Google stopt met gepersonaliseerde advertenties

Advertenties die mensen op meerdere sites kunnen volgen, behoren binnenkort tot het verleden.

Google heeft aangekondigd dat het geen wed-advertenties meer zal gebruiken die het surfgedrag van individuele gebruikers evalueren. Het zijn juist die gepersonaliseerde advertenties die als bijzonder effectief worden beschouwd. Dus waarom besloot de technologiegigant uit Mountain View, CA, om deze stap te zetten? 

Google's belofte

Een recent t3n-rapport van afgelopen woensdag (03.03.2021) werpt licht op de motieven van Google. Het artikel citeert een Google-blogpost waarin Google-manager David Termin commentaar geeft op de verhuizing: 

"Om het internet open en toegankelijk te houden voor iedereen, moeten we allemaal meer doen om de privacy te beschermen - en dat betekent niet alleen een einde aan cookies van derden, maar ook elke technologie die wordt gebruikt om individuen te volgen tijdens het surfen op internet."

Individuele tracking stoppen

Na het einde van de trackingcookies hoeven er geen alternatieve technologieën te worden ontwikkeld die kunnen worden gebruikt voor het volgen van zoekmachinegebruikers. 

Geen radicale stap

Volgens T3n was dit echter geen overdreven radicale stap. Google zou bijvoorbeeld plannen hebben voorgesteld om tracking al in 2019 te elimineren als onderdeel van een pakket maatregelen.  

FLoC - Federated Leren van Cohorten

Maar wat gebeurt er na deze stap? Welke alternatieve opties hebben adverteerders in de toekomst? Uiteindelijk worden velen nu weggestrijkt door een uiterst effectieve manier om potentiële klanten te targeten. 

Clusters van mensen met gemeenschappelijke eigenschappen

In de toekomst wil Google met name een maatregel van het 2019-pakket uitbreiden: het zogenaamde Federated Learning of  Cohorts (FLoC). Concreet zouden grote groepen mensen in clusters worden gegroepeerd. Overeenkomsten zouden dan worden afgeleid uit de kenmerken van de groep. Het individu moet dus figuurlijk in de menigte verdwijnen. 

Hoe effectief is FLoC?

Maar wat kunnen fLoC-adverteerders verwachten? Volgens T3n heeft het Google Ads-team in recente tests ontdekt dat adverteerders die FLoC gebruiken ten minste 95% van eerdere conversies kunnen verwachten met behulp van conventionele trackingtechnologieën.

21 juni 2021

Lees meer over:

Highlights Xapti Spring 21 Release

Het Xapti team ontwikkelt continu door aan de functionaliteiten van de software. De Spring21 release is inmiddels doorgevoerd bij alle klanten en gebruikers.

Lees verder

Zoho lanceert Canvas

De eerste designstudio in de industrie die de CRM-beleving voor ondernemingen opnieuw vormgeeft.

Lees verder