Google stopt met gepersonaliseerde advertenties

Advertenties die mensen op meerdere sites kunnen volgen, behoren binnenkort tot het verleden.

Google heeft aangekondigd dat het geen wed-advertenties meer zal gebruiken die het surfgedrag van individuele gebruikers evalueren. Het zijn juist die gepersonaliseerde advertenties die als bijzonder effectief worden beschouwd. Dus waarom besloot de technologiegigant uit Mountain View, CA, om deze stap te zetten? 

Google's belofte

Een recent t3n-rapport van afgelopen woensdag (03.03.2021) werpt licht op de motieven van Google. Het artikel citeert een Google-blogpost waarin Google-manager David Termin commentaar geeft op de verhuizing: 

"Om het internet open en toegankelijk te houden voor iedereen, moeten we allemaal meer doen om de privacy te beschermen - en dat betekent niet alleen een einde aan cookies van derden, maar ook elke technologie die wordt gebruikt om individuen te volgen tijdens het surfen op internet."

Individuele tracking stoppen

Na het einde van de trackingcookies hoeven er geen alternatieve technologieën te worden ontwikkeld die kunnen worden gebruikt voor het volgen van zoekmachinegebruikers. 

Geen radicale stap

Volgens T3n was dit echter geen overdreven radicale stap. Google zou bijvoorbeeld plannen hebben voorgesteld om tracking al in 2019 te elimineren als onderdeel van een pakket maatregelen.  

FLoC - Federated Leren van Cohorten

Maar wat gebeurt er na deze stap? Welke alternatieve opties hebben adverteerders in de toekomst? Uiteindelijk worden velen nu weggestrijkt door een uiterst effectieve manier om potentiële klanten te targeten. 

Clusters van mensen met gemeenschappelijke eigenschappen

In de toekomst wil Google met name een maatregel van het 2019-pakket uitbreiden: het zogenaamde Federated Learning of Cohorts (FLoC). Concreet zouden grote groepen mensen in clusters worden gegroepeerd. Overeenkomsten zouden dan worden afgeleid uit de kenmerken van de groep. Het individu moet dus figuurlijk in de menigte verdwijnen. 

Hoe effectief is FLoC?

Maar wat kunnen FLoC-adverteerders verwachten? Volgens T3n heeft het Google Ads-team in recente tests ontdekt dat adverteerders die FLoC gebruiken ten minste 95% van eerdere conversies kunnen verwachten met behulp van conventionele trackingtechnologieën.

21 juni 2021

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

User-generated content blijft aan populariteit winnen

Leer meer over user-generated content, één van de populairste marketingtechnieken van 2024.

Lees verder

Een 360° klantbeeld: zo wordt dit in 2024 werkelijkheid

Welke mogelijkheden hebben bedrijven om een zo compleet mogelijk beeld van hun klant te verkrijgen?

Lees verder