gehoste CRM-software

Hoeveel kost gehoste CRM-software?

Lees alles over de kosten van gehoste CRM-software. 

De kwestie van de (potentiële) kosten speelt aan het begin van elk project een grote rol. Dit is niet anders met de aanstaande introductie van CRM-software. 
Aangezien de kosten van een software ook sterk gerelateerd zijn aan het desbetreffende licentiemodel, willen we omgaan met de kosten van een gehoste CRM-software en laten zien hoe ze zijn samengesteld. 

Inhoudsopgave

CRM-software: een definitie

De afkorting "CRM" betekent Customer Relationship Management. In dit verband wordt Duits verwezen naar customer relationship management of customer care. 
CRM heeft twee dingen. 

Enerzijds verwijst zij naar de centrale oriëntatie van een bedrijf ten opzichte van haar klanten. De klant staat centraal in fundamentele, strategische zakelijke beslissingen. Het doel is om altijd op de hoogte te zijn van de huidige verwachtingen van de klant en er dus op elk moment aan te kunnen voldoen. 
Aan de andere kant gaat dit echter ook hand in hand met een strategisch ontwerp van alle klantrelatieprocessen. 

De rol van CRM-software

Dit is waar CRM-software komt in. Terwijl de eerste CRM-systemen bijna uitsluitend werden gebruikt voor contactbeheer, is moderne CRM-software in staat om klantrelatieprocessen holistisch in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze vervolgens 
Beheren 
Controle 
Optimaliseren 
Automatiseren 
CRM-software is het belangrijkste instrument voor het strategisch vormgeven van klantrelatieprocessen. 

Voordelen van CRM-software

Een CRM-systeem biedt vele voordelen. 

CRM-software als een centrale database, ...

Door de centrale oriëntatie van het systeem werken alle medewerkers in alle afdelingen met dezelfde correcte data. Dubbel dataonderhoud is dus achterhaald en transmissiefouten worden ook aanzienlijk verminderd. 

... Samenwerkingsstool, ...

Daarnaast verbetert de centrale oriëntatie ook de afdelingsoverschrijdende samenwerking. Dit komt niet alleen de werknemers ten goede, maar uiteindelijk ook aan de klanten; bijvoorbeeld door het verkorten van wachttijden. 

... Analysetool

Uiteindelijk wordt moderne CRM-software ook steeds vaker gebruikt als een krachtig analysemiddel. Alle klantgegevens die nodig zijn voor een uitgebreide analyse zijn al beschikbaar in het systeem. Geschikte modules en functies kunnen vervolgens worden gebruikt om waardevolle inzichten te verkrijgen in het gedrag en de voorkeuren van onze eigen klanten. 

Het vinden van de juiste CRM-software

Om een bedrijf te laten profiteren van zoveel mogelijk potentiële voordelen van CRM-software en zijn volledige potentieel te bereiken, moet het geschikt zijn voor gebruik in de onderneming. Dit is geenszins vanzelfsprekend. De CRM-softwaremarkt is nu zeer divers en biedt een verscheidenheid aan verschillende systemen voor de verschillende vereisten. 

Specificaties maken

Om de meest geschikte software te kunnen selecteren, moeten bedrijven eerst de algemene voorwaarden in werking behandelen en ook concrete doelen definiëren die moeten worden bereikt door crm-software in te voeren. Op basis van deze doelstellingen kan vervolgens een gedetailleerde specificatie worden samengesteld met alle essentiële eisen voor geschikte software. 

Verschillende licentiemodellen

Een belangrijk onderscheidend kenmerk van CRM-systemen is het licentiemodel. Hier is tussen 
Lokal/ On-Premises 
Gehost 
Hybride 
Wolk 
Om te onderscheiden. 

Lokale CRM-software

Lokale CRM-systemen worden geïnstalleerd op de eigen servers van een bedrijf en van daaruit ook bedrijven. Het bedrijf is dus in het bezit van het gehele systeem en al zijn componenten. Om deze reden worden relatief hoge acquisitiekosten gemaakt als onderdeel van de introductie van on-premises CRM-software. 

CRM-software uit de cloud

Cloud-based CRM-software is de tegenhanger van on-premises systemen. CRM-software uit de cloud is volledig eigendom van de cloudoperator. Voor het gebruik, dat ook geldt voor alle services die verband houden met het systeem, betaalt het bedrijf een maandelijkse vergoeding aan de cloudoperator. Opmerkelijke acquisitiekosten zijn niet van toepassing. 

Hybride CRM-Software

Hybride CRM-systemen zijn een hybride van on-premises en cloud-gebaseerde systemen. De basis is een lokaal systeem, dat in bepaalde gebieden wordt uitgebreid door cloudcomponent. Hierdoor kunnen afzonderlijke afdelingen die in het bijzonder profiteren van een licentiemodel, het gebruiken zonder andere afdelingen te dwingen hetzelfde model te gebruiken. 

Gehostete CRM-Software

Gehoste CRM-software is in zekere zin ook een hybride van cloud en on-premises. Dit verbindt de cloudinfrastructuur echter niet met een lokaal systeem. 
In plaats daarvan huurt het bedrijf de benodigde servers in. Het bedrijf is echter niet gelijkmatig cloudgebaseerde CRM-software die eigendom is van de software. Licenties werden daarom één keer gekocht. 

Kosten van gehoste CRM-software

Dit betekent dat gehoste CRM-software nog steeds eenmalige licentiekosten met zich meebrengt. Dit is ook het geval bij de aankoop van lokale CRM-software. 

Elimineer de kosten voor serveracquisitie

Er zijn echter geen kosten verbonden aan de vaak dure servers. In plaats van een eenmalig bedrag, zoals bij de cloud, is er meestal maandelijks een vergoeding verschuldigd. Dit omvat niet alleen het gebruik van de server of de server, maar ook de nodige onderhoud en onderhoudsmaatregelen. 

Wanneer is een gehost CRM-systeem geschikt?

Zo is gehoste CRM-software vooral geschikt voor bedrijven die de overname en het onderhoud van hun eigen datacenter vermijden, maar toch in het bezit willen zijn van de software. 
Het is niet mogelijk om forfaitair te beoordelen hoeveel de serverhuur is. In beginsel geldt echter het volgende; Hoe meer capaciteit nodig is, hoe duurder de huur wordt. Hetzelfde geldt echter voor cloudsystemen. Hoewel dit in eerste instantie niet het geval is voor lokale systemen, moeten ze, op voorwaarde dat de capaciteit intern beschikbaar is, op een bepaald punt worden opgewaardeerd, wat gepaard gaat met extra kosten. 

IT-infrastructuur verhoogt vaak kosten

Steeds weer noemen bedrijven uit verschillende industrieën hun eigen IT-infrastructuur als een belangrijke kostenfactor in enquêtes en studies. Het is waar dat deze kosten niet forfaitair kunnen worden verlaagd door gebruik te maken van een gehost CRM-systeem. In ieder geval kunnen ze beter worden voorspeld, omdat dezelfde kosten regelmatig worden gemaakt voor het gebruik van de servers. Dit geeft bedrijven een niveau van planning beveiliging met behulp van een gehost CRM-systeem zonder het hele systeem te geven aan een ander bedrijf.

Houd rekening met andere factoren

Hoewel kosten altijd een belangrijke rol spelen, moeten bedrijven niet alleen op hen vertrouwen bij het kiezen van geschikte CRM-software. Uiteindelijk is de aankoop van CRM-software een belangrijke investering in de toekomst van het bedrijf. Het systeem moet daarom zo goed mogelijk in eigen beheer worden gebruikt, zodat het volledige potentieel ervan kan worden benut. 

Conclusie: Dit kost een gehoste CRM-software

Kortom, de kosten van CRM-software is sterk gerelateerd aan het desbetreffende licentiemodel. Hier moet een onderscheid worden gemaakt tussen 

Lokal / On-Premises 
Gehost 
Hybride 
Wolk 

Bedrijven moeten echter niet alleen kostengericht zijn bij het kiezen van een passend systeem. Zelfs als het instellen en onderhouden van een budget relevant is in elk project, moeten bedrijven niet koste wat het kost proberen om de kosten van het systeem te verlagen. In plaats daarvan, vertrouwend op CRM-software die volledig voldoet aan uw behoeften, u een betere ROI die ver rechtvaardigt de oorspronkelijke kosten van het systeem te bereiken. 

Lees meer over:
Casestudy

Casestudy: Jaga - Scapta

Waarom Jaga, wereldspeler in de ontwikkeling en productie van radiatoren, kiest voor Microsoft Dynamics 365 van Scapta.

Lees verder

Hoe vind je de juiste CRM voor jouw organisatie in 2021

Er is één constante factor die bepalend is voor het voortbestaan, de stabiliteit en het succes van een onderneming: relaties.

Lees verder