Inspireren werkt: dit moet u weten over Founder Marketing

Want iedere ondernemer heeft wel een bijzonder verhaal te vertellen.

Marketing is één van de meest diverse vakgebieden die er is; het komt in talloze smaken. Influencer marketing, Contextual Targeting, retentie marketing.. de lijst gaat zo nog wel even door. 

Wat alle vormen van marketing met elkaar gemeen hebben, is dat het manieren zijn om uw (potentiële) doelgroep te beïnvloeden. U wilt ze immers overtuigen van de kwaliteit van uw dienst of product. In dit blog kijken we naar een marketingtechniek die niet zo vaak genoemd wordt. Heeft dit een terechte reden, of zit er meer achter deze marketingstrategie dan we denken?

Inhoudsopgave

Wat is Founder Marketing?

Zoals gezegd zijn er talloze marketingtechnieken. Zo kan u er bijvoorbeeld voor kiezen om de boodschap van uw organisatie te laten verkondigen door een influencer. Bij Founder Marketing wordt er echter intern gekeken; het zijn de mensen binnen de organisatie, in het specifiek de eigenaar (founder), die de klant moet overtuigen van uw kwaliteit.

Het draait om het verhaal

In dit digitale tijdperk is storytelling belangrijker dan ooit geworden. De consument neemt niet zomaar alles klakkeloos meer aan: waarom zouden ze? Als ze het product niet bij u halen, dan doen ze dat wel ergens anders. Nee, bedrijven moeten tegenwoordig veel meer uit de kast halen om een klant binnen te kunnen slepen. 

Om dit waar te kunnen maken, moeten bedrijven zich dus focussen op de waarom-vraag. Waarom doen we wat we doen? En waarom is dit interessant of relevant voor de klant? Het antwoord op die vragen vormt namelijk het fundament van de relatie met uw klant, dat is de reden dat ze uiteindelijk voor u kiezen. 

‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’

Een bijzonder treffende quote uit de column van Michiel Verstraten. Ons land wordt gekenmerkt door onze nuchtere houding. Niet te veel toeters en bellen, gewoon hard werken en beloftes waarmaken, dat is waar het voor klanten voornamelijk om draait. 

Het is dan ook precies deze insteek waarop Founder Marketing zich focust. Hardwerkende ondernemers inspireren klanten; iemand die zo hard voor zijn of haar geld moet werken, die kan niet anders dan een goed en eerlijk product leveren. Althans, dat is de aard van de boodschap die u aan uw klant moet overbrengen. 

Het begint met een strategie

Een hardwerkende ondernemer, oftewel founder, heeft ongetwijfeld een inspirerend verhaal te vertellen. Bijvoorbeeld het verhaal waarin ze met een kleine collectie in de eigen garage begonnen, of het verhaal van het familiebedrijf dat het stokje al 150 jaar aan elkaar overdraagt. Dat zijn de verhalen die uw klanten willen horen! 

Zoals altijd begint alles echter met een strategie. Marketeers moeten allereerst aan tafel gaan met de desbetreffende founder. Kom samen tot een strategie; welke boodschap willen we overbrengen en hoe hangt dit samen met de identiteit van het bedrijf?

Vertel verhalen over het ontstaan van de organisatie, wees eerlijk over de uitdagingen waar een klein familiebedrijf mee te maken krijgt. Dit zijn namelijk de verhalen die er uiteindelijk voor zullen zorgen dat uw klanten zich met u identificeren. En zo zal u in staat zijn om het meeste uit uw klantrelaties te kunnen halen. 

De wereld draait op data

We horen het tegenwoordig steeds vaker: alles valt of staat met data. Data zorgt ervoor dat u duidelijk zicht heeft op de eigen processen, maar het schetst ook een beeld. Het laat namelijk zien hoe uw doelgroep zich gedraagt: waar hebben ze behoefte aan, via welke sociale kanalen zoeken ze interactie met u en hoe goed scoren uw posts op social media? Grip op deze inzichten zal ervoor zorgen dat u precies weet welk verhaal u moet gaan vertellen. 

De rol van het CRM-systeem

Zoals altijd is de rol van Customer Relationship Management (CRM)-software hierin niet te onderschatten. Dit systeem voorziet u immers van de gegevens die u nodig heeft om tot de eerder genoemde inzichten te komen. Alle belangrijke interacties met en gegevens van uw klant worden samengebracht binnen één centrale omgeving; hierdoor leert u precies welk verhaal u aan uw doelgroep moet gaan vertellen. 

Bron

MarketingTribune: ‘[column] Ooit al gehoord van Founder Marketing?’ - 2 juli 2024.
Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De voordelen van Cloud CRM voor het mkb

Ontdek waarom een Cloud CRM bijzonder geschikt is voor het midden- en kleinbedrijf.

Lees verder
on-premises

Is een on-premises CRM geschikt voor zelfstandigen?

Ontdek waarom ook deze ondernemers kunnen profiteren van een CRM-systeem en of een on-premises oplossing interessant is.

Lees verder