Artificial intelligence
marketing

Gebieden waar artificial intelligence de marketing verrijkt

Artificial intelligence brengt de marketing afdeling naar een geheel nieuw niveau. Lees hier hoe u uw marketing aanzienlijk kunt verbeteren.

Artificial intelligence is nu onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Velen hebben waarschijnlijk er al op een moment mee te maken gehad zonder er bewust van te zijn.

In de praktijk wordt kunstmatige intelligentie al op verschillende gebieden gebruikt. Moderne CRM-systemen maken bijvoorbeeld gebruik van door AI ondersteunde functies om marketingprocessen te optimaliseren.

Inhoud

Wat is artificial intelligence?
Wat is een CRM-systeem?
1 - Geautomatiseerde campagnes door kunstmatige intelligentie
2 - AI doet aanbevelingen
3 - Interactie rechtstreeks met AI: chatbots
4 - AI creëert marktprognoses
Conclusie: marketing aanzienlijk verbeteren met AI

Wat is artificial intelligence?

Artificial intelligence of kunstmatige intelligentie is een deelgebied van de informatica dat zich bezighoudt met machine learning en de automatisering van intelligent gedrag.

Met andere woorden, er worden methoden onderzocht op het gebied van kunstmatige intelligentie waarmee machines of computers een bepaald type taak kunnen uitvoeren. Namelijk degenen die - indien uitgevoerd door een mens - intelligentie nodig zouden hebben.

Wat is een CRM-systeem?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM-systeem is een softwarematig hulpmiddel voor het beheren en weergeven van alle klant gerelateerde informatie over een bedrijf. Dit zijn niet alleen statische gegevens zoals contactgegevens, maar ook het koopgedrag, voorkeuren en contactgeschiedenis van individuele klanten.

Moderne CRM-systemen kunnen deze gegevens analyseren en evalueren. De geëvalueerde gegevens worden vervolgens gepresenteerd zodat werknemers deze kunnen gebruiken als basis voor strategisch belangrijke beslissingen. Het CRM-systeem is vooral belangrijk voor de controle van gerichte marketingprocessen.

Met de introductie van AI-ondersteunde functies in het dagelijks leven zijn er ook verschillende voordelen voor CRM en marketing.

1 - Geautomatiseerde campagnes met artificial intelligence

Het grootste voordeel van kunstmatige intelligentie is de enorme tijdwinst. Op AI gebaseerde CRM-functies kunnen grote hoeveelheden gegevens op een gerichte manier analyseren. Dit gebeurt in een fractie van de tijd die een menselijke werknemer nodig zou hebben om hetzelfde werk te doen.

Kunstmatige intelligentie in marketing draagt dus aanzienlijk bij aan een beter begrip van klanten. Doelgroepen en kopersgroepen kunnen worden geïdentificeerd met behulp van verschillende functies. Geanalyseerde klantgegevens vormen vervolgens de basis voor individuele aanbiedingen en een geoptimaliseerde, gerichte targeting op het gebied van marketing.

2 - AI doet aanbevelingen

Iedereen die ooit online heeft gewinkeld, is bekend met aanbevelingen. Onder koppen als "Klanten kochten ook" of "Mogelijk bent u ook geïnteresseerd in", zullen online shoppers aanbevelingen voor andere producten vinden.

Het algoritme zorgt voor verkoop

Maar hoe weet het platform van de online shop wat een gebruiker zou kunnen interesseren? Dit is mogelijk met behulp van kunstmatige intelligentie en een geschikt algoritme. Op basis van het koopgedrag van de gebruiker en eerder bekeken producten, bepaalt het algoritme welke producten nog steeds relevant kunnen zijn.

Volgens informatie genereert het Amerikaanse bedrijf Amazon ongeveer 35% van zijn omzet uitsluitend uit geautomatiseerde productsuggesties.

Leuk weetje: zoekmachines gebruiken ook AI

Kunstmatige intelligentie wordt niet alleen op het gebied van online winkelen gebruikt om gerichte aanbevelingen te doen. Zoekmachines vertrouwen ook op AI om gepersonaliseerde zoekresultaten aan hun gebruikers te kunnen leveren.

Marktleider Google gebruikt bijvoorbeeld een intelligentie met de naam RankBrain om teksten van recensies en productbeschrijvingen op te nemen in de zoekrangschikking.

In dit proces gebruikt kunstmatige intelligentie natuurlijke taalverwerking - kortweg NLP. In combinatie met locatie gebaseerde functies zoals Google Now kunnen relevante, gepersonaliseerde resultaten binnen zeer korte tijd worden weergegeven.

3 - interactie rechtstreeks met AI: chatbots

Iedereen die ooit interactie heeft gehad met een chatbot heeft direct kunstmatige intelligentie in actie ervaren. Chatbots gebruiken natuurlijke taalverwerking om (potentiële) klanten gerichte antwoorden op hun vragen te geven. Dit wordt gedaan met behulp van drie basisfuncties van de NLP:
- Het natuurlijke begrip van taal
- Natuurlijke taalproductie en
- De sentimentanalyse - ook wel stemmingsanalyse genoemd.

Wat is een chatbot?

De term "chatbot" is opgebouwd uit de woorden "chat" en "robot" en is een technisch dialoogsysteem dat is gebaseerd op kunstmatige intelligentie. 
De gebruiker van een pagina kan communiceren met de chatbot via tekstinvoer of spraak. Omdat het systeem in real-time werkt, kan het veel sneller reageren dan een medewerker van de klantenservice. Dit komt omdat hij in geval van twijfel nog steeds verschillende parallelle onderzoeken moet afhandelen.

De eerste chatbots werkten puur op tekst. Met de toenemende technologische vooruitgang kan communicatie ook bestaan uit een combinatie van tekst en taal of alleen uit taal.

De chatbot als digitale assistent

Chatbots vervullen geen functie op het gebied van klantenservice en marketing die bestaande werknemers moet vervangen. Het gaat er eerder om de klantenservice van banale, eentonige taken te ontlasten. Het gebruik van een chatbot maakt capaciteiten vrij die elders kunnen worden gebruikt.

De bot beantwoordt eenvoudige vragen totdat hij zijn grenzen bereikt. Als hij niet in staat is om een specifiek verzoek te beantwoorden, stelt de chatbot een medewerker op de hoogte. Laatstgenoemde kan het verzoek dan overnemen.

Chatbots in leadbeheer

Chatbots worden ook steeds vaker gebruikt op het gebied van leadmanagement. Ook hier is uw taak in eerste instantie om eenvoudige vragen te beantwoorden. Een korte responstijd is vooral belangrijk bij leadbeheer, omdat een potentiële klant anders een andere provider zou kunnen kiezen met een dienovereenkomstig betere klantenservice.

De chatbot beantwoordt vragen totdat een verandering in het gedrag van klanten wordt gedetecteerd. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een potentiële klant zijn interesse verliest. In dit geval moet een menselijke medewerker ingrijpen om hem uiteindelijk over te halen een contract te sluiten of een product te kopen.

Maar zelfs als een potentiële klant op het punt staat een aankoopbeslissing te nemen, moet de verdere verwerking worden uitgevoerd door een menselijke medewerker. Door middel van machine learning en NLP kunnen door AI ondersteunde chatbots overeenkomstige veranderingen in gedrag of bijbehorende veranderingen in expressie herkennen.

In deze gevallen waarschuwt de chatbot een medewerker in realtime, die vervolgens de zaak kan regelen.

4 - AI creëert marktprognoses

Kunstmatige intelligentie is in staat om actuele marktgegevens te gebruiken om marktvoorspellingen te doen voor toekomstige ontwikkeling. Op basis van deze voorspellingen kunnen marketingmedewerkers strategische beslissingen nemen voor toekomstige campagnes.

Voorspellingen zijn ook essentieel op het gebied van kansenbeheer om toekomstige kansen zo snel mogelijk te identificeren. Indien nodig kan worden besloten om een nieuw product op de markt te brengen of de productie van een ander product tijdig stop te zetten.

Uiteindelijk weet niemand echt hoe de markten van morgen zich zullen ontwikkelen. Kunstmatige scenario's kunnen echter worden gebruikt om waarschijnlijke scenario's weer te geven, waardoor strategische toekomstplanning aanzienlijk eenvoudiger wordt.

Conclusie: marketing aanzienlijk verbeteren met AI

Op AI gebaseerde CRM-functies bieden volledig nieuwe mogelijkheden voor marketing. Naast een beter begrip van de klant en meer gerichte campagnes, speelt de tijdwinst door AI-ondersteunde functies een belangrijke rol.

Kunstmatige intelligentie is in staat om complexe analyses in zeer korte tijd uit te voeren. Marketingmedewerkers zijn dus verlost van het gebruik van kunstmatige intelligentie. Hierdoor komen middelen vrij die vervolgens elders winstgevend kunnen worden gebruikt. Uiteindelijk kunnen op AI gebaseerde CRM-functies bedrijven een beslissend concurrentievoordeel geven.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder