CRM voor bedrijven in de metaalbewerking

Bedrijven in de metaalbewerking moeten voorzichtig zijn bij het kiezen van CRM-software. Wij helpen u graag bij uw zoektocht. Lees hier hoe.

Metaalbewerkingsbedrijven moeten voorzichtig zijn bij het kiezen van CRM-software. Want meestal is het niet de eerste oplossing die in jouw handen valt die succes belooft. De vaak complexe klantrelatieprocessen in metaalverwerking vereisen CRM-software die ze holistisch in kaart kan brengen.

Geen gemakkelijke taak om hier de juiste te vinden gezien het grote aantal oplossingen op de markt. Wij willen u laten zien hoe u uw perfecte oplossing kunt vinden, wat belangrijk is in de zoektocht en waar u precies op moet letten bij het kiezen. Laten we daarvoor eens kijken naar de algemene functionaliteit van een CRM-software om beter te begrijpen hoe deze precies de verschillende voordelen oplevert.

Inhoudsopgave

Definitie van CRM

CRM staat voor Customer Relationship Management, wat staat voor klantrelatiebeheer. De essentie van CRM bestaat uit het beheren van al het contact met de klant en de automatisering van alle processen. CRM wordt veel ingezet om klanten te binden aan de organisatie, voor, tijdens en na de verkoop van een product of dienst. Dit kan door bijvoorbeeld e-mails te versturen na een aankoop met aanbiedingen of relevantie informatie. Maar ook door regelmatig contact tussen een accountmanager en de klant.

CRM-software

Vaak als er over CRM wordt gesproken, gaat het over CRM-software. Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem fungeert als centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.

De voordelen van een CRM-softwaresysteem

Een CRM-systeem brengt een groot aantal voordelen met zich mee die voor bedrijven in de metaalbewerking interessant zijn. Wij willen er een aantal uitlichten.

Contactbeheer met de klanten overzichtelijk

Een CRM-systeem heeft een centrale oriëntatie waarin alle belangrijke klantgegevens op elk moment toegankelijk zijn.

Verbeterde verkoopkansen

Met een CRM-systeem worden potentiële verkoopkansen sneller geïdentificeerd. Het systeem laat softwarematige analyses toe op verkoopprocessen om deze continu te verbeteren.

Gepersonaliseerde marketing(campagnes)

De data die over uw klanten wordt verzameld worden in de centrale database van het CRM-systeem beheerd. Zo worden gegevens van bedrijven, contactgegevens, zoekgedrag worden gebruikt om specifieke doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten. Campagnes die gericht zijn op specifieke en afgebakende doelgroepen resulteren vaker in betere resultaten.

Werken volgens de wet

Elk bedrijf dat werkt met persoonsgegeven moet rekening houden met privacywetten zoals de AVG. CRM-systemen ondersteunen organisaties automatisch bij het voldoen aan de opgestelde wettelijke randvoorwaarden, zoals die van de AVG.

Standaardfuncties van een CRM-systeem

Veel CRM-systemen zijn in veel opzichten gelijk aan elkaar betreffende de functionaliteiten in hun standaardversies. Wij willen deze basisfuncties grondiger bespreken.

Contactmanagement

De belangrijkste taak en één van de meest essentiële functies van een CRM-systeem is het klanten- en contactmanagement. Daarbij wordt alle relevante informatie en data over klanten, van de feitelijke contactgegevens tot elke communicatie met deze klant, in een specifiek klantendossier opgeslagen. Daardoor kan de klantendienst bij bijvoorbeeld een klantenvraag meteen grijpen naar de relevante gegevens om de klant zo goed mogelijk te helpen.

Lead management

Veel CRM-oplossingen beschikken over functionaliteiten voor doelgericht lead management. Een simpel contact omzetten naar een loyale klant is de hoofdtaak van een bedrijf. Een CRM-systeem ondersteunt hierbij via een overzicht over leads, hun activiteiten, opdrachten en doelen, vanaf het allereerste contact tot aan de conversie. Tegelijkertijd kan de gebruiker van het systeem het hele klantenproces volgen per stap. Daarnaast is het ook mogelijk om een lead te genereren met een CRM-systeem.

Verkoopprognoses

Door de beschikbare klantgegevens doelgericht te verwerken in het systeem, kunnen de gebruikers prognoses maken, verkoopkansen eerder identificeren en de kwalificatie van leads enorm verbeteren. De verkooprapportage die hierbij hoort kan als basis dienen op doelgerichte en gefundeerde keuzes te maken en helpt het management om de focus te leggen op de juiste klansen en de juiste klantenbehoeftes.

Interne communicatie

Zoals eerder besproken hebben CRM-systemen niet enkel het potentieel om beter te communiceren met klanten, maar ook tussen medewerkers. Mede dankzij geïntegreerde chatfuncties kunnen collega’s elkaar vragen stellen, bijvoorbeeld voor ondersteuning bij een servicekwestie. Ook hebben leidinggevende op deze wijze beter cotnact met hun teams. Alle informatie die op deze wijze wordt uitgewisseld, kan worden opgeslagen, zodat het achteraf ook opnieuw beschikbaar is.

E-mailintegratie

Vele e-mailsprogramma’s zoals Outlook en Gmail kunnen worden geïnteresseerd in een CRM-systeem. Door een synchronisatie tussen alle e-mailverkeer en het CRM-systeem wordt een compleet overzicht van alle klanten en leads gegenereerd zonder dat uw medewerkers met verschillende geïsoleerde toepassingen en systemen hoeven te werken. Daarnaast kunnen kalenders en contacten over verschillende toestellen worden gebruikt.

Branchespecifieke CRM-software

CRM-software voor metaalbewerking moet zo zijn ontworpen dat deze zich perfect aanpast aan de respectieve processen en deze ondersteunt. Metaalbewerking als tak van productietechnologie is voornamelijk gericht op de productie en verwerking van gevormde metalen werkstukken.

Waarom heeft u branchespecifieke CRM nodig?

CRM-software is opgebouwd uit functionaliteiten. Elk van deze functionaliteiten bestrijkt een specifiek verantwoordelijkheidsgebied binnen klantrelatiebeheer in het bedrijf. Afhankelijk van de vereisten worden veel meer functionaliteiten toegevoegd of in eerste instantie uitgesloten.

Waarom heeft u CRM-software speciaal voor metaalbewerking nodig?

Er zijn veel CRM-softwareoplossingen op de markt die speciaal zijn ontworpen voor bedrijven in de metaalbewerking. Jarenlange ervaring uit deze bijzondere branche is meegenomen in de ontwikkeling, zodat branchespecifieke software altijd een toegevoegde waarde kan betekenen voor uw bedrijf.

Met zo'n branchespecifieke oplossing kunnen bijvoorbeeld supply chains, sales en financieel beheer in gezamenlijke processen worden gevoegd. Hierdoor bijvoorbeeld kunnen goederen sneller en efficiënter van A naar B worden vervoerd. Met name de traceerbaarheid van de goederenstroom kan optimaal in kaart worden gebracht.

Hoe vind u de best passende CRM-software voor bedrijf in de metaalbewerking?

Op de CRM-markt zijn er veel oplossingen die zijn ontworpen voor specifieke sectoren of bepaalde groottes van bedrijven. Zelfs sectorspecifieke oplossingen verschillen soms erg veel van elkaar. Daardoor is vinden van de juiste oplossing voor uw doeleinde niet altijd eenvoudig.

Daarom wordt aanbevolen om specificatie eisen op te stellen en welke doelen u wilt bereiken met de implementatie van CRM-software. Dan is het meteen ook gemakkelijker voor de implementatiepartner om te begrijpen wat voor eventuele aanpassingen ingezet moeten worden om de implementatie succesvol te laten verlopen.

Daarnaast zijn er belangrijke gegevens zoals het aantal gebruikers, budget en tijdsbeste. De daadwerkelijke zoekopdracht zelf kan dan vrij eenvoudig worden gemaakt.

Conclusie: Kies een CRM-systeem die het beste past bij uw bedrijf

Veel CRM-softwareoplossingen op de markt zijn gespecialiseerd in een specifieke sector. Dit omvat ook verschillende oplossingen voor de sector metaalbewerking. 

Bedrijven moeten in ieder geval vertrouwen op een oplossing die hun eigen processen in hun geheel kan dekken. Ook moet ervoor worden gezorgd dat de CRM-software mee kan groeien met het bedrijf.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder