale transformatie is de druk op bedrijven groter dan ooit. Het is belangrijk om je eigen processen voortdurend in vraag te stellen en te optimaliseren met behulp van digitale tools. Ook de innovatiedruk is bijzonder hoog. Wie de druk in deze snelle tijden niet kan weerstaan, loopt het risico achterop te raken en achterop te raken bij de concurrentie. Daarom willen we hieronder de rol van het CRM-systeem nader bekijken en onder meer laten zien welke rol het speelt in de maritieme economie. Eerst moet echter de volgende vraag worden beantwoord: Wat is CRM eigenlijk?
Inhoudsopgave
Klantrelatiebeheer
De drie letters "CRM" zijn de afkorting voor Customer Relationship Management; oftewel klantrelatiebeheer of af en toe klantenservice. Enerzijds gaat het om de consequente oriëntatie van een bedrijf op de eigen klanten. Anderzijds gaat dit ook hand in hand met de noodzaak om alle klantrelatieprocessen systematisch in te richten.
De rol van CRM-software
In het tijdperk van digitalisering wordt meestal een CRM-systeem gebruikt om klantrelatieprocessen in kaart te brengen en te beheren. Deze softwareoplossingen stellen bedrijven in staat om al hun klantrelatieprocessen vanaf een centrale locatie te beheren. Tegelijkertijd fungeren de systemen als database voor alle belangrijke klantinformatie. Alle soorten bedrijven kunnen veel baat hebben bij het gebruik van een CRM-systeem. De eisen hebben echter veel voordelen en zijn onder meer afhankelijk van de grootte van het bedrijf of de branche waartoe het behoort.
CRM voor de scheepsbouw
Zo zijn er aparte systemen voor bedrijven in de maritieme economie. Het speelt hierbij echter wel een rol of het bedrijf tot de dienstensector behoort of liever tot de productie. Er zijn bijvoorbeeld aparte systemen voor de scheepsbouw op de markt, die in dit land een niet onaanzienlijke rol spelen in de lokale economie.
De doelgroep: B2B vs. B2C
Ook de respectievelijke doelgroep speelt een belangrijke rol, vooral bij relatiebeheer: is het een bedrijf dat alleen zakelijke klanten bedient (B2B), of worden ook particulieren en eindklanten aangesproken (B2C)? Afhankelijk van de aard van de klantengroep, variëren de vereisten voor het CRM. Als een bedrijf in de maritieme industrie uitsluitend in de B2B-omgeving opereert, is het klantenbestand meestal kleiner. Tegelijkertijd moet er echter een hogere waarde worden gehecht aan de individuele klant, aangezien deze automatisch een grotere bijdrage levert aan de totale omzet. Een echt gepersonaliseerde verkoopaanpak op maat is hier des te belangrijker.
Verkoop in de scheepsbouw
Sales is een van de centrale modules van alle CRM-software. Zo'n module ondersteunt bedrijven op zowel bestuurlijk als strategisch niveau. Hoe dit er in de praktijk uitziet, wordt nader bekeken aan de hand van het voorbeeld van leadmanagement.
Leadmanagement voor scheepsbouwers
Leads zijn gekwalificeerde contacten die geïnteresseerd zijn in kopen; d.w.z. gekwalificeerde, potentiële klanten. Wanneer er interactie is tussen klant en bedrijf; bijvoorbeeld via uw eigen website worden de contactgegevens van de gebruiker vastgelegd. Idealiter gaat het niet alleen om stamgegevens, maar ook om nadere informatie over het gedrag van de gebruiker op de eigen website. Met een geïntegreerde lead scoring in het systeem kunnen verkopers dan in één oogopslag zien welke leads de meeste verkoopkansen hebben of welke lead prioriteit moet krijgen vanwege de omvang van het project.
ERP-verbinding
Branchespecifieke systemen zijn niet alleen gangbaar in het CRM-segment. Vooral ERP-systemen zijn vaak gericht op specifieke branches. Om ervoor te zorgen dat het volledige potentieel van bedrijfssoftware zich in de praktijk kan ontvouwen, moet het alle interne processen digitaal in kaart kunnen brengen. Dit vereist ook een verbinding met mogelijk externe systemen. Bedrijven moeten bij het kiezen van CRM-software voor de scheepsbouw altijd overwegen of het kan worden aangesloten op alle systemen die al in gebruik zijn. Vooral de koppeling met het ERP-systeem is van belang.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Micro-marketing: een 'goedkoop' alternatief voor influencer marketing?
Samenwerkingen met influencers zijn niet voor ieder bedrijf haalbaar en realistisch. Zij kunnen zich veel beter focussen op micro-marketing.
Lees verderWat is het verschil tussen CRM en xRM?
Alles over de functionaliteiten en voordelen van Extended Relationship Management (xRM).
Lees verder