Zou AI ons op de werkvloer kunnen vervangen?
KI heeft een alsmaar groeiende rol in ons dagelijks (werk)leven ingenomen. Maar zou het op de langere termijn ook menselijke werknemers kunnen vervangen?
De mogelijkheden van Artificiële Intelligentie blijven zich alsmaar uitbreiden: de ene nieuwe innovatieve tool volgt de andere. Bedrijven kunnen enorm profiteren van deze oplossingen: van het optimaliseren van processen tot de daarmee gepaard gaande kostenbesparingen en het verlichten van de werkdruk van het personeel. Maar zou Artificial Intelligence (AI) op den duur ons werk volledig over kunnen nemen?
Kunstmatige intelligentie: de voordelen
Sommigen hebben er vast wel eens aan gedacht: zou kunstmatige intelligentie mijn baan volledig zelfstandig uit kunnen voeren? Vooral werkzaamheden met veel handmatige/herhaalde acties zouden in potentie geautomatiseerd kunnen worden met de inzet van AI.
Misschien hebben werkgevers zich ook weleens afgevraagd of de inzet van kunstmatige intelligentie de totaal gemaakte kosten zou kunnen verlagen. Maar voor de vierde en laatste keer komen we terug op de vraag: zou AI op de langere termijn ook daadwerkelijk een menselijk medewerker kunnen vervangen?
Niet vervangen, maar ondersteunen
Het antwoord op deze vraag is zeer bondig en kort: nee, dat kan het niet. Althans, nog niet. We weten niet wat de toekomst zal brengen, maar vooralsnog lijkt het er niet op.
AI-tools zijn ontwikkeld om medewerkers te ondersteunen bij hun werkzaamheden en indien nodig kunnen ze bepaalde handelingen zelfstandig uitvoeren. Maar aan het einde van de dag heeft het werk van een AI altijd een mens nodig om de resultaten te controleren. Want zelfs de AI heeft het weleens mis.
Ondersteunen in tijden van nood
Er worden steeds meer AI-tools ontwikkeld die zijn ingericht om de gebruiker ondersteuning te bieden bij relatief eenvoudige dagelijkse werkzaamheden. Het sleutelwoord hierin blijft echter wel: ‘ondersteuning’. AI-assistenten zijn bedoeld om bij te dragen aan de productiviteit en het ontlasten van medewerkers, niet om volledige projecten zelfstandig uit te voeren.
In een tijd waarin menig werkgever kampt met een fiks personeelstekort kunnen ze dus enorm goed van pas komen. Voor de lange termijn is dit echter simpelweg geen oplossing.
Contentcreatie met Artificial Intelligence
Laten we de functie van een copywriter/marketeer/content creator als voorbeeld nemen. Is de kans bijvoorbeeld aanwezig dat artikelen in de toekomst enkel door AI’s worden geschreven? Ook hier is het antwoord waarschijnlijk ‘nee’. Copywriters hebben talloze, zeer nuttige AI-tools tot hun beschikking, maar ook hier zijn die bedoeld om te ondersteunen in de dagelijkse werkzaamheden.
Hier kan men bijvoorbeeld denken aan het herschrijven en herstructureren van een artikel. Een tijdrovende taak die een AI prima voor u uit kan voeren, maar dit is enkel mogelijk als het uw eigen unieke content is.
Photoshop AI
Laten we er eens een concreet voorbeeld bij pakken: de generatieve AI-technologie van de fotobewerkingsapplicatie Photoshop. Met deze tool is de gebruiker in staat om delen van (of een volledige) afbeelding door de AI in te laten vullen. Wij maken hier zelf ook weleens gebruik van, omdat de stock photo bijvoorbeeld te klein is voor het formaat van onze header.
Stel, wij downloaden een afbeelding van het formaat 1000 x 470. Om deze te resizen tot het formaat dat onze website gebruikt, moet de afbeelding vergroot worden naar 1480 x 440. De afbeelding simpelweg vergroten werkt in principe niet, omdat de kwaliteit daardoor drastisch af zal nemen.
In dat geval kan de AI-assistent van Photoshop te hulp schieten. Het is in staat om de overige ruimte rondom de oorspronkelijke afbeelding aan te vullen, zodat de afbeelding het gewenste formaat wordt. Fantastisch! Maar, dit gaat vaak niet in één keer goed. Vaak weet de AI niet helemaal wat het met de omliggende ruimte aan moet, zeker als dit nog allerlei objecten bevat waar het vervolgens op moet uitbreiden. Het is een ontzettend nuttige en tijdbesparende tool, maar laat wederom zien dat het werk van een AI in principe altijd de controle van een mens vereist.
Als voorbeeld hebben wij de generatieve AI van Photoshop deze foto laten vergroten. Alle ruimte links van de laptop bestond in eerste instantie niet en is dus aangemaakt door de AI om de ontbrekende ruimte op te vullen. Hoewel dit met een paar pogingen ongetwijfeld is rechtgetrokken, is toch goed te zien dat het niet altijd helemaal goed gaat.
Desinformatie
Op het gebied van copywriting worden momenteel veel kritische vragen gesteld over de inzet van AI om geschreven content te creëren. Kunstmatige intelligentie is namelijk net zo intelligent als de data waarover het beschikt en zal zijn content dan ook baseren op basis van de gegevens die het over dat onderwerp kan vinden. Het is echter niet in staat om dit volledig zelfstandig te bedenken en maakt hiervoor gebruik van het werk van een ander.
Dit sluit ook aan op het punt dat eerder werd gemaakt: AI is fantastisch ter ondersteuning van dagelijkse, terugkerende taken. Maar omdat het niet in staat is om volledig unieke content te creëren, blijft een menselijk medewerker altijd nodig om de geraadpleegde bronnen bijvoorbeeld te factchecken. In deze context dient AI dus ondersteuning te bieden om redacteurs te ontlasten, alles daaromheen zal in het beheer van de mens moeten blijven.
Conclusie
AI-applicaties dienen dus op verantwoordelijke wijze ingezet te worden. Het gebruik van kunstmatige intelligentie biedt grote mogelijkheden om personeel kostbare tijd te besparen, zolang men hier verantwoordelijk mee om kan gaan.
Om dit te garanderen moeten organisaties die AI-tools willen gebruiken samenwerken en passende richtlijnen voor het gebruik van (generatieve) Artificial Intelligence ontwikkelen, zodat iedereen weet waar ze zich aan moeten houden. Op deze manier haalt iedereen op een eerlijke manier het meeste uit deze applicaties, die absoluut van onschatbare waarde kunnen zijn.
30 oktober 2023
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Webwinkels stellen teleur: bereikbaarheid krijgt onvoldoende
In een tijdperk waarin de klantervaring belangrijker is dan ooit, slaan veel grote bedrijven de plank flink mis.
Lees verderAlbert Heijn wil met AI de klantbeleving verbeteren
Steeds vaker beginnen we de praktische toepassing van kunstmatige intelligentie in ons dagelijks leven terug te zien.
Lees verder