Integratie social media

Integratie van sociale media in het CRM-systeem

Sociale media zijn tegenwoordig een essentieel onderdeel van het dagelijks leven voor de meeste mensen en ook bedrijven gebruiken deze optimaal door ze te integreren in hun CRM-systeem.

Uit een onderzoek van de Oostenrijkse Kamer van Koophandel blijkt dat ongeveer 75% van de bedrijven die actief zijn op sociale media al zaken doet via deze platforms. Wat aanvankelijk werd afgedaan als hype en vergankelijkheid is al lang een integraal onderdeel geworden van veel bedrijfsstrategieën. Het is dus niet verwonderlijk dat steeds meer CRM-providers interfaces bieden voor de integratie van verschillende sociale platformen. Maar waarom zijn de sociale media zo belangrijk geworden en hoe zullen ze de markt in de toekomst blijven vormgeven en veranderen? We kijken naar het fenomeen sociale media en verduidelijken de belangrijkste succesfactoren die bedrijven kunnen gebruiken om nieuwe verkoopkanalen te openen. Kleine en middelgrote ondernemingen van Gere hebben de geboden mogelijkheid vaak nog niet volledig onderkend.

Facebook nog steeds nummer 1

In Duitsland zijn momenteel elke maand ongeveer 32 miljoen gebruikers op Facebook. 23 miljoen hiervan zelfs dagelijks. Dat is meer dan een kwart van de totale bevolking. Dit maakt Facebook nog steeds de meest bezochte sociale media in Duitsland. Instagram heeft ongeveer 10 miljoen gebruikers per week en dagelijks ongeveer 6 miljoen mensen in dienst. Hoewel Xing en LinkedIn respectievelijk 15 miljoen en 12-13 miljoen gebruikers hebben, hebben ze een breed netwerk, maar er zijn minder gebruikers wekelijks actief. Met ongeveer 6 miljoen gebruikers blijft YouTube een niet te onderschatten sociaal medium, hoewel al deze platforms verschillen in hun essentiële functies.

Verschillende inhoud vereist verschillende strategieën

Terwijl Facebook de term "sociale media" bedacht, waarin gebruikers hun eigen profielen creëerden en rapporteerden in de vorm van bijdragen uit hun persoonlijke omgeving, is dit nog steeds de basis voor alle andere sociale media, tenminste tot op de dag van vandaag. Maar wat populaire inhoud betreft, zijn deze platforms anders. Op Facebook, zoals gezegd, is alles nu mogelijk, of het nu video's, tekstbijdragen, foto's, enz. Zijn. Maar hier is het gebruik de afgelopen jaren uitgesteld. Er is veel communicatie in groepen, de nieuwsfeed wordt steeds meer gebruikt voor reclame en voor de verspreiding en uitnodiging van evenementen. Op Instagram toont de nieuwsfeed alleen foto's en korte video's, terwijl YouTube bekend staat als een distributieplatform voor video. Maar al deze platforms evolueren steeds meer. Op deze drie is het nu bijvoorbeeld ook mogelijk om livestreams te starten. Maar hoe gebruiken bedrijven tegenwoordig de sociale media?

Waarom bedrijven sociale media gebruiken

Ook over een Hootsuite-studie geeft informatie. Wat betreft de redenen voor het gebruik van sociale media door bedrijven, verklaarde 41% dat ze aan het werven waren. U kunt bijvoorbeeld adverteren voor vacatures op verschillende sociale media of het wervingsplatform Xing en LinkedIn gebruiken. De meerderheid van de respondenten gebruikt sociale media om te concurreren met hun concurrenten, ongeveer 87%. Gebruik de media ook om leads te genereren (24%) en om de klantenservice en klanttevredenheid uit te breiden (30%). Meer dan de helft (58%) van alle bedrijven gaf echter aan problemen te hebben met het evalueren van hun activiteiten op deze platforms. Dit is waar een CRM-systeem in het spel komt.

SRM-systemen helpen bij het gebruik

CRM-systemen kunnen al veel verschillende platforms integreren en zorgen, naast gedetailleerde analysefuncties, ook voor gegevensverwerking conforme verwerking van leads. Contacten kunnen dus vanuit deze media worden geïmporteerd en mogelijk aan bestaande klantbestanden worden toegewezen. Daarnaast kunnen hele advertentiecampagnes worden gevolgd en geanalyseerd via het CRM-systeem. Het doet niet veel goed om op sociale media te rotzooien en veel tijd en energie te investeren, alleen omdat je denkt dat de concurrentie bijna op is. In plaats daarvan moet u sociale media vandaag beoordelen als een nieuw kanaal om uw eigen strategieën te ontwikkelen en in te bedden als een integraal onderdeel van uw activiteiten op het gebied van verkoop, marketing en klantenservice.

3 september 2019

Retailers blijken favoriete target van hackers

Het nieuwe halfjaarlijkse rapport van de Amerikaanse dienstverlener Crowdstrike onthult dat cybercriminaliteit blijft stijgen. Vooral detailhandelaren worden getroffen.

Lees verder

E-mail campagnes met een CRM-systeem

E-mail is nog altijd een essentieel onderdeel van de marketing en met een CRM-systeem beheer je eenvoudig al je campagnes.

Lees verder