Zo krijgt u uw marketingstrategie voor de feestdagen op orde

Het wordt kouder, de dagen worden weer korter en dat houdt maar één ding in.. de feestdagen zijn op komst. Tijd om de marketingstrategie op orde te krijgen.

Deze tijd van het jaar betekent voor veel bedrijven weer het seizoen van de piekdrukte. In deze alsmaar groeiende competitieve markt is het van cruciaal belang om uw doelgroep te herinneren aan de reden waarom ze voor u zouden moeten kiezen. Wij voorzien u van een aantal handvatten waarmee u in deze tijd van kortingen, cadeaus en online shoppen, met een goede en effectieve marketingstrategie voor de dag kan komen. Want het is helemaal geen schande, om uw bedrijf ook van een mooi cadeau te voorzien. 

Customer Relationship Management-software

De punten die we straks gaan aankaarten, zijn allemaal efficiënt en eenvoudig in kaart te brengen door middel van geschikte Customer Relationship Management (CRM)-software. Een CRM-systeem fungeert als een centrale database waarin alle gegevens van en interacties met klanten kunnen worden beheerd, geoptimaliseerd en geanalyseerd. Iedereen heeft te allen tijde toegang tot de meest recente en relevante informatie over potentiële, nieuwe klanten, waardoor men effectief samen kan werken. In principe gaan (online) marketing en CRM altijd hand in hand.

Laten we dan nu kijken naar vier tips waarmee u uw marketingstrategie ‘feestdagen-proof’ kan maken.

#1 - Personaliseer.

We weten allemaal inmiddels waarschijnlijk wel dat de traditionele marketingtactieken achterhaald beginnen te raken. Met hagel schieten en hopen dat uw doelgroep uw boodschap überhaupt ontvangt en begrijpt, is simpelweg te risicovol voor de middelen die u in de boodschap stopt. Dit lijkt vooral nog te werken voor grote, gevestigde bedrijven, die kunnen profiteren van de naam die ze hebben. 

Het is dus tijd om persoonlijk te worden. Zeker in deze tijd van het jaar, waarin gezelligheid en liefde hoog in het vaandel staan en we worden gevraagd om wat meer naar elkaar om te kijken. Uw organisatie is in dat geval geen uitzondering en het kan dus cruciaal zijn om uw marketingstrategie hierop aan te passen.

Van persoonlijke kortingen per mail, tot notificaties op uw website die aansluiten op de behoeften en het gedrag van uw bezoekers: zorg dat ze zich persoonlijk aangesproken voelen, alsof u deze korting speciaal voor hen hebt bedacht.

De inzet van Artificial Intelligence (AI) wordt al enkele jaren gebruikt om klanten gepersonaliseerde productaanbevelingen te bieden. Deze technieken helpen de klantervaring te personaliseren en vergroten ook de kans dat men interesse krijgt in uw producten en deze ook daadwerkelijk bestellen.

#2 - Analyseer.

Om deze strategie succesvol in te kunnen richten, is data van onschatbare waarde. Zo kan u er bijvoorbeeld voor kiezen om te opereren aan de hand van een Customer Data Platform (CDP), waarmee u iedere interactie vastlegt. Zolang u weet waar uw klant behoefte aan heeft en hoe ze zich gedragen, kan u hier op inspelen. 

Het analyseren van het gedrag van uw klant is eigenlijk niet iets waar u pas tegen de feestdagen aan toe moet komen. Dit is iets dat u het hele jaar moet doen. Alleen zo heeft u de beschikking over de benodigde data om te weten hoe, waar en wanneer u de interactie met uw doelgroep op moet zoeken. 

Het is daarnaast wijselijk om niet alleen uw eigen activiteiten onder de loep te nemen, maar ook eens te kijken naar de ‘best practices’ om u heen. Verplaats uzelf in de schoenen van een klant en bezoek de website van de concurrent eens, om te zien hoe u deze ervaart. Wellicht dat zij bepaalde tactieken gebruiken, waar u zelf nooit aan heeft gedacht. 

Het analyseren van uw omgeving en met name uw klant is het hele jaar door ontzettend belangrijk, maar zeker in deze tijd van het jaar is het aan te raden om extra goed op te letten op wat aanslaat en wat flopt. Deze kennis kan namelijk net het verschil maken, dat u een voorsprong op de concurrentie geeft. 

#3 - Evalueer.

Evaluaties zijn de rode draad die door al uw activiteiten heen lopen. Want hoe weet u nu of u het goed doet als u de resultaten niet regelmatig raadpleegt, of als u niet om feedback vraagt? Zeker in deze tijd van het jaar is het belangrijk om om feedback te vragen. Dit geeft u een directe kans om het gesprek aan te gaan met uw doelgroep en te achterhalen wat zij er nu eigenlijk allemaal van vinden. 

Een slimme manier om deze informatie te achterhalen is door te enquêteren. De meeste CRM-systemen bevatten eenvoudige modules voor het opstellen en afnemen van enquêtes, waardoor u de dialoog met uw klanten aan kan gaan. 

#4 - Geniet!

Het kan in deze hectische periode soms lastig zijn om stil te staan bij de schoonheid ervan. Want wat is er nu mooier dan dat u, als organisatie, bij kan dragen aan het geluk van uw klanten?

Door slim en oprecht in te spelen op de eerder genoemde punten zorgt u ervoor dat u uw marketingstrategie deze feestdagen volledig op orde heeft. Daar wordt niet alleen u gelukkig van, maar uw klanten ook. En dat is toch wel het meest waardevolle dat er is; helemaal volgens ‘the holiday spirit’.

24 november 2023

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Microsoft wil klantenservice met behulp van AI revolutionaliseren

Het zogeheten Dynamics 365 Contact Center moet bedrijven gaan helpen met het optimaliseren van klantinteracties.

Lees verder

Wisseling van de wacht: SuperOffice introduceert nieuwe CEO

Lars Engbork zal de positie over gaan nemen van Gisle Jentoft, die de CRM-leverancier in 18 jaar tijd naar nieuwe hoogten heeft kunnen begeleiden.

Lees verder