Dit is de online trend van het moment: Brazilian Marketing

Alles over deze unieke vorm van marketing, die vooral populair is op het social media-platform TikTok, leest u hier.

Vergeet alle traditionele vormen van marketing, Brazilian Marketing is de nieuwste virale trend en vooral op TikTok gaat men er volop mee aan de haal. Hoewel we deze eerste zin niet al te serieus moeten nemen, is het wel interessant om meer te leren over deze nieuwe vorm van virale marketing. Dus wat is Brazilian Marketing precies, en is het iets waarmee uw bedrijf aan de slag kan gaan?

Digitale marketing anno 2024

De wereld van online marketing is continu in beweging. De ene trend volgt de andere, en het kan voor bedrijven lastig zijn om volledig op de hoogte te blijven van alles dat er speelt. Daarnaast zullen social media-trends zeker niet bij ieder type organisatie passen. Tegelijkertijd kan een luchtige en humoristische insteek van marketing voor veel bedrijven geen kwaad, mits goed uitgevoerd natuurlijk. 

Terwijl u dus verder leest over Brazilian Marketing, raden wij aan om uzelf af te vragen: past dit type marketing bij mijn doelgroep? Natuurlijk zullen er altijd groepen zijn die het heel leuk vinden, maar voor sommigen zal het onzinnig lijken. En u wilt niet dat het afdoet aan het positieve beeld dat men van u heeft. 

Overgewaaid vanuit Zuid-Amerika

Brazilian Marketing is een vorm van virale marketing waarin men een marketingboodschap achter een blooper plakt. Omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden, kunnen we het maar beter gewoon laten zien. Wat volgt is een perfect voorbeeld van Brazilian Marketing, uitgevoerd door een Nissan-dealership in Houston, de Verenigde Staten. 

Of men dit nu grappig vindt of niet, de cijfers liegen er niet om: sinds het plaatsen op 16-03-2024 is de video namelijk al 16,3 miljoen keer bekeken, en lieten gebruikers op TikTok bijna 23 duizend reacties achter. Niet alleen werd de video enorm positief ontvangen, sommige gebruikers reageerden zelfs dat ze dankzij dit filmpje in het vervolg alleen nog maar een auto van Nissan willen aanschaffen. In andere woorden: het filmpje heeft zijn beoogde doel dubbel en dwars behaald. 

Nederlandse merken

Inmiddels zijn ook grote Nederlandse merken volledig met deze viral marketing-methode aan de slag gegaan. Van Gamma tot Schiphol en HEMA: allemaal heeft men een poging gewaagd tot het bereiken van de doelgroep door middel van Brazilian Marketing. En ook voor hen lijkt het te werken. De video’s leveren namelijk tientallen duizenden likes en reacties op.

Brazilian Marketing: top of flop?

Of u het nu wel humoristisch vindt of niet, niemand kan ontkennen dat Brazilian Marketing een creatieve manier is om de aandacht van het publiek te trekken. De vraag is alleen: is het type product dat u verkoopt of de dienst die u levert, wel geschikt voor dit type content? 

Brazilian Marketing richt zich vooral op het jongere publiek en is met name populair op TikTok. Is uw doelgroep 65+, dan is het waarschijnlijk niets voor u. Maar voor bedrijven die zich wel op het segment jongeren/jongvolwassenen richten, is het een mooie kans om in contact te komen met de doelgroep. 

Jongeren houden van herkenbaarheid

Wat dat betreft is het segment onder de ±30 een unieke doelgroep. Oudere doelgroepen zijn gewend geraakt aan traditionele marketing, waarin een bedrijf vooral informatief is in zijn communicatie. Dat wil niet zeggen dat er geen emotie in die boodschappen zit, maar die zijn doorgaans toch iets zakelijker. De kans is dus groot dat een trend als deze aan hen voorbij zal gaan. 

Jongeren en jongvolwassenen staan hier echter anders in. Zij houden ervan als een merk ‘gewoon lekker normaal’ blijft, en humor werkt hier doorgaans erg goed in. Het zorgt ervoor dat ze op positieve wijze een connectie maken met uw bedrijf, wat er uiteindelijk wel degelijk voor kan zorgen dat ze besluiten om klant bij u te worden, of om een van uw producten aan te schaffen. 

Denk na voordat je iets post

Die uitspraak moeten bedrijven die actief zijn op social media altijd in het achterhoofd houden. Ga na of dit type content bij uw doelgroep past, en zo niet, geen zorgen, want er zijn nog talloze andere vormen van marketing die net zo goed werken. Voor bedrijven die met Brazilian Marketing wel een poging durven te wagen, is het van belang om te onthouden dat het kan zijn dat men de plank misslaat. 

En dat is niet erg. Corporate social media-gebruik is nu eenmaal met vallen en opstaan. En een laatste tip: mocht het wel aanslaan en werken, probeer er dan niet in door te slaan. Want voor jongeren is er niets zo beschamend als een vader die maar wanhopig probeert vast te houden aan een trend, die eigenlijk allang gevlogen is. 

25 april 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Wisseling van de wacht: SuperOffice introduceert nieuwe CEO

Lars Engbork zal de positie over gaan nemen van Gisle Jentoft, die de CRM-leverancier in 18 jaar tijd naar nieuwe hoogten heeft kunnen begeleiden.

Lees verder

HubSpot optimaliseert CRM-oplossing: alles over de nieuwste lente-update

Een blik op de toekomst van CRM-oplossingen, waarin AI centraal lijkt te staan.

Lees verder