Email marketing

Het dilemma van de ongeopende nieuwsbrief

Send Time Optimisation moet meer inzichten geven in de openingstijden van de verstuurde e-mails.

Het verzamelen van emailadressen is al een uitdaging op zich. Een veelgebruikte tactiek is om mensen eerst slechts een emailadres en vervolgens de overige gegevens in te laten vullen. Ook het laten aanmelden in ruil voor een korting is veel terugkerende strategie die zijn vruchten afwerpt. Met een lijst vol met emailadressen begint het pas het echte spel.

Er moet een email worden gemaakt die de doelgroep interessant vind. Deze kan je vullen met alles wat van toepassing is voor hen, dit kan verschillen van informatie omtrent jouw product, nieuwtjes tot nieuwe producten, afhankelijk van wat je verkoopt. Maar voordat mensen deze wondere wereld van jouw vakgebied betreden moeten zij wel daartoe worden verleid. Dit is waar click-trough-rates, clickbait en gepersonaliseerde onderwerp regels aan te pas komen. Wanneer deze geoptimaliseerd zijn, zijn we er helemaal klaar voor om de postvakken te bestormen en te vullen met alle nieuwswaardige content die we voor onze potentiële klanten hebben verzameld. Tenzij, ondanks alle A/B geteste ‘sesam open u’s’, de mails niet worden geopend of enkel worden aangeklikt om die vervelende rode 1 naast die digitale brief weg te werken. En dat alleen maar omdat de mail op het verkeerde moment in de inbox verscheen.     

Al dat harde werk voor niks. Echter zou marketing geen marketing zijn als we niet op zoek zouden gaan naar een oplossing voor het dilemma van de ongeopende nieuwsbrief. Met Send Time Optimisation tracht er een poging te worden gewaagd. Deze nieuwe functionaliteit moet meer inzichten geven in de openingstijden van de verstuurde e-mails. 

Dankzij uitgebreide analyses van het versturen en openen van mailings zorgt het systeem ervoor dat de volgende keer rekening gehouden wordt met de data van deze analyses. Zo wordt er onder andere gekeken naar het moment van openen, kliks en conversieratio’s om de volgende mail op het meest geschikte moment te versturen. Omdat dit voor ieder persoon anders is houdt het systeem ook hier rekening mee door voor ieder individueel de mail op zijn of haar beste tijdstip te versturen.

3 december 2018

E-mail campagnes met een CRM-systeem

E-mail is nog altijd een essentieel onderdeel van de marketing en met een CRM-systeem beheer je eenvoudig al je campagnes.

Lees verder

Mobile CRM - Waarom is dat belangrijk?

Omdat bijna iedereen tegenwoordig zijn smartphones gebruikt, lijken mobiele bedrijfstoepassingen steeds essentiƫler te worden. Maar geldt dat ook voor CRM?

Lees verder