Wat is digitale transformatie?

Ontdek wat digitale transformatie is en hoe dit uw bedrijf kan helpen.

De digitale transformatie is alomtegenwoordig. Het beïnvloedt zowel particulieren als bedrijven in alle sectoren in gelijke mate. In het volgende willen we daarom de enablers van digitale transformatie nader bekijken en omgaan met technologieën en exploitatiepotentieel. Tegelijkertijd moet de invloed van digitale transformatie op bedrijven worden onderzocht. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat digitale transformatie eigenlijk is.

Inhoudsopgave

Wat is de digitale transformatie?

Digitale transformatie wordt in de volksmond vaak digitale verandering genoemd. Dit is een diepgaand en continu proces van verandering in de samenleving en de economie. Dit werd veroorzaakt door de opkomst van steeds krachtigere digitale technologieën. Op mondiaal niveau bevinden we ons momenteel in het tijdperk van digitale transformatie. In de loop van de digitale en technologische vooruitgang worden voortdurend nieuwe technologieën geproduceerd, die de deur openen naar innovatie en een diepgaande impact hebben op de economie en de samenleving.

Digitalisering vs. digitale transformatie

In het algemeen worden de termen digitalisering en digitale transformatie vaak als synoniemen gebruikt. In feite kan echter een differentiatie worden gemaakt. Zo bekritiseert professor August-Wilhelm Scheer, die zich al tientallen jaren bezighoudt met procesoptimalisatie in bedrijven, dat veel bedrijven alleen bestaande processen digitaal in kaart brengen en geen echte transformatie van hun eigen businessmodel nastreven. De digitale transformatie van een bedrijf is veel meer dan alleen digitalisering op procesniveau. De digitale transformatie is gebaseerd op strategische overwegingen. Bovendien wordt het gekenmerkt door disruptieve veranderingen.

Infrastructuren

De infrastructuur legt de basis voor digitale toepassingen. Het bestaat meestal uit een groot aantal eindapparaten zoals desktopcomputers en smartphones, een steeds groter aantal embedded systemen in apparaten zoals machines en voertuigen, netwerkstructuren en de bijbehorende protocollen. Als basis voor digitale toepassingen schept de digitale infrastructuur de mogelijkheid om gegevens tussen digitale toepassingen uit te wisselen en te kunnen netwerken. De infrastructuur is dus een technologie die digitale transformatie mogelijk maakt. Om deze reden wordt het ook wel de ‘enabler’ van digitale transformatie genoemd.

De voordelen van digitale transformatie

Applicaties zijn een andere factor die digitale transformatie mogelijk maakt. Dit zijn programma's die bepaalde diensten of functies implementeren en aanbieden. In de meeste gevallen gaat het om diensten die voorheen in analoge vorm moesten worden uitgevoerd en daarna werden gedigitaliseerd. Een voorbeeld van zo'n dienst is internetbankieren.

Infrastructuur wordt applicatie

Het is het vermelden waard dat de infrastructuur zelf ook steeds gebruikelijker wordt. Zo leveren cloudaanbieders in datacenters virtuele machines, oftewel gesimuleerde computerhardware, die alleen in digitale vorm bestaan.

Digitale bedrijfsmodellen

Een businessmodel is de activiteit waarmee bedrijven waarde creëren. In de kern omvatten digitale bedrijfsmodellen alle bedrijfsmodellen waarvan de waardetoevoegende activiteiten gebaseerd zijn op digitale technologieën. Cloud computing ondersteunt de verspreiding van digitale bedrijfsmodellen, omdat het bijzonder ondersteunend is in termen van schaalbaarheid. Al met al blijkt uit een blik op de aandelenmarkt dat digitale bedrijfsmodellen; vooral in de Verenigde Staten; zijn in opkomst.

Waardecreatienetwerken in de digitale transformatie

De digitale transformatie en het exploitatiepotentieel ervan kunnen echter ook de grenzen van een bedrijf overschrijden. Dit is het geval bij waardecreatienetwerken. In een netwerk met toegevoegde waarde worden businessmodellen met elkaar verbonden door nieuwe netwerken van toegevoegde waardeketens te vormen.

Digitale transformatie met CRM-software

Ook bij digitale transformatie spelen CRM-systemen een cruciale rol. Enerzijds kennen klanten de kansen die digitale transformatie voor bedrijven biedt. Ze accepteren bijvoorbeeld minder vaak langere wachttijden dan een paar jaar geleden. Al met al bevinden we ons in een snel veranderende tijd waarin wachttijden steeds minder worden getolereerd. In tijden waarin verandering de enige constante lijkt, doorlopen ook de klantbehoeften regelmatig veranderingsprocessen. CRM-software helpt bedrijven om veranderingen zo snel mogelijk te signaleren.

Digitaliseren van CRM-processen

Anderzijds ondersteunt CRM-software bedrijven ook bij het digitaliseren van hun CRM-processen. Het verbindt afdelingen als marketing, sales en klantenservice op digitaal niveau en zorgt ervoor dat een naadloze uitwisseling van informatie zonder dubbel data-onderhoud werkelijkheid wordt. Door gebruik te maken van adequate CRM-software zijn bedrijven een stap dichter bij de volledige digitalisering van hun eigen bedrijfsprocessen.

Digitalisering van uw bedrijf

In de corporate context is digitale transformatie van groot belang. Indien de digitale versie als waarderingspotentieel correct wordt gebruikt, kunnen ze leiden tot snelle groei. Tegelijkertijd brengt de digitale transformatie echter ook een zeker risico voor bedrijven met zich mee; vooral als het niet wordt begrepen.

Digitale storing

Een al te populair voorbeeld is Kodak, dat met de opmars van digitale camera's in de 21e eeuw achterop raakte bij zijn concurrenten. Een uitgebreide digitale transformatie in het kader van rationalisatiemaatregelen kan er ook toe leiden dat bepaalde werkterreinen ten minste gedeeltelijk door computers of machines worden uitgevoerd. In het ergste geval kan dit banen in gevaar brengen.

Klantverwachtingen, omnichannel en de digitale transformatie

In het tijdperk van digitale transformatie zijn digitale technologieën niet alleen hulpmiddelen om bedrijfsprocessen te ondersteunen; ze zorgen er ook voor dat er een operationele heroverweging moet plaatsvinden. Organisaties moeten zichzelf opnieuw uitvinden om te blijven voldoen aan de veranderende verwachtingen van de klant. Hier speelt bijvoorbeeld ook het modewoord “omnichannel” een belangrijke rol. Klanten verwachten via meerdere kanalen in contact te kunnen komen met het bedrijf. Dit vraagt om een holistische benadering van het bedrijf.

Conclusie: transformeren in plaats van digitaliseren

De digitale transformatie is alomtegenwoordig. Bedrijven die in het digitale tijdperk niet achter willen blijven, moeten flexibel en wendbaar opereren en openstaan voor innovaties. Het is niet voldoende om alleen uw eigen bestaande processen te digitaliseren. Integendeel, er moet een heroverweging van het bedrijf plaatsvinden. Bestaande processen, structuren en modellen moeten in vraag worden gesteld, heroverwogen en aangepast aan het digitale tijdperk.

Lees meer over:

Hoe kan CRM de financiële dienstverlening ondersteunen?

CRM is voor de financiële dienstverlening een handige tool om op een juiste wijze met klantgegevens om te gaan. Wij leggen uit hoe CRM werkt voor de financiële dienstverlening.

Lees verder

Klantloyaliteit optimaliseren met CRM: 4 tips

Klantloyaliteit is van uiterst belang om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe CRM klantloyaliteit en klantbehoud kan versterken.

Lees verder