CRM voor bedrijven in de metaalbewerking
Bedrijven in de metaalbewerking moeten voorzichtig zijn bij het kiezen van CRM-software. Wij helpen u graag bij uw zoektocht. Lees hier hoe.
Metaalbewerkingsbedrijven moeten voorzichtig zijn bij het kiezen van CRM-software. Want meestal is het niet de eerste oplossing die in jouw handen valt die succes belooft. De vaak complexe klantrelatieprocessen in metaalverwerking vereisen CRM-software die ze holistisch in kaart kan brengen.
Geen gemakkelijke taak om hier de juiste te vinden gezien het grote aantal oplossingen op de markt. Wij willen u laten zien hoe u uw perfecte oplossing kunt vinden, wat belangrijk is in de zoektocht en waar u precies op moet letten bij het kiezen. Laten we daarvoor eens kijken naar de algemene functionaliteit van een CRM-software om beter te begrijpen hoe deze precies de verschillende voordelen oplevert.
Inhoudsopgave
Definitie van CRM
CRM staat voor Customer Relationship Management, wat staat voor klantrelatiebeheer. De essentie van CRM bestaat uit het beheren van al het contact met de klant en de automatisering van alle processen. CRM wordt veel ingezet om klanten te binden aan de organisatie, voor, tijdens en na de verkoop van een product of dienst. Dit kan door bijvoorbeeld e-mails te versturen na een aankoop met aanbiedingen of relevantie informatie. Maar ook door regelmatig contact tussen een accountmanager en de klant.
CRM-software
Vaak als er over CRM wordt gesproken, gaat het over CRM-software. Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem fungeert als centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.
De voordelen van een CRM-softwaresysteem
Een CRM-systeem brengt een groot aantal voordelen met zich mee die voor bedrijven in de metaalbewerking interessant zijn. Wij willen er een aantal uitlichten.
Contactbeheer met de klanten overzichtelijk
Een CRM-systeem heeft een centrale oriëntatie waarin alle belangrijke klantgegevens op elk moment toegankelijk zijn.
Verbeterde verkoopkansen
Met een CRM-systeem worden potentiële verkoopkansen sneller geïdentificeerd. Het systeem laat softwarematige analyses toe op verkoopprocessen om deze continu te verbeteren.
Gepersonaliseerde marketing(campagnes)
De data die over uw klanten wordt verzameld worden in de centrale database van het CRM-systeem beheerd. Zo worden gegevens van bedrijven, contactgegevens, zoekgedrag worden gebruikt om specifieke doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten. Campagnes die gericht zijn op specifieke en afgebakende doelgroepen resulteren vaker in betere resultaten.
Werken volgens de wet
Elk bedrijf dat werkt met persoonsgegeven moet rekening houden met privacywetten zoals de AVG. CRM-systemen ondersteunen organisaties automatisch bij het voldoen aan de opgestelde wettelijke randvoorwaarden, zoals die van de AVG.
Standaardfuncties van een CRM-systeem
Veel CRM-systemen zijn in veel opzichten gelijk aan elkaar betreffende de functionaliteiten in hun standaardversies. Wij willen deze basisfuncties grondiger bespreken.
Contactmanagement
De belangrijkste taak en één van de meest essentiële functies van een CRM-systeem is het klanten- en contactmanagement. Daarbij wordt alle relevante informatie en data over klanten, van de feitelijke contactgegevens tot elke communicatie met deze klant, in een specifiek klantendossier opgeslagen. Daardoor kan de klantendienst bij bijvoorbeeld een klantenvraag meteen grijpen naar de relevante gegevens om de klant zo goed mogelijk te helpen.
Lead management
Veel CRM-oplossingen beschikken over functionaliteiten voor doelgericht lead management. Een simpel contact omzetten naar een loyale klant is de hoofdtaak van een bedrijf. Een CRM-systeem ondersteunt hierbij via een overzicht over leads, hun activiteiten, opdrachten en doelen, vanaf het allereerste contact tot aan de conversie. Tegelijkertijd kan de gebruiker van het systeem het hele klantenproces volgen per stap. Daarnaast is het ook mogelijk om een lead te genereren met een CRM-systeem.
Verkoopprognoses
Door de beschikbare klantgegevens doelgericht te verwerken in het systeem, kunnen de gebruikers prognoses maken, verkoopkansen eerder identificeren en de kwalificatie van leads enorm verbeteren. De verkooprapportage die hierbij hoort kan als basis dienen op doelgerichte en gefundeerde keuzes te maken en helpt het management om de focus te leggen op de juiste klansen en de juiste klantenbehoeftes.
Interne communicatie
Zoals eerder besproken hebben CRM-systemen niet enkel het potentieel om beter te communiceren met klanten, maar ook tussen medewerkers. Mede dankzij geïntegreerde chatfuncties kunnen collega’s elkaar vragen stellen, bijvoorbeeld voor ondersteuning bij een servicekwestie. Ook hebben leidinggevende op deze wijze beter cotnact met hun teams. Alle informatie die op deze wijze wordt uitgewisseld, kan worden opgeslagen, zodat het achteraf ook opnieuw beschikbaar is.
E-mailintegratie
Vele e-mailsprogramma’s zoals Outlook en Gmail kunnen worden geïnteresseerd in een CRM-systeem. Door een synchronisatie tussen alle e-mailverkeer en het CRM-systeem wordt een compleet overzicht van alle klanten en leads gegenereerd zonder dat uw medewerkers met verschillende geïsoleerde toepassingen en systemen hoeven te werken. Daarnaast kunnen kalenders en contacten over verschillende toestellen worden gebruikt.
Branchespecifieke CRM-software
CRM-software voor metaalbewerking moet zo zijn ontworpen dat deze zich perfect aanpast aan de respectieve processen en deze ondersteunt. Metaalbewerking als tak van productietechnologie is voornamelijk gericht op de productie en verwerking van gevormde metalen werkstukken.
Waarom heeft u branchespecifieke CRM nodig?
CRM-software is opgebouwd uit functionaliteiten. Elk van deze functionaliteiten bestrijkt een specifiek verantwoordelijkheidsgebied binnen klantrelatiebeheer in het bedrijf. Afhankelijk van de vereisten worden veel meer functionaliteiten toegevoegd of in eerste instantie uitgesloten.
Waarom heeft u CRM-software speciaal voor metaalbewerking nodig?
Er zijn veel CRM-softwareoplossingen op de markt die speciaal zijn ontworpen voor bedrijven in de metaalbewerking. Jarenlange ervaring uit deze bijzondere branche is meegenomen in de ontwikkeling, zodat branchespecifieke software altijd een toegevoegde waarde kan betekenen voor uw bedrijf.
Met zo'n branchespecifieke oplossing kunnen bijvoorbeeld supply chains, sales en financieel beheer in gezamenlijke processen worden gevoegd. Hierdoor bijvoorbeeld kunnen goederen sneller en efficiënter van A naar B worden vervoerd. Met name de traceerbaarheid van de goederenstroom kan optimaal in kaart worden gebracht.
Hoe vind u de best passende CRM-software voor bedrijf in de metaalbewerking?
Op de CRM-markt zijn er veel oplossingen die zijn ontworpen voor specifieke sectoren of bepaalde groottes van bedrijven. Zelfs sectorspecifieke oplossingen verschillen soms erg veel van elkaar. Daardoor is vinden van de juiste oplossing voor uw doeleinde niet altijd eenvoudig.
Daarom wordt aanbevolen om specificatie eisen op te stellen en welke doelen u wilt bereiken met de implementatie van CRM-software. Dan is het meteen ook gemakkelijker voor de implementatiepartner om te begrijpen wat voor eventuele aanpassingen ingezet moeten worden om de implementatie succesvol te laten verlopen.
Daarnaast zijn er belangrijke gegevens zoals het aantal gebruikers, budget en tijdsbeste. De daadwerkelijke zoekopdracht zelf kan dan vrij eenvoudig worden gemaakt.
Conclusie: Kies een CRM-systeem die het beste past bij uw bedrijf
Veel CRM-softwareoplossingen op de markt zijn gespecialiseerd in een specifieke sector. Dit omvat ook verschillende oplossingen voor de sector metaalbewerking.
Bedrijven moeten in ieder geval vertrouwen op een oplossing die hun eigen processen in hun geheel kan dekken. Ook moet ervoor worden gezorgd dat de CRM-software mee kan groeien met het bedrijf.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De zes stappen van een CRM-implementatie
Waar moet u op letten bij het implementeren van een CRM-systeem? Wij leggen het uit in zes stappen.
Lees verderCRM: klanten binden aan uw merk
Trouwe klanten leveren het meeste op voor bedrijven. Lees hier hoe CRM-software u kan helpen om het meeste te halen uit uw klanten.
Lees verder