E-mailmarketing voor klantrelatiebeheer

Klantbinding is belangrijk voor elk bedrijf van belang. Door e-mailmarketing in te zetten optimaliseert u de klantrelatie tot een hoger niveau. Wij leggen uit hoe dat mogelijk is.

Marketing wordt steeds digitaler. Dat is ook niet verassend in een wereld waarin veel activiteiten online plaatsvinden, zoals de krant lezen, met elkaar praten via Skype of Zoom, gamen en shoppen. Marketing moet daarom meebewegen naar de online wereld en dat is al volop aan de gang. Wanneer er over marketing op het internet wordt gesproken, wordt de term ‘online marketing’ gebruikt.
Voor iedere organisatie is het van belang om klanten aan te trekken en om klanten te behouden. Hiervoor wordt klantrelatiebeheer voor ingezet, wat in de (online) marketingwereld CRM wordt genoemd. Een bekende vorm van online klantrelatiebeheer in marketing is e-mailmarketing. Wij willen u graag uitleggen hoe u dit binnen uw organisatie het beste kan inzetten. Maar eerst is het belangrijk om uit te leggen wat CRM, oftewel klantrelatiebeheer precies is.

Inhoudsopgave

Wat is CRM?

CRM is een afkorting wat staat voor ‘Customer Relationship Management’. Het betekent net zoals eerder aangegeven klantrelatiebeheer. In de essentie bestaat CRM uit twee kanten, namelijk het beheren van al het contact met klanten en de automatiseren van processen.

Vaak wanneer er over CRM wordt gesproken, gaat het over een CRM-systeem. Een CRM-systeem vervult de functie om alle (klant)processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Een CRM-systeem heeft als functie om als centrale database te fungeren voor alle klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.

De markt van CRM-software is enorm groot en divers door de grote hoeveelheden softwareleveranciers die aanwezig zijn. Doordat er een grote concurrentiestrijd is, komt het uiteindelijk de klant ten goede, want concurrentie vereist talrijke innovaties en doorontwikkeling van de systemen. Echter door het grote aanbod op de CRM-markt vinden veel bedrijven het echter steeds moeilijker om een keuze te maken voor een systeem.

Voordelen van CRM-software

CRM-software brengt veel voordelen met zich mee, zoals automatisch conform de wet gegevens verwerken, betere communicatie en gerichtere marketingcampagnes. Wij willen deze verder voor u uitlichten.

Overzichtelijker contactbeheer

Doordat een CRM-systeem een centrale oriëntatie heeft, zijn alle belangrijke klantgegevens op elk moment toegankelijk voor iedere geauthoriseerde gebruiker.

Geoptimaliseerde verkoopprocessen en verkoopkansen

Met CRM-software worden potentiële verkoopkansen sneller worden geïdentificeerd. Door middel van een softwarematige analyses van de verkoopprocessen is het voor bedrijven mogelijk om deze continu te optimaliseren.

Gepersonaliseerde marketingcampagnes

Alle verzamelde data over uw klanten wordt in het CRM beheerd. Zo kan locatie of aankoopgedrag worden gebruikt om doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten. Hier speelt e-mailmarketing een grote rol in die wij later verder toelichten.

Verbeterde samenwerking tussen afdelingen

Gebruikers werken allemaal met dezelfde gegevens waardoor misverstanden worden voorkomen en de samenwerking geoptimaliseerd. Denk bijvoorbeeld aan dat de marketingafdeling gegevens ontvangen over klanten en deze nu in het CRM-systeem kunnen zetten. Hierdoor kan de klantenservice dezelfde gegevens zien. Zo is iedereen altijd geïnformeerd met de meest actuele gegevens

Werkwijze volgens de wet

CRM-systemen ondersteunen organisaties bij het voldoen aan wettelijke randvoorwaarden zoals bijvoorbeeld deAlgemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Hoe werkt e-mailmarketing?

Zoals eerder werd beschreven kan met CRM-software gepersonaliseerde marketingscampagnes beter worden ingezet. Online is er de mogelijkheid om mensen te volgen op gebied van aankoopgedrag, interesses en bijvoorbeeld hoe ze een website doorlopen. Omdat CRM als database fungeert, zijn alle klantgegevens op een plek.

(Potentiële) klanten kunnen zich aanmelden voor nieuwsbrieven. Hier komt e-mailmarketing aan de pas. E-mailmarketing kan inspelen om klanten te binden. Doordat klantinformatie in het CRM-staat, kunnen e-mails gepersonaliseerd worden. Persoonlijke e-mails die bijvoorbeeld beginnen met een aanhef plus de naam van de ontvanger, worden vaker gelezen en er zijn meer conversies die voortvloeien vanuit deze e-mails. Zo kunnen aanbiedingen gepaard met persoonlijke e-mails leiden tot meer omzet, en dus meer winst.

Hoe kan een e-mail persoonlijker worden en beter presteren?

Zoals eerder werd verteld, werken persoonlijke e-mails beter om conversiepercentages te verhogen. Er zijn nog meer tips om conversiepercentages te verhogen en klantbinding te optimaliseren.

Gepersonaliseerde onderwerpen is er daar een van. De gepersonaliseerde benadering van ontvangers van een nieuwsbrief kan nu bijna als standaard worden beschouwd. Het feit dat er automatische personalisaties zijn, is echter niet verloren gegaan bij veel ontvangers. Onderwerpen die toegespitst zijn op bepaalde doelgroepen presteren beter. Het is mogelijk om doelgroepen te vormen uit de data die in het CRM-systeem staan.

Daarnaast is adressering een belangrijk element. Adressering op naam hoeft niet noodzakelijk de geloofwaardigheid te vergroten. Het is anders als het gaat om een persoonlijk evenement van de ontvanger of als je de persoon een  beperkt aanbod aanbiedt. Voor geautomatiseerde e-mails, zoals verjaardagsmailings, kan het benoemen van de naam de indruk van een persoonlijk geschenk vergroten en het openingspercentage aanzienlijk verhogen.

Een andere tip is dat waar nodig de afzender aangepast moet worden in de mail, wat kan in een CRM-systeem. Voer een naam van een persoon in i.p.v. de naam van uw bedrijf als afzender. Natuurlijk wilt u ook uw bedrijf vertegenwoordigen met uw nieuwsbrief en uw merkbekendheid vergroten. Het bedrijf als afzender van een e-mail gebruiken kan echter onpersoonlijk worden. Een persoon die zichzelf richt tot de ontvanger bouwt een veel persoonlijkere relatie op en wordt beter onthouden.

De juiste CRM-software voor elke organisatie

De juiste software zoeken is in de huige CRM-markt lastig, omdat de markt groot en divers is. Veel leveranciers van CRM-software richten zich op specifieke sectoren en bedrijfsgroottes. Daarom is vooraf het selectieproces van software belangrijk dat uw organisatie eerst uw eigen situatie in kaart te brengen. Wat zijn de doelen van de implementatie van een CRM-systeem? Welke functionaliteiten moet het systeem omvatten? Wij adviseren daarom om eerst de doelen te formuleren voordat uw zoektocht naar CRM-software begint. Zo kunt u later ook evalueren of de implementatie van de CRM-software goed gaat of goed is gegaan.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder