Zo krijgt u uw marketingstrategie voor de feestdagen op orde
Het wordt kouder, de dagen worden weer korter en dat houdt maar één ding in.. de feestdagen zijn op komst. Tijd om de marketingstrategie op orde te krijgen.
Deze tijd van het jaar betekent voor veel bedrijven weer het seizoen van de piekdrukte. In deze alsmaar groeiende competitieve markt is het van cruciaal belang om uw doelgroep te herinneren aan de reden waarom ze voor u zouden moeten kiezen. Wij voorzien u van een aantal handvatten waarmee u in deze tijd van kortingen, cadeaus en online shoppen, met een goede en effectieve marketingstrategie voor de dag kan komen. Want het is helemaal geen schande, om uw bedrijf ook van een mooi cadeau te voorzien.
Customer Relationship Management-software
De punten die we straks gaan aankaarten, zijn allemaal efficiënt en eenvoudig in kaart te brengen door middel van geschikte Customer Relationship Management (CRM)-software. Een CRM-systeem fungeert als een centrale database waarin alle gegevens van en interacties met klanten kunnen worden beheerd, geoptimaliseerd en geanalyseerd. Iedereen heeft te allen tijde toegang tot de meest recente en relevante informatie over potentiële, nieuwe klanten, waardoor men effectief samen kan werken. In principe gaan (online) marketing en CRM altijd hand in hand.
Laten we dan nu kijken naar vier tips waarmee u uw marketingstrategie ‘feestdagen-proof’ kan maken.
#1 - Personaliseer.
We weten allemaal inmiddels waarschijnlijk wel dat de traditionele marketingtactieken achterhaald beginnen te raken. Met hagel schieten en hopen dat uw doelgroep uw boodschap überhaupt ontvangt en begrijpt, is simpelweg te risicovol voor de middelen die u in de boodschap stopt. Dit lijkt vooral nog te werken voor grote, gevestigde bedrijven, die kunnen profiteren van de naam die ze hebben.
Het is dus tijd om persoonlijk te worden. Zeker in deze tijd van het jaar, waarin gezelligheid en liefde hoog in het vaandel staan en we worden gevraagd om wat meer naar elkaar om te kijken. Uw organisatie is in dat geval geen uitzondering en het kan dus cruciaal zijn om uw marketingstrategie hierop aan te passen.
Van persoonlijke kortingen per mail, tot notificaties op uw website die aansluiten op de behoeften en het gedrag van uw bezoekers: zorg dat ze zich persoonlijk aangesproken voelen, alsof u deze korting speciaal voor hen hebt bedacht.
De inzet van Artificial Intelligence (AI) wordt al enkele jaren gebruikt om klanten gepersonaliseerde productaanbevelingen te bieden. Deze technieken helpen de klantervaring te personaliseren en vergroten ook de kans dat men interesse krijgt in uw producten en deze ook daadwerkelijk bestellen.
#2 - Analyseer.
Om deze strategie succesvol in te kunnen richten, is data van onschatbare waarde. Zo kan u er bijvoorbeeld voor kiezen om te opereren aan de hand van een Customer Data Platform (CDP), waarmee u iedere interactie vastlegt. Zolang u weet waar uw klant behoefte aan heeft en hoe ze zich gedragen, kan u hier op inspelen.
Het analyseren van het gedrag van uw klant is eigenlijk niet iets waar u pas tegen de feestdagen aan toe moet komen. Dit is iets dat u het hele jaar moet doen. Alleen zo heeft u de beschikking over de benodigde data om te weten hoe, waar en wanneer u de interactie met uw doelgroep op moet zoeken.
Het is daarnaast wijselijk om niet alleen uw eigen activiteiten onder de loep te nemen, maar ook eens te kijken naar de ‘best practices’ om u heen. Verplaats uzelf in de schoenen van een klant en bezoek de website van de concurrent eens, om te zien hoe u deze ervaart. Wellicht dat zij bepaalde tactieken gebruiken, waar u zelf nooit aan heeft gedacht.
Het analyseren van uw omgeving en met name uw klant is het hele jaar door ontzettend belangrijk, maar zeker in deze tijd van het jaar is het aan te raden om extra goed op te letten op wat aanslaat en wat flopt. Deze kennis kan namelijk net het verschil maken, dat u een voorsprong op de concurrentie geeft.
#3 - Evalueer.
Evaluaties zijn de rode draad die door al uw activiteiten heen lopen. Want hoe weet u nu of u het goed doet als u de resultaten niet regelmatig raadpleegt, of als u niet om feedback vraagt? Zeker in deze tijd van het jaar is het belangrijk om om feedback te vragen. Dit geeft u een directe kans om het gesprek aan te gaan met uw doelgroep en te achterhalen wat zij er nu eigenlijk allemaal van vinden.
Een slimme manier om deze informatie te achterhalen is door te enquêteren. De meeste CRM-systemen bevatten eenvoudige modules voor het opstellen en afnemen van enquêtes, waardoor u de dialoog met uw klanten aan kan gaan.
#4 - Geniet!
Het kan in deze hectische periode soms lastig zijn om stil te staan bij de schoonheid ervan. Want wat is er nu mooier dan dat u, als organisatie, bij kan dragen aan het geluk van uw klanten?
Door slim en oprecht in te spelen op de eerder genoemde punten zorgt u ervoor dat u uw marketingstrategie deze feestdagen volledig op orde heeft. Daar wordt niet alleen u gelukkig van, maar uw klanten ook. En dat is toch wel het meest waardevolle dat er is; helemaal volgens ‘the holiday spirit’.
24 november 2023
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Marketeers vertrouwen steeds vaker op impressiekanalen
Er wordt steeds meer geïnvesteerd in platforms als YouTube en TikTok.
Lees verderZelfstandige AI-medewerkers: Salesforce maakt het mogelijk
Het zogeheten Agentforce zal u helpen om de kwaliteit van uw sales, marketing en klantenservice te verbeteren.
Lees verder