Tips om de klantenservice op een juiste wijze in te zetten

De klantenservice is een belangrijk onderdeel om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe u uw customer support het beste in kan richten.

De belangrijkste troef van een bedrijf ten opzichte van de concurrentie zijn de klanten. 

De behoeften van uw klanten zorgen ervoor dat uw bedrijf bestaat en kan groeien. U heeft daarom niet alleen een strategie nodig om nieuwe klanten binnen te halen, maar ook om ze vast te houden en er trouwe klanten van te maken.

Inhoudsopgave

Waarom is klantenservice zo belangrijk?

Met een goed werkende klantenservice kunt u de relatie met uw huidige en toekomstige klanten optimaliseren. Waarom is dit belangrijk? Tevreden klanten kopen niet alleen meer, maar bevelen uw service of product ook aan anderen aan.

Een klantenservice die goed werkt zorgt er daarnaast ook voor dat klanten langer trouw blijven aan een merk. Wij leven in een tijdperk waarin ervaringen centraal staan. Klanten evalueren niet alleen meer het product of de dienst, ze willen zich ook goed voelen op het moment van de aankoop én daarna. De hedendaagse consument is goed geïnformeerd, weet wat hij wil en is niet bang om naar de concurrent over te stappen als de klantenservice niet naar wens is.

Als een bedrijf de kans laat liggen om klanten te binden, is er een groot risico de klant kwijt te raken. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat een klant zich niet genegeerd of zich niet geholpen voelt.
Om tegemoet te kunnen komen aan de verwachtingen van de consument, moeten bedrijven zo snel mogelijk inzien hoe belangrijk klantenservice is.

In dit artikel leggen wij u uit wat klantenservice is en waarom het zo belangrijk is. Ook geven wij u een aantal praktische tips om de ervaring van uw klanten te optimaliseren.

Wat is klantenservice nu precies?

Klantenservice is de service die u uw klanten biedt voorafgaand aan, tijdens en na de verkoop van uw dienst of product. Vandaag de dag verwachten mensen dat een bedrijf 24 uur per dag, 7 dagen per week en via alle kanalen bereikbaar is. Zoals eerder verteld, kunnen klanten makkelijk naar de concurrent overstappen. Dus als u nog niet heeft nagedacht over hoe u uw klantenservicesysteem kunt optimaliseren, is het nu tijd om met een aantal trends mee te gaan.

Een buitengewoon goede klantenservice is gebaseerd op 3 belangrijke pijlers:
•    Empathie: Empatische en vriendelijke medewerkers;
•    Persoonlijk contact: beperk uw klantenservice niet tot virtuele contacten;
•    Personalisering: laat merken dat u uw klanten kent en personaliseer uw service.

Personalisering en persoonlijk contact wordt hedendaags vaak ondersteund door het gebruik van een CRM-systeem waarin al de gegevens van klanten staan opgeslagen in klantprofielen.

Customer service en het belang daarvan

Een goede customer service zorgt voor een geloofwaardig merk en een goede reputatie van uw bedrijf. Hoe groter de positieve rol is dat uw bedrijf in het leven van uw klanten speelt, hoe meer trouwe klanten u zal hebben.

Bedrijven gaan vandaag de dag de dialoog aan met klanten, creëren een nauwe band en gebruiken feedback om zaken beter te doen, te groeien en zelfs om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Een slechte klantenservice heeft het tegenovergestelde effect en is enorm slecht voor een bedrijf.

Tips voor een goede customer service

Investeer in uw klantenservicekanalen

Er is een grotere kans dat consumenten meer aankopen doen bij bedrijven die zowel offline als offline klantenservice bieden. Om de klanten te kunnen geven wat zij nodig hebben, moet u evalueren of de huidige kanalen die u gebruikt voldoende zijn en of u er echt mee aan de verwachtingen van klanten voldoet.

Een omnichannel-strategie komt hier om de hoek kijken. Een omnichannel is wanneer er integratie is tussen alle kanalen. Het doel is om een ervaring te bieden waarbij klanten op elk willekeurig moment contact kunnen opnemen via het kanaal van hun voorkeur om vervolgens goed te worden geholpen. Ook moeten klanten tussen kanalen kunnen schakelen zonder dat zij hun probleem weer helemaal opnieuw moeten uitleggen.

Door te investeren in integrale technologische oplossingen zoals CRM-software kun je een goede, efficiënte klantenservice garanderen en tegelijkertijd de productiviteit binnen uw bedrijf verhogen.

Train uw serviceteam om een goede klantenservice te leveren 

Om een goede klantenservice te kunnen bieden moet u:
•    uw klanten en hun behoeften goed kennen;
•    uw klantenserviceproces zo vormgeven dat het compleet en beheersbaar is;
•    duidelijk en transparant met uw klant communiceren.

Bedrijfssoftware die de klantenservice ondersteunt

Tegenwoordig is er CRM-software die uw klantenservice kan ondersteunen in alle serviceprocessen. Wilt u kijken welke CRM-systemen het meest geschikt zijn voor uw situatie? Klik dan ‘hier’ om aan de hand van uw specificatie-eisen de meest geschikte systemen te vinden.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Het belang van een WYSIWYG-editor in marketing

Wat je ziet is wat je krijgt: de betekenis, functies en toepassingsgebieden van een WYSIWYG-editor.

Lees verder

Optimaliseer uw marketingprocessen dankzij A/B-testing

Welke campagne levert de meeste verkopen op? We laten u zien hoe u uw CRM-processen via een A/B-test en de juiste marketingsoftware optimaliseert.

Lees verder