CRM voor de ICT-branche

ICT-organisaties kunnen profijt hebben bij goed contactbeheer. CRM-software helpt hierbij. Wij leggen uit hoe dit mogelijk is.

De markt voor informatie- en communicatietechnologie, oftewel ICT, groeit gestaag. In het tijdperk van digitale transformatie wordt ICT zowel economisch als sociaal steeds belangrijker. Daarom willen wij deze sector onder de loep nemen en laten zien welke eisen bedrijven in de ICT-branche stellen aan geschikte CRM-software.

Inhoudsopgave

Wat is CRM-software?

CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management. Dit beschrijft de ondernemende taak om alle beschikbare middelen voor klantrelatiebeheer zo efficiënt mogelijk in te zetten. Hiervoor worden de processen zoveel mogelijk geoptimaliseerd en op een besparende manier ingericht.

De afkorting ‘CRM’ staat voor Customer Relationship Management of klantrelatiebeheer. In essentie bestaat CRM uit twee kanten:

  • Het beheren van al het contact met klanten
  • De automatisering van processen

Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem functioneert als centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.

Met CRM-software kunnen al deze middelen optimaal worden ingepland voor de bestaande processen. Aan de ene kant is het belangrijk dat elk proces te allen tijde wordt uitgerust met de nodige middelen in de juiste hoeveelheid en dat verspilling van apparatuur zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Waarom heeft u branchespecifieke CRM-software nodig?

Een CRM-software is opgebouwd uit verschillende functionaliteiten. Elke functionaliteit bestrijkt een specifiek verantwoordelijkheidsgebied in het bedrijf en heeft tal van verantwoordelijkheden die het beheer van de resulterende processen ondersteunen. In sommige gevallen kunnen bepaalde processtappen volledig worden geautomatiseerd met de CRM-software. De CRM-software moet echter precies bij het bedrijf passen.

Veel CRM-leveranciers hebben zich daarom in de loop der jaren gespecialiseerd in bepaalde sectoren en hebben hun oplossingen aangepast aan de processen van de betreffende industrie. Tegenwoordig zijn er tal van CRM-oplossingen met veel verschillende functies die zich richten op specifieke bedrijven.

Niet elk bedrijf heeft alle functies die het bevat nodig. Andere bedrijven hebben daarentegen veel meer functies nodig om hun eigen processen te dekken. Daarom wordt aanbevolen om te vertrouwen op een branchespecifieke CRM-software. Dit bevat al in zijn standaardversie veel belangrijke functies die nodig zijn voor de respectieve industrieën.

Waarom heeft u ERP-software speciaal voor ICT-bedrijven nodig?

Vooral ICT-bedrijven hebben behoefte aan een hele reeks specifieke functies, die meestal slechts onvoldoende worden gedekt met gestandaardiseerde generieke CRM-software. Hier moet eerst worden onderscheiden in welke sector een ICT-bedrijf actief is. Hierbij wordt meestal een onderscheid gemaakt tussen handel, dienstverleners en productie bedrijven.

Ze hebben allemaal hun eigen behoeften en vereisten voor CRM-software. Het is dus in algemene termen niet mogelijk om te zeggen welke functies precies aanwezig moeten zijn in een CRM-softwaresysteem voor ICT-bedrijven. Dit maakt het des te belangrijker om te vertrouwen op een branchespecifieke oplossing, omdat deze al veel functionaliteiten uit de it- en communicatietechnologie in hun standaardversie bevatten.

Waarom is er behoefte aan een CRM-leverancier met branchekennis in ICT-bedrijven?

Een ervaren CRM-softwareleverancier kent precies de uitdagingen en valkuilen van een implementatie en kan deze omzeilen. Als een aanbieder de processen van het bedrijf niet voldoende begrijpt, kan dit tot complicaties leiden. Bijvoorbeeld wanneer bijzonder gevoelige processen niet als zodanig worden herkend en gewijzigd.

Een ervaren aanbieder weet welke processen aan de software kunnen worden aangepast en waarin de software zich aan het proces moet aanpassen. Een ervaren leverancier kan zijn kennis uit eerdere implementaties ook gebruiken om belangrijke tips te geven.

Hoe vindt u de juiste CRM-software voor ICT-organisaties?

Het vinden van de juiste software en leverancier is niet altijd eenvoudig. Daarom wordt aanbevolen om aan het begin een analyse uit te voeren, waarbij de eigen processen in beeld moeten worden gebracht. Dit laat dan zien op welke punten er een speciaal verbeterpotentieel is en wat de nieuwe CRM-software echt moet doen.

Precies weten wat u zoekt, maakt het zoeken en selecteren veel eenvoudiger. Alle doelen die met de implementatie moeten worden nagestreefd, worden vastgelegd in een specificatie. Alle andere randvoorwaarden worden hier ook beschreven, zoals het budget, het aantal gebruikers, het platform of uw eigen IT-infrastructuur.

Conclusie: CRM-software die geschikt is voor uw ICT-bedrijf

Met branchespecifieke CRM-software hebben ICT-bedrijven de mogelijkheid om al hun klantprocessen perfect in kaart te brengen zonder ingrijpende aanpassingen te hoeven doen. Bij het zoeken is het daarom ook essentieel om aandacht te besteden aan de ervaring van de leverancier.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder