ERP CRM

ERP en CRM koppelen

De integratie van het CRM-systeem in het ERP-systeem biedt tal van voordelen. Maar welke zijn dat precies?

Veel ERP-systemen bevatten nu een overeenkomstige CRM-module in hun standaardversies. Niettemin bieden zelfstandige CRM-systemen vaak een verscheidenheid aan andere functies die belangrijk kunnen zijn voor een bedrijf. Het koppelen van een CRM-systeem aan een ERP-systeem is altijd een toegevoegde waarde, dus de applicaties moeten elkaar niet passeren, omdat ze wederzijds voordeel hebben. In een ERP-systeem worden alle relevante bedrijfsgegevens centraal op één plek opgeslagen, zodat gebruikers ze samen kunnen bekijken. In een CRM-systeem kunnen veel van deze gegevens vervolgens winstgevend worden geëvalueerd. Hoewel een ERP-systeem wordt gebruikt om processen met toegevoegde waarde te optimaliseren, kosten te verlagen en de productiviteit en transparantie in het bedrijf te verhogen, spelen CRM-systemen een rol bij het plannen, beheersen en implementeren van klantrelaties. Het gebruik van een CRM-systeem kan de klantloyaliteit uiteindelijk enorm verhogen, wat uiteindelijk ook tot uiting komt in de winstgevendheid van het bedrijf.

Veel voordelen door integratie van CRM en ERP

Dus, een CRM-systeem in plaats van een front-office en een ERP-systeem als een back-office. Beide systemen bedienen verschillende delen van het bedrijf, maar vormen samen een symbiose. Als men hiervan afziet, gaan belangrijke toegevoegde waarden verloren. Klantgegevens uit het CRM-systeem worden hierin ook opgeslagen, terwijl verkoopgegevens in het ERP-systeem worden opgeslagen. Als deze twee systemen nu volledig van elkaar gescheiden zijn, heeft de accountant geen toegang tot klantgegevens, terwijl de verkoper geen inzicht in de verkoop krijgt en beide gebieden tot verschillende waarderingen komen, die uiteindelijk fatale gevolgen kunnen hebben. Enerzijds verbetert de integratie de communicatie tussen de afdelingen aanzienlijk, omdat iedereen met dezelfde gegevens werkt, en anderzijds kunnen de gegevens vervolgens aan elkaar worden gekoppeld voor correlatieanalyse. Dergelijke evaluaties dienen dan bijvoorbeeld voor het feit dat klanten specifiek kunnen worden aangesproken op basis van hun koopgedrag. Gegevens uit het ERP-systeem helpen verkopers vervolgens hun offertes op te stellen. Omgekeerd kunnen inkomende orders van CRM direct worden doorgestuurd naar de ERP, die ze vervolgens distribueert naar logistiek en boekhouding.

Communicatie is verbeterd

Een ander voorbeeld toont de toegevoegde waarde van het integreren van beide systemen. Ervan uitgaande dat een vaste klant een grotere investering plant, maar in de boekhouding is nog steeds een open account en een herinnering zou worden verzonden. Vervolgens is te zien aan de hand van de gemeenschappelijke database van de boekhouding, dat de klant over een dergelijke investering nadenkt en deze de herinnering kan onthouden totdat het contract is gesloten. Maar de integratie van beide systemen biedt uiteindelijk een aantal andere voordelen. Bedrijfsprocessen en doorlooptijden worden dus aanzienlijk verkort of verkort, coördinatie-inspanningen en misverstanden tussen afzonderlijke afdelingen worden aanzienlijk geminimaliseerd en kunnen worden gegenereerd door verschillende nieuwe inzichten in de evaluatie van de gegevens. Ook kunnen kosten worden bespaard door een efficiënter gegevensbeheer en dit kan worden bereikt met de verbeterde klantloyaliteit, uiteindelijk een toename van de omzet. Een integratie van beide systemen is de moeite waard.

16 september 2019

Retailers blijken favoriete target van hackers

Het nieuwe halfjaarlijkse rapport van de Amerikaanse dienstverlener Crowdstrike onthult dat cybercriminaliteit blijft stijgen. Vooral detailhandelaren worden getroffen.

Lees verder

E-mail campagnes met een CRM-systeem

E-mail is nog altijd een essentieel onderdeel van de marketing en met een CRM-systeem beheer je eenvoudig al je campagnes.

Lees verder