AI voice-overs: een rage of de toekomst?

Zal de rol van stemacteur nog een toekomst hebben? Alles over AI-ondersteunde voice-overs, leest u hier.

Steeds meer bedrijven zijn volop de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) aan het ontdekken. Zo wordt het veel ingezet voor procesanalyse, of het automatiseren van bepaalde handmatige, veelvoorkomende taken. Ook AI en marketing lijken steeds vaker hand in hand te gaan. Daarom kijken we in dit artikel naar een populaire ontwikkeling binnen het vakgebied: AI voice-overs. 

Wat is een AI voice-over precies?

Nagenoeg iedere reclame die we op tv zien of op de radio horen, heeft een voice-over. Dit is namelijk de stem die de boodschap van de advertentie verkondigt. En eigenlijk zegt de naam het al: bij een AI voice-over, wordt dit door de computer gedaan. 

Om een AI voice-over tot stand te kunnen laten komen, maakt de computer gebruik van verschillende stemopnames van mensen. De AI leert zichzelf vervolgens spreken, iets dat ook wel machine learning (ML) wordt genoemd. Met deze informatie op zak is de AI vervolgens in staat om aangeleverde teksten in te spreken.  

De voordelen van kunstmatige assistentie

Het grote voordeel van een AI voice-over is dat het tijd en dus ook geld bespaart. Er hoeven namelijk geen stemacteurs ingehuurd te worden, die tijd kwijt zijn met het leren en inspreken van de tekst. Daarnaast hoeft men zich ook niet langer te bekommeren om de stemrechten van de acteur. 

Kritiek

Sommigen vinden het een bijzonder slim idee, terwijl anderen het helemaal niets vinden. De inzet van AI-tools kan sowieso vaak op kritiek rekenen; ze nemen namelijk taken van de mens over, die hierdoor maar moeten hopen dat ze een andere rol kunnen krijgen. 

Regionale omroepen en Aldi waagden al een poging

Inmiddels zijn er al een aantal praktijkvoorbeelden van AI voice-overs. Zo gebruikte supermarktketen Aldi de stemmen van tien vrouwelijke medewerkers; de stem van de AI kwam tot stand door deze met elkaar te combineren. Aldi erkent dat tijd- en kostenbesparingen een grote factor speelden in deze beslissing, maar geven ook aan dat ze reclameboodschappen hiermee willen personaliseren. Volgens hen past een ‘gewone’ stem beter bij het merk dan die van een dure bekende Nederlander.

Ook regionale omroepen zijn volop met de implementatie van AI aan de slag gegaan. Zo heeft Omroep Brabant sinds kort een heuse AI-presentatrice, en worden de nieuwsbulletins van RTV Drenthe deze zomer ook voorgelezen door een AI voice-over. Het idee is dat regionale omroepen, die doorgaans niet beschikken over enorme budgetten, hun kostbare middelen hierdoor nog efficiënter in kunnen zetten.  

Soortgelijke situaties in sales en customer support

Het gebruik van kunstmatige intelligentie komt in de meeste vakgebieden steeds vaker voor. De toenemende populariteit van marketing-AI is vergelijkbaar met diens toepassing in sales, en op de klantenservice.

Zo worden artificiële assistenten steeds vaker ingezet om de druk op customer support-medewerkers te verlichten, door hen verantwoordelijk te maken voor het oppakken van vragen en klachten van klanten. In sales worden ze ook wel ingezet om verkopers te ondersteunen; ze kunnen de spraakassistent bijvoorbeeld vragen om extra informatie voor te lezen, voordat ze bij een klant op afspraak gaan. 

Klik hier om meer te lezen over spraakassistenten in sales

Dus: een rage of de toekomst?

We kunnen er van vinden wat we willen, maar AI lijkt iedere dag weer een belangrijkere rol in ons dagelijks (werk)leven te gaan spelen. Of dat ook geldt voor AI voice-overs, dat moet nog maar blijken. Dat zal namelijk afhangen van het succes van de experimenten, die op dit moment gaande zijn. 

Bronnen

NOS: ‘Aldi vervangt stemacteur door AI in reclames, zullen meer bedrijven volgen?’ - 12 april 2024.
RTL: ‘Nieuwsbulletins RTV Drenthe in zomermaanden gelezen door AI-stem’ - 14 juni 2024.

10 juli 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De consument wil meer AI en een gepersonaliseerde klantreis

Alles over de bevindingen uit het Adobe Digital Trends-rapport, waarin duidelijk wordt dat een gepersonaliseerde klantervaring alsmaar belangrijker wordt.

Lees verder

Nederlandse retailer blinkt uit in marketing en klantloyaliteit

Alles over de resultaten van de Omnichannel Index 2024, waarin de staat van Nederlandse retailers onder de loep werd genomen.

Lees verder