Harvey AI: revolutie in de advocatuur

Het verhaal van een Amerikaans techbedrijf dat het dagelijks leven van de advocaat probeert te versimpelen.

Er is tegenwoordig bijna geen sector meer die er nog omheen kan: kunstmatige intelligentie (AI). Dat geldt dus ook voor de advocatuur, waar Harvey AI iets probeert te doen aan de hoge werkdruk binnen het vakgebied. 

OpenAI

Na een investering van ongeveer vijf miljoen dollar onder leiding van het OpenAI Startup Fund was het dan eindelijk zover: de chatbot technologie zou eindelijk zijn opwachting gaan maken in een groot advocatenkantoor. De potentie van de technologie wordt geacht de sector te kunnen transformeren en zo ontstond de samenwerking met het gerenommeerde advocatenkantoor Allen & Overy uit Londen (Sara Merken, reuters.com, 16.02.2023).

Allen & Overy

Als lid van de zogeheten “Magic Circle” (een groep van vijf Londense advocatenkantoren met de grootste omzet) opereert het Britse bedrijf wereldwijd en adviseert het voornamelijk grote ondernemingen, financiële instellingen en overheden. In november 2022 ging het de samenwerking met Harvey aan en sindsdien heeft de AI al meer dan 3.500 advocaten geholpen met het beantwoorden van maar liefst 40.000 vragen, aldus het advocatenkantoor.

Een nieuwe medewerker?

Dat de generatieve AI van enorme waarde kan zijn, is dus wel gebleken. De softwareoplossing blijft voortdurend streven naar betere assistentie in de dagelijkse processen, maar zal volgens David Wakeling, een partner van Allen & Overy, nooit hoofdverantwoordelijke worden. De AI dient echt als ondersteuning en een menselijk pleitbezorger zal zich uiteindelijk altijd buigen over het werk aangeleverd door de bot. 

Toch zal Harvey hard blijven werken om zich alsmaar nuttiger te kunnen maken. Zo is het inmiddels zelfs mogelijk om de AI toegang te geven tot je eigen database en templates zodat het programma zichzelf bekend kan maken met de materie. Eigenlijk net zoals men dit zou doen met een ‘echte’ nieuwe medewerker. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat het programma beter kan ondersteunen in het uitvoeren en analyseren van onderzoek (Kate Rattray, clio.com, 24.07.2023).

Generatieve AI

Sinds de komst van de chatbot ChatGPT in november 2022 is er veel belangstelling voor de mogelijkheden van generatieve AI. Dit houdt in dat de bots kunnen worden ingezet om zelfstandig nieuwe content te creëren - denk hierbij aan afbeeldingen, of tekst. 

De opmars van kunstmatige intelligentie

Volgens persbureau Reuters is Allen & Overy zeker niet het enige advocatenkantoor dat gebruikmaakt van software waarin generatieve AI is verwerkt. Binnen deze organisaties wordt de AI bijvoorbeeld ook gebruikt om contracten aan te maken en te beoordelen. Omdat de machine sneller werkt dan dat een mens dat ooit zou kunnen, zouden dit soort oplossingen op de lange termijn wel eens het verschil kunnen zijn in de concurrentiestrijd met bedrijven die geen gebruik maken van de kunstmatige intelligentie, aldus Wakeling (Sara Merken, reuters.com, 16.02.2023).

Harvey AI: kunstmatige intelligentie voor advocatenkantoren

Het Londense Allen & Overy was zoals eerder genoemd het eerste grote advocatenkantoor dat de samenwerking met start-up Harvey aanging. Daar stopt het volgens één van de oprichters van de AI, Gabriel Pereyra, echter niet. Naar eigen zeggen beginnen steeds meer advocatenkantoren zich te melden voor de diensten van het bedrijf. Harvey wil zich blijven richten op het maken van AI-gestuurde producten die feilloos ondersteuning kunnen bieden in de dagelijkse processen. Dit moet er uiteindelijk voor zorgen dat de advocaten meer tijd en ruimte overhouden om zich te buigen over andere belangrijke zaken, zoals strategieën en het contact met de klant (Bob Ambrogi, lawnext.com, 17.02.2023).

Oplossingen voor iedere branche

Harvey AI is een mooi voorbeeld van de toenemende differentiatie van de softwaremarkt. Bedrijven uit allerlei soorten branches en zelfs de kleinste, meest gespecialiseerde niches kunnen een oplossing vinden die perfect bij hun eigen processen en bedrijfsdoelen past. Vanwege de enorme omvang van de markt blijft het echter altijd een uitdaging om een passende oplossing te vinden. 


Als u op zoek bent naar een CRM-systeem of een vergelijkbare oplossing voor uw bedrijf, dan kunt u de vergelijkingstool gebruiken om beschikbare systemen te filteren op basis van uw vereisten, voorkeuren en criteria.


 

22 augustus 2023

Lees meer over:
all

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit is de online trend van het moment: Brazilian Marketing

Alles over deze unieke vorm van marketing, die vooral populair is op het social media-platform TikTok, leest u hier.

Lees verder

Event: alles over retailmedia ontdekt u hier

De belangstelling voor efficiënte retailmedia is aanzienlijk aan het groeien. Er is dan ook geen goede reden om de Retail Media Day 2024 niet bij te wonen.

Lees verder