CRM-software voor bedrijven in het openbaar vervoer

Lees hier hoe bedrijven in het openbaar vervoer meer winst kunnen behalen door CRM-systemen.

Als bedrijf in het openbaar vervoer heeft u te maken met klanten/reizigers. Voor de continuïteit en winstgevendheid wilt u als bedrijf de klant behouden en nieuwe klanten aantrekken. CRM, oftewel customer relationship management kan hierbij helpen. Voor CRM is er ook speciaal software ontwikkeld. Wij gaan het speciaal hebben over CRM-software voor bedrijven in het openbaar vervoer.

Inhoudsopgave

Wat is CRM?

Klantrelaties zijn voor organisaties een belangrijk uitgangspunt voor de bedrijfsvoering. Diverse klanten/reizigers hebben verschillende wensen, maar willen allemaal individueel gehoord worden. Daarom is het belangrijk om klantgericht te werken. Hier zet u als vervoerder een CRM-systeem voor in.

CRM staat voor Customer Relationship Management. Het verwijst naar klantbeheer en klantrelatie, als middel om de interactie met potentiële, huidige en toekomstige klanten te verbeteren. CRM-software is een soort tool waarmee u de klantrelatie van uw organisatie beheert. Alle beschikbare informatie over klanten die u verzameld zet u met CRM in om de positieve ervaringen met uw bedrijf te verhogen. CRM heeft daarnaast drie definities:

  • Het beheer van klantencontact
  • Automatisering van processen
  • Marketingvisie

CRM wordt dus zowel gezien als softwaresysteem en als een bedrijfsstrategie. De kern van CRM is in beide gevallen de klantrelatie en klantretentie verhogen. Als strategische methode gebeurt dit door middel van investeringen in de klantloyaliteit, waardoor de winst uiteindelijk stijgt.

Voordelen van een CRM-systeem

Wanneer je het op de juiste manier gebruikt, kan een CRM-systeem organisaties veel voordelen opleveren. We benoemen nu de belangrijkste voordelen.

Beter inzicht in uw klantgegevens

Met een CRM-systeem heeft u altijd een compleet overzichtelijk van de persoon waarmee u interactie heeft. u ziet direct op welke verschillende manieren iemand te bereiken is, maar ziet ook de complete historie aan interacties. Voor een vervoerder zijn de contactmomenten verschillend. De reis van een klant is een contact/interactie moment op zich, maar ook de informatievoorziening bij stations bijvoorbeeld.

Verbeterde klantenservice

Ook de medewerkers van de klantenservice kunnen in sommige situaties de complete historie aan interactie met een klant zien. Ze weten dus precies welke producten of diensten een klant heeft afgenomen, over welke vragen al eerder contact is geweest en wat de gegevens zijn van een klant. Dat werkt een stuk sneller en is voor alle betrokkenen fijner.

Hogere productiviteit

Omdat u alle informatie, communicatie, interacties én bestanden van elke klant in één overzicht hebt, kan u alles wat u nodig hebt op één centrale plaats vinden. Dit bespaart een hoop werk, u heeft minder zoekwerk.

Ondersteunt persoonlijke marketing

Met CRM-systeem kunt u persoonlijke marketing toepassen. Als een reiziger een abbonement heeft bij u, dan heeft deze klant gegevens achtergelaten. Door deze gegevens te gebruiken kunt u inspelen op de wensen en behoefte. U kunt bijvoorbeeld een speciale actie uitreiken, maar u kunt ook een nieuwsbrief versturen. Zo zijn er veel opties binnen CRM-software waardoor u persoonlijke communicatie kan hebben met uw klant.

Meer winst

De bovenstaande voordelen zorgen gezamelijk voor meer omzet en uiteindelijk meer winst. Om zo goed mogelijk dit te realiseren, is het in uw zoektocht naar de juiste software belangrijk om uw wensen en behoefte op een rij te hebben. Elk softwarepakket is anders en is aangepast op een sector en bedrijfsgrootte.

Conclusie: CRM-software zorgt voor minder kosten en meer omzet

Als CRM-software op de juiste wijze wordt toegepast, dan kan het winstgevender worden voor een vervoersbedrijf. Tijdens het selectieproces van CRM-software is het belangrijk om te weten waar een softwaresysteem aan moet voldoen. Wie gaat er gebruik van maken? Welke functionaliteiten moeten erin zitten? Hierover moet nagedacht worden. Wij helpen u graag verder hiermee op onze website.

Lees meer over:

Hoe kan CRM de financiële dienstverlening ondersteunen?

CRM is voor de financiële dienstverlening een handige tool om op een juiste wijze met klantgegevens om te gaan. Wij leggen uit hoe CRM werkt voor de financiële dienstverlening.

Lees verder

Klantloyaliteit optimaliseren met CRM: 4 tips

Klantloyaliteit is van uiterst belang om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe CRM klantloyaliteit en klantbehoud kan versterken.

Lees verder