on-premises
open source

Wanneer is een lokaal open source CRM-systeem geschikt?

Lees hier wanneer het de moeite waard is om een ​​lokaal open source CRM-systeem in uw eigen bedrijf te gebruiken.

Open source software wordt zowel door particulieren als door organisaties, bedrijven, overheden of overheden gebruikt. De open source markt is daarom ook vanuit economisch perspectief relevant.

Om deze reden willen we op dit punt het onderwerp open source nader bekijken. Hierdoor kunnen bedrijven een weloverwogen beslissing nemen voor of tegen een lokaal open source CRM-systeem. Hiervoor moet echter eerst worden gedefinieerd hoe de termen on-premise en open source moeten worden geclassificeerd.

Wat is een on-premises CRM-systeem?

De Engelse resolutie "on-premises" betekent letterlijk "op het terrein". On-premises CRM-systemen zijn CRM-software die lokaal op de eigen servers van een bedrijf wordt geïnstalleerd en van daaruit wordt bediend.
Het bedrijf is dus volledig in het bezit van het CRM-systeem. Dit heeft gevolgen voor zowel de software zelf als de hardware. Dit gaat samen met controle en verantwoordelijkheid.

Wat is open source software?

"Open source" verwijst naar de broncode van de software die openbaar toegankelijk is.

Open source-oplossingen hebben de volgende kenmerken:

  • De brontekst is leesbaar.
  • De software kan vrij gewijzigd en aangepast worden.
  • De software is meestal gratis beschikbaar.

Er zijn echter ook open source-oplossingen die moeten worden aangeschaft. In tegenstelling tot open source-oplossingen is er volgens de Free Software Foundation (FSF) zogenaamde proprietary software. Deze term is bedacht door de FSF zelf en verwijst naar systemen waarvan de broncode wordt behandeld als een bedrijfsgeheim.

Bekende open source-oplossingen

Het bekendste voorbeeld van een gratis beschikbaar, open source besturingssysteem is Linux. Het is in de jaren negentig ontwikkeld door de Fins-Amerikaanse informaticus en softwareontwikkelaar Linus Torvalds.

Een ander project dat tegenwoordig onder een andere naam bekend is, is de voormalige Netscape Browser. Door het grote marktaandeel van Microsoft was het product niet meer winstgevend en werd het aangeboden als open source oplossing. Hieruit is in de loop der jaren het Mozilla-project voortgekomen. Tegenwoordig is Mozilla Firefox een veel gebruikte browser.

De open source cultuur

Open source is eigenlijk geen nieuw fenomeen dat pas in de jaren negentig is ontstaan.

Hoe het allemaal begon

De eerste computers van de jaren zestig waren enorme, extreem dure mainframemachines die in speciaal geklimatiseerde kamers werden geplaatst. Om deze reden werden ze meestal verhuurd. Software en service waren meestal inbegrepen in de huurkosten en de broncode was vrij toegankelijk.

Open uitwisseling van broncode

Op deze manier hebben particuliere gebruikers en uitvinders op eigen initiatief ontwikkelde software vrij toegankelijk gemaakt voor anderen. Er was een echte open source-cultuur.

Software wordt een onafhankelijk product

Eind jaren 60 werden hardware en software voor het eerst van elkaar gescheiden Het Amerikaanse bedrijf IBM splitste software als zelfstandig product op en begon met ontwikkelen.

Eigen software wordt de norm

Eind jaren zeventig en begin jaren tachtig hielden de meeste computerfabrikanten de broncode achter slot en grendel. Dit was om te voorkomen dat concurrenten de software voor hun doeleinden zouden gebruiken. De markt bestond nu steeds meer uit propriëtaire software.

Zijn open source-oplossingen dus verouderd en ongeschikt voor gebruik in moderne, toekomstgerichte bedrijven?
Hieronder willen we de voor- en nadelen van open source-oplossingen ten opzichte van lokale CRM-systemen nader bekijken en laten zien voor welke bedrijven open source CRM-systemen een adequaat alternatief kunnen zijn voor commerciële producten.

De voor- en nadelen van lokale open source CRM-systemen

Er zijn veel argumenten waarom bedrijven voor een open source-oplossing moeten kiezen. Niettemin zijn open source CRM-systemen verre van geschikt voor gebruik in elk bedrijf.

Lokale open source CRM-systemen vaak gratis

Het meest doorslaggevende argument voor het kiezen van een open source CRM-systeem is voor veel bedrijven het feit dat het vaak gratis beschikbaar is. Dus niet alleen de acquisitiekosten worden geëlimineerd, maar ook de kosten voor aanvullende licenties.

Open source-oplossingen zijn bijzonder geschikt voor bedrijven die nog in de kinderschoenen staan en niet over de financiële middelen beschikken om in dure commerciële software te investeren.

Open source CRM-systemen kunnen naar wens worden aangepast

Een ander voordeel is de flexibiliteit van deze software. In theorie kunnen bedrijven het Open Source CRM-systeem volledig aanpassen aan hun eigen behoefteprofiel.

In de praktijk ziet het er echter vaak anders uit. Vooral kleine bedrijven en startups, die vanwege het gebrek aan kosten vaak vertrouwen op open source-oplossingen, beschikken vaak niet over de IT-knowhow die nodig is om deze aanpassingen door te voeren.

De broncode is voor iedereen toegankelijk, ook voor hackers

Daarnaast is de broncode van een open source CRM-systeem echt voor iedereen toegankelijk. Dit geldt ook voor degenen die slechte bedoelingen hebben en potentieel gevoelige persoonlijke gegevens uit deze CRM-systemen willen gebruiken.

Door de beschikbaarheid van de broncode kunnen derden zich veel gerichter voorbereiden op mogelijke aanvallen.

Onderdeel van een actieve gemeenschap

Door gebruik te maken van een lokaal open source CRM-systeem profiteert het bedrijf van een actieve community. Meestal is er geen conventionele ondersteuning vergelijkbaar met die van een commercieel CRM-systeem. Desalniettemin kunnen bedrijven bij problemen terugvallen op de expertise van deze community.

Dankzij de activiteit van de community worden potentiële fouten en bugs meestal relatief snel gevonden. Veel ontwikkelaars in de open source-gemeenschap hebben genoeg van hun eigen reputatie om bij een project betrokken te raken en ervoor te zorgen dat de software een bijbehorend kwaliteitsniveau heeft.

Als bedrijf ben je echter extreem afhankelijk van de activiteit van de gemeenschap. Als de interesse in een bepaald systeem afneemt, staat u er steeds meer alleen voor.

Conclusie: lokale open source CRM-systemen een goede start

Er kan worden gezegd dat verschillende voor- en nadelen hand in hand gaan met het gebruik van een lokaal open source CRM-systeem.

Vanwege de vaak gratis beschikbaarheid en de ondersteuning van een actieve gemeenschap, zijn open source-oplossingen bijzonder aantrekkelijk voor bedrijven met zeer beperkte financiële middelen of die nog aan het begin van hun carrière staan.

Open source-oplossingen zijn een echt alternatief voor deze bedrijven en hebben het potentieel om processen aanzienlijk te optimaliseren.

Maar met de vrij toegankelijke broncode worden bedrijven steeds meer een gemakkelijk doelwit voor potentiële hackeraanvallen. Om deze reden moet het gebruik van een dergelijk CRM-systeem zorgvuldig worden overwogen, vooral omdat gevoelige persoonlijke gegevens meestal in het CRM-systeem worden opgeslagen.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder