Mobile CRM

Mobile CRM - Waarom is dat belangrijk?

Omdat bijna iedereen tegenwoordig zijn smartphones gebruikt, lijken mobiele bedrijfstoepassingen steeds essentiëler te worden. Maar geldt dat ook voor CRM?

In 2009 waren mobiele apparaten goed voor slechts 0,7% van het wereldwijde internetvolume; in 2017 waren ze al goed voor 52,99%, met een opwaartse trend. Een CRM-systeem moet deze trend kunnen bijbenen en zowel klanten als gebruikers de mogelijkheid moeten bieden om onderweg van het systeem te profiteren. Maar wat is de toegevoegde waarde van een mobiel CRM-systeem?

Wie profiteert van mobiele CRM?

In de eerste plaats zit de toegevoegde waarde in het ding zelf: gebruikers hebben onderweg de mogelijkheid om toegang te krijgen tot alle relevante gegevens en zijn niet langer gebonden aan de desktop. Maar waarom zouden ze onderweg toegang moeten hebben tot gegevens? Voor wie is Mobile CRM zinvol? Denk bijvoorbeeld aan verkoopmedewerkers of zelfs servicetechnici in installatie en onderhoud of andere gebieden. Ze kunnen gemakkelijk alle gegevens van een klant bekijken terwijl ze onderweg zijn, zonder ze op te halen of op kantoor te informeren.

Smartphone belangrijker

Studies hebben aangetoond dat ongeveer 240 uur werk kan worden bespaard als bedrijven hun werknemers de mogelijkheid geven om mobiele apparaten te gebruiken. Gebruikers kunnen werken waar het voor hen het beste is. Maar Mobile CRM genereert ook een bepaalde toegevoegde waarde voor klanten. Deze ontvangen te allen tijde de best mogelijke service. Door alle informatie altijd in realtime beschikbaar te houden voor alle werknemers, kunnen klanten betrouwbare informatie ontvangen zonder de vertragingen die ze nodig hebben.

Klantenservice in realtime

Bedenk dat een verkoopmedewerker vervolgopdrachten verwerft in een afspraak met een klant. Hij kan dan een direct spontaan aanbod doen aan de klant, zonder dat deze terug hoeft te gaan naar zijn bureau en daar een aanbod moet doen bij gebrek aan mobiele beschikbaarheid van informatie. Vervolgafspraken kunnen ook eenvoudig en direct worden overeengekomen en gecoördineerd. Maar zelfs intern verbetert een mobiele CRM de communicatie enorm. Buiten- en binnenverkoop hebben dezelfde gegevens en kunnen onderling beter communiceren via sociale CRM-functies.

Betere interne communicatie

Er is ook een meerwaarde voor kantoormedewerkers die niet langer hoeven te wachten op goedkeuring van bepaalde documenten. Dit kan nu gemakkelijk onderweg worden gedaan. Overweeg wachttijden op bijvoorbeeld luchthavens, die nu efficiënter kunnen worden gebruikt als het CRM-systeem altijd aanwezig is. Of het nu gaat om gegevens invoeren of communiceren met collega's in sociale CRM, bestellingen vrijgeven of vragen van klanten beantwoorden. Dit alles is mogelijk via een mobiel CRM-systeem.

1 oktober 2019

Retailers blijken favoriete target van hackers

Het nieuwe halfjaarlijkse rapport van de Amerikaanse dienstverlener Crowdstrike onthult dat cybercriminaliteit blijft stijgen. Vooral detailhandelaren worden getroffen.

Lees verder

E-mail campagnes met een CRM-systeem

E-mail is nog altijd een essentieel onderdeel van de marketing en met een CRM-systeem beheer je eenvoudig al je campagnes.

Lees verder