CRM-software voor tandartsen

Met behulp van de juiste software kunnen tandartsen hun administratieve werklast verminderen en tegelijkertijd tevreden patiënten garanderen.

Digitalisering blijft veranderingen veroorzaken in het dagelijks beroepsleven in alle sectoren. Bedrijven uit de meest uiteenlopende economische sectoren kunnen hun bedrijfsprocessen optimaliseren door gebruik te maken van geschikte bedrijfssoftware. 

Ook in de medische sector is het gebruik van een passende softwareoplossing de moeite waard. In deze blog kijken we naar CRM-software voor tandartspraktijken en de meest nuttige bijbehorende functionaliteiten.

Inhoudsopgave

Tandartsen en gezondheidszorg

Het werkterrein van een tandarts omvat de preventie, diagnose en behandeling van tand-, mond- en kaakziekten. In principe kunnen tandartsen worden toegewezen aan de medische sector of de gezondheidszorg. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van CRM-software binnen de zorgsector in het algemeen? Klik dan hier voor meer informatie.

Klantrelatiebeheer in de zorg 

Ook in de zorg is de digitale transformatie volop aan de gang. In de zorgsector worden vele softwareoplossingen gebruikt, die ondersteuning bieden bij de dagelijkse werkzaamheden. Er zijn echter enkele fundamentele verschillen met andere sectoren. In de zorg praten we bijvoorbeeld meestal niet over klantrelatiebeheer, maar over patiëntrelatiebeheer.

Generieke CRM versus CRM voor de gezondheidszorg

Hoewel het basisidee hetzelfde is, verschillen softwareoplossingen voor patiëntrelatiebeheer op de volgende gebieden van die voor conventionele CRM:

  • CRM-systemen voor de gezondheidszorg maken gegevensuitwisseling mogelijk met zorgspecifieke toepassingen, zoals laboratoriuminformatiesystemen. Generieke CRM-oplossingen zullen hiertoe niet in staat zijn.
  • Sectorspecifieke CRM-software ondersteunt ook een ander soort klanten- of patiëntenwerving. Omdat veel nieuwe patiënten in de zorgsector worden verworven via verwijzingen van andere instellingen, moeten softwareoplossingen voor de gezondheidszorg de uitwisseling van gegevens met andere zorginstellingen ondersteunen.

Dit geldt ook voor tandartsen. Moderne softwaresystemen vereenvoudigen andere werkprocessen in tandartspraktijken en controleren de gegevensstromen tussen artsen, patiënten, personeel, apparaten en andere middelen. Hieronder willen we enkele belangrijke functies van software voor tandartsen nader bekijken.

Rekrutering van patiënten 

Softwareoplossingen voor tandartsen kunnen worden gekoppeld aan de bestaande website van de praktijk. Hier kunt u formulieren instellen waarmee potentiële nieuwe klanten vragen kunnen stellen of een afspraak kunnen maken. Deze gegevens worden vervolgens rechtstreeks naar het CRM-systeem overgedragen en kunnen daar verder worden verwerkt. Zo komen alle belangrijke gegevens op een centrale plek samen, wat een overzichtelijke gegevensverwerking mogelijk maakt.

Verwijzingen vanuit andere zorginstellingen

Softwareoplossingen voor tandartsen ondersteunen ook verwijzingsbeheer. Dit betekent dat wanneer een patiënt naar de eigen praktijk wordt verwezen, alle belangrijke gegevens en documenten van de verwijzende zorginstelling via het systeem kunnen worden aangeleverd. Zo stelt de software u dus in staat om efficiënt samen te werken met overige zorginstellingen.

Afsprakenbeheer 

Tegenwoordig wordt ook het afsprakenbeheer grotendeels softwarematig geregeld. Ook hier profiteren tandartsen van de centrale oriëntatie van het systeem, omdat alle medewerkers met dezelfde, correcte informatie werken. Ongeacht welke medewerker wijzigingen doorvoert, er wordt gebruikgemaakt van hetzelfde systeem waartoe alle anderen toegang hebben. 

Op deze manier kan de praktijk op elk moment informatie verstrekken, ongeacht de samenstelling van het personeel ter plaatse op de betreffende dag, zowel telefonisch als persoonlijk op locatie. Afwezigheid van één van de collega’s zal er op deze manier nooit meer voor zorgen dat er informatie ontbreekt en een klant bijvoorbeeld niet geholpen kan worden.

Het elektronisch patiëntendossier (EPD)

Binnen verschillende takken van de gezondheidszorg wordt gebruikgemaakt van een patiëntendossier. Het bevat alle informatie over de medische geschiedenis van de patiënt, evenals eerdere behandelingen en voorgeschreven medicijnen. Het patiëntendossier bevat dan ook informatie van onschatbare waarde voor medische professionals.

Digitalisering in de gezondheidszorg

Dankzij de digitale transformatie binnen de gezondheidszorg zijn patiëntendossiers tegenwoordig ook beschikbaar in elektronische vorm. Voorbij zijn de tijden waarin men mappen moest doorzoeken op zoek naar de juiste informatie, de digitale patiëntendossiers zorgen ervoor dat alle belangrijke patiëntgegevens op één plek beschikbaar zijn.

Conclusie: Vind de juiste software voor tandartsen 

Voor de meeste bedrijven is het kiezen van geschikte software niet eenvoudig. Om ervoor te zorgen dat een systeem aan alle eisen voldoet, moeten bedrijven eerst heel goed nadenken over de doelen die met de introductie van de software moeten worden bereikt. Dit dient vervolgens als een belangrijke basis voor de besluitvorming later in het softwareproject.

Daarnaast is het ook belangrijk om op zoek te gaan naar een leverancier van, bij voorkeur, branchespecifieke software. Een aanbieder die bekend is met de werkwijze binnen uw branche, is veel beter in staat om de software af te stemmen op uw persoonlijke voorkeuren en behoeften.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Alles over het Sales CRM: onmisbaar voor de moderne verkoper

Met behulp van een Sales CRM is men in staat om verkoopprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten.

Lees verder

Wat kan uw bedrijf doen met WhatsApp Business?

Alles over de voordelen en toepassingsmogelijkheden van WhatsApp Business, leest u hier.

Lees verder