AI-applicaties om uw e-mailmarketing te verbeteren

AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werkleven. Lees hier hoe kunstmatige intelligentie uw e-mailmarketing naar een hoger niveau kan tillen.

Waar je een paar jaar geleden nog weinig hoorde over AI, is het gebruik ervan voor velen van ons niet meer weg te denken uit de dagelijkse routine. E-mailmarketing daarentegen is voor velen van ons een bekend begrip, waar we allemaal veelvuldig mee te maken hebben gekregen in ons leven. Anno 2023 is het echter hoog tijd om de twee elkaar te laten verrijken.

Wij laten u zien hoe u e-mail, een van de pioniers van digitale communicatie, met de potentie van kunstmatige intelligentie naar ongekende hoogten kan tillen. Maar eerst heel kort: wat houden AI en e-mailmarketing ook alweer precies in?

Inhoudsopgave

AI: de betekenis

Kunstmatige intelligentie (AI) is een verzamelnaam voor applicaties die complexe taken uitvoeren, waarvoor voorheen menselijke input was vereist. Voor velen zal het bekendste voorbeeld hiervan de chatbot zijn. Waar men voorheen contact moest zoeken met een menselijk medewerker van de klantenservice en wegens drukte soms wel tientallen minuten in de wachtrij stond, kan een vraag tegenwoordig doorgaans eenvoudig en snel door een AI beantwoord worden. 

Veel AI’s hebben door middel van machine learning de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen. Hierdoor wordt het steeds beter in staat om vragen effectief te beantwoorden, maar kunnen ze ook op andere manieren assisteren. Zo wordt het ook vaak ingezet in het proces van lead scoring, waar de Artificiële Intelligentie de waarde van een potentiële lead inschat.

AI-applicaties

Het is dan ook weinig verrassend dat veel organisaties inmiddels al gebruikmaken van allerlei verschillende AI-applicaties. Men heeft doorgaans de keuze uit losstaande applicaties als ChatGPT, maar steeds meer softwareleveranciers bieden tegenwoordig de mogelijkheid om de AI te verwerken in de bestaande softwaresystemen zoals het CRM.

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van directe marketing, waarbij u een bericht rechtstreeks naar de ontvanger stuurt. Het bekendste voorbeeld hiervan is de nieuwsbrief, waarin u uw klanten bijvoorbeeld op de hoogte kan brengen van de nieuwste kortingsactie. Voor sommigen is de term wellicht beter bekend als 'Direct Mail'.

In tegenstelling tot andere vormen van marketing, waarin u een boodschap de wereld instuurt met de hoop dat deze bij de gewenste groep aankomt, is dit dus dé kans om de klant één-op-één te overtuigen van uw organisatie. 

Samensmelting

De combinatie van kunstmatige intelligentie en e-mailmarketing is een goed voorbeeld van de samensmelting van technologie en communicatie. Een AI is in staat om zelfstandig data-analyses uit te voeren, waardoor het e-mailcampagnes kan automatiseren en personaliseren. Zo bespaart u niet alleen tijd, maar wordt het ook nog eens mogelijk om uw klanten en doelgroep nóg gerichter te benaderen. 

8 voordelen van AI in e-mailmarketing

Het klinkt daarom ook alleen maar logisch om beide technologieën met elkaar te combineren. Maar wat zijn daar precies de voordelen van? Wij zetten ze voor u op een rij: 

#1. Efficiëntie

Het is bekend dat een AI handmatige taken een stuk efficiënter kan uitvoeren dan de mens. De analysemogelijkheden zorgen ervoor dat de tijdrovende, handmatige taken worden uitgevoerd door de AI, zodat u de focus kan leggen op het grotere plaatje.

#2. Kosten verlagen

AI-gestuurde e-mailmarketing-campagnes zorgen ervoor dat u minder geld kwijt bent aan adverteren. Zo wees onderzoek van Statista uit dat de helft van de respondenten de kosten met minstens 20% naar beneden zag gaan, nadat ze aan de slag waren gegaan met e-mailmarketing en AI.

#3. Data-analyse

Er zijn weinig tools zo effectief in data-analyse als een AI. Door het gedrag van de klant te analyseren, bent u in staat om campagnes in te richten op basis van de bewezen succesformules. Als u weet wat werkt en aanslaat, weet u uw klant als geen ander te bereiken. 

#4. De boodschap

Het is niet altijd even makkelijk om een pakkende kop of inleiding te schrijven. Verschillende AI-tools zijn daarom tegenwoordig in staat om met u mee te denken. Zo beoordeelt het bijvoorbeeld de emotie of mate van formaliteit van een zin of stuk tekst in uw uiting.

Geen inspiratie? Geen probleem, u kan de AI altijd vragen om bijvoorbeeld een vijftal titels op te stellen, zodat u hier eenvoudig op voort kan borduren.

#5. Personalisatie

Daarnaast zijn er ook tools op de markt die in staat zijn uw boodschappen persoonlijk op de ontvanger af te stemmen. Hiervoor maakt het gebruik van data die het tot zijn beschikking heeft. 

Stel dat een klant die u wilt benaderen onlangs een nieuw product heeft geïntroduceerd en dit gedeeld heeft op haar social media, dan zal de AI dit oppakken en u voorstellen om hier in de introductie van de e-mail op in te haken. Zo toont u interesse in de ontvanger, iets dat iedereen zal waarderen. Daarnaast kan het ook één van de volgende aanbevelingen doen:

  • Voorkeurs-tijdstippen
  • Optimale zendfrequentie
  • Hoe men interacteert met uw e-mails
  • Verdere aanbevelingen voor personalisatie

#6. Campagnes

Mail campagnes kunnen verschillende doelen hebben. Zo probeert u de ene klant te activeren om überhaupt een aankoop te doen, maar moeten andere benaderd worden omdat ze bijvoorbeeld de producten in hun mandje nog niet hebben afgerekend. 

Gebaseerd op de uitgevoerde data-analyses stellen AI-tools u in staat om deze doelstellingen duidelijk van elkaar te onderscheiden, zodat u te allen tijde het overzicht kan bewaren en uw boodschappen gericht kan versturen. U bent hierdoor ook in staat om geautomatiseerde reminders te versturen, als men bijvoorbeeld niets met uw eerder verstuurde e-mail heeft gedaan. 

#7. Overzicht

Voor bedrijven die honderden e-mails per dag krijgen, is het een uitdaging om de inbox schoon en netjes te houden. AI-tools kunnen ondersteunen in het opschonen van mailboxen, het verwijderen van gedateerde contacten en het bijwerken van contactgegevens.

#8. Een beter begrip van uw klant

Door gedragingen en behoeften te analyseren, zorgt de AI ervoor dat u als geen ander weet waar uw doelgroep aan toe is. Zo bent u beter in staat om nieuwe klanten te winnen, bestaande klanten te behouden en verbetert u de loyaliteit richting uw organisatie.

De toekomst van de marketeer

Het is een vraag die we wel eens vaker hebben gesteld: is een AI in staat om het werk van de mens over te nemen? In dit geval kunnen we de marketeers ook weer geruststellen, want het antwoord blijft nee. 

Tuurlijk, het is enorm handig om het proces te automatiseren dankzij de AI en generatieve AI biedt u de mogelijkheid om efficiënt informatie te verwerken in uw e-mail. Maar een boodschap naar de klant moet ook een ‘personal touch’ bevatten, iets dat de klant aanspreekt of raakt. En dat kan niemand zo goed, als de mens. Marketeers gebruiken verhalen of anekdotes om boodschappen te personaliseren, en precies op die manier weet u de klant het best te bereiken. 

De marketeers hoeven zich dus absoluut geen zorgen te maken. Zolang kunstmatige intelligentie wordt gezien als een hulpmiddel om het werk te stroomlijnen, kan men daar optimaal van profiteren.

Samenvattend

Naarmate de inzet van AI in e-mailmarketing toeneemt en verbetert, blijft er alsmaar meer tijd en ruimte voor marketeers om zich te focussen op de optimalisatie van strategie en de klantervaring. 

Door slim gebruik te maken van uw CRM-omgeving, waarin alle gegevens van en interacties met de klant worden opgeslagen, bent u in staat om uw e-mailmarketing dankzij AI naar een nóg hoger niveau te tillen. De AI leert van de gedragingen en behoeften van uw klant waardoor u de boodschap kan personaliseren en hierdoor als geen ander weet, wat uw doelgroep van u verwacht. Een stukje wijsheid dat in deze competitieve markt weleens het verschil kan zijn.

Bronnen

Statista.com: ‘Cost decreases from AI adoption in global companies 2022, by function’ - Bergur Thormundsson, 24 augustus 2023.
SendGrid.com: ‘AI-Based Email Marketing (Benefits & Tools) in 2023 - Jesse Sumrak, 2023.
Mailmodo.com: ‘8 Ways to Leverage AI in Email Marketing For Better Campaigns’ - Neelabja Adkuloo, 16 oktober 2023.
Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software voor de horeca

Van online reserveringen/bestellingen, tot de juiste kassasoftware: wij nemen de belangrijkste functies van horeca-software onder de loep.

Lees verder

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder