ERP CRM

ERP en CRM koppelen

De integratie van het CRM-systeem in het ERP-systeem biedt tal van voordelen. Maar welke zijn dat precies?

Veel ERP-systemen bevatten nu een overeenkomstige CRM-module in hun standaardversies. Niettemin bieden zelfstandige CRM-systemen vaak een verscheidenheid aan andere functies die belangrijk kunnen zijn voor een bedrijf. Het koppelen van een CRM-systeem aan een ERP-systeem is altijd een toegevoegde waarde, dus de applicaties moeten elkaar niet passeren, omdat ze wederzijds voordeel hebben. In een ERP-systeem worden alle relevante bedrijfsgegevens centraal op één plek opgeslagen, zodat gebruikers ze samen kunnen bekijken. In een CRM-systeem kunnen veel van deze gegevens vervolgens winstgevend worden geëvalueerd. Hoewel een ERP-systeem wordt gebruikt om processen met toegevoegde waarde te optimaliseren, kosten te verlagen en de productiviteit en transparantie in het bedrijf te verhogen, spelen CRM-systemen een rol bij het plannen, beheersen en implementeren van klantrelaties. Het gebruik van een CRM-systeem kan de klantloyaliteit uiteindelijk enorm verhogen, wat uiteindelijk ook tot uiting komt in de winstgevendheid van het bedrijf.

Veel voordelen door integratie van CRM en ERP

Dus, een CRM-systeem in plaats van een front-office en een ERP-systeem als een back-office. Beide systemen bedienen verschillende delen van het bedrijf, maar vormen samen een symbiose. Als men hiervan afziet, gaan belangrijke toegevoegde waarden verloren. Klantgegevens uit het CRM-systeem worden hierin ook opgeslagen, terwijl verkoopgegevens in het ERP-systeem worden opgeslagen. Als deze twee systemen nu volledig van elkaar gescheiden zijn, heeft de accountant geen toegang tot klantgegevens, terwijl de verkoper geen inzicht in de verkoop krijgt en beide gebieden tot verschillende waarderingen komen, die uiteindelijk fatale gevolgen kunnen hebben. Enerzijds verbetert de integratie de communicatie tussen de afdelingen aanzienlijk, omdat iedereen met dezelfde gegevens werkt, en anderzijds kunnen de gegevens vervolgens aan elkaar worden gekoppeld voor correlatieanalyse. Dergelijke evaluaties dienen dan bijvoorbeeld voor het feit dat klanten specifiek kunnen worden aangesproken op basis van hun koopgedrag. Gegevens uit het ERP-systeem helpen verkopers vervolgens hun offertes op te stellen. Omgekeerd kunnen inkomende orders van CRM direct worden doorgestuurd naar de ERP, die ze vervolgens distribueert naar logistiek en boekhouding.

Communicatie is verbeterd

Een ander voorbeeld toont de toegevoegde waarde van het integreren van beide systemen. Ervan uitgaande dat een vaste klant een grotere investering plant, maar in de boekhouding is nog steeds een open account en een herinnering zou worden verzonden. Vervolgens is te zien aan de hand van de gemeenschappelijke database van de boekhouding, dat de klant over een dergelijke investering nadenkt en deze de herinnering kan onthouden totdat het contract is gesloten. Maar de integratie van beide systemen biedt uiteindelijk een aantal andere voordelen. Bedrijfsprocessen en doorlooptijden worden dus aanzienlijk verkort of verkort, coördinatie-inspanningen en misverstanden tussen afzonderlijke afdelingen worden aanzienlijk geminimaliseerd en kunnen worden gegenereerd door verschillende nieuwe inzichten in de evaluatie van de gegevens. Ook kunnen kosten worden bespaard door een efficiënter gegevensbeheer en dit kan worden bereikt met de verbeterde klantloyaliteit, uiteindelijk een toename van de omzet. Een integratie van beide systemen is de moeite waard.

16 september 2019

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit is de online trend van het moment: Brazilian Marketing

Alles over deze unieke vorm van marketing, die vooral populair is op het social media-platform TikTok, leest u hier.

Lees verder

Event: alles over retailmedia ontdekt u hier

De belangstelling voor efficiënte retailmedia is aanzienlijk aan het groeien. Er is dan ook geen goede reden om de Retail Media Day 2024 niet bij te wonen.

Lees verder