Mode

CRM-software voor de fashion en mode industrie

Bedrijven in de fashion en mode industrie profiteren van CRM-software met gespecialiseerde marketingfuncties en geïntegreerd reputatiemanagement.

De mode-industrie verandert. Terwijl concepten als fast fashion steeds meer bekritiseerd worden tegen de achtergrond van duurzaamheid, is goedkope kleding nog steeds populair. In het volgende willen we daarom de huidige uitdagingen van bedrijven in deze sector nader bekijken en laten zien welke eigenschappen CRM-software voor de mode moet hebben om bedrijven in deze sector te helpen hiermee om te gaan.

CRM software voor de fashion en mode industrie

CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management. Dit is klantrelatiebeheer of klantenservice. CRM omvat zowel de consistente afstemming van een organisatie op de eigen klanten als de bijbehorende inrichting van de CRM-processen. Met behulp van een passende softwareoplossing kunnen al deze CRM-processen digitaal in kaart worden gebracht. CRM-systemen worden in verschillende sectoren gebruikt. Op deze manier kunnen ook bedrijven in de mode-industrie profiteren van het gebruik ervan.

Mode-industrie processen

Maar om software hier zijn volledige potentieel te laten benutten, moet het alle belangrijke processen in deze branche digitaal in kaart kunnen brengen. In de mode-industrie spelen relaties met externe partners zoals leveranciers een belangrijke rol. Ook reputatiemanagement wordt steeds relevanter.

De mode-industrie

De mode-industrie omvat bedrijven met verschillende specialisaties. Van textielfabrikanten en leveranciers tot modefabrikanten tot kledingwinkels die de afgewerkte kleding verkopen aan eindklanten.

Een sector in transitie

Duurzame vraagstukken zijn tegenwoordig een steeds groter onderdeel van de maatschappelijke discussie. Dit brengt ook politieke en uiteindelijk regelgevende veranderingen met zich mee waaraan bedrijven in de mode-industrie zich moeten houden. Naast het wettelijk kader en de eisen is het ook belangrijk om je eigen reputatie hoog te houden. Duurzaam ondernemen wordt steeds meer een belangrijke factor bij de keuze van producten en diensten aan de klantzijde.

Reputatie management

Dit maakt het des te belangrijker om actief reputatiemanagement na te streven. Het doel van reputatiemanagement is om het eigen bedrijf zo positief mogelijk aan het publiek te presenteren. In principe geldt: hoe beter het publieke imago van een bedrijf, hoe makkelijker het is om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Naast de omzet en uiteindelijk ook de marktwaarde heeft de reputatie van het eigen bedrijf invloed op de toegang tot geschoolde arbeidskrachten. Hoe beter de publieke perceptie van een bedrijf, hoe gemakkelijker het is om gekwalificeerde medewerkers te vinden. Een positief imago werkt ook als een soort reclame en heeft dus direct invloed op het eigen bereik.

Actief en passief reputatiebeheer

Er kan een principieel onderscheid worden gemaakt tussen actief en passief reputatiemanagement.

Passief reputatiebeheer: Passief reputatiebeheer houdt zich voornamelijk bezig met het observeren en analyseren van opmerkingen van gebruikers. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld de brand- en afgiftebewaking. Merkmonitoring gaat in de eerste plaats over het observeren van opmerkingen over het merk of de producten en het bedrijf in het algemeen; bijvoorbeeld op sociale media. Issue monitoring gaat over het verzamelen van algemene meningen van de doelgroep, ongeacht hun eigen bedrijf (zie qualtrics.com, 3 december 2021). Met CRM-software kunnen bedrijven al deze data op een centraal punt samenbrengen en hier evalueren.

Actief reputatiemanagement: Actief reputatiemanagement houdt zich bezig met het actief opbouwen van je eigen reputatie. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om taken als storytelling; bedrijfswaarden en cultuur inbedden in een interessant verhaal; evenals gemeenschapsbeheer; de snelste en meest geschikte reactie op feedback van klanten, vooral op sociale netwerken (zie qualtrics.com, 3 december 2021). Ook deze activiteiten en processen kunnen centraal via CRM worden aangestuurd.

Marketing

De concurrentie in de mode-industrie is moordend. Factoren zoals schaalvoordelen en gevestigde zakelijke relaties tussen bestaande bedrijven maken het moeilijk voor nieuwe bedrijven om deze markt te betreden. Tegelijkertijd woedt er een stevige prijzenoorlog, vooral in het lage prijssegment. Een goed doordachte marketingstrategie is daarom essentieel om de aandacht van klanten op uw eigen bedrijf te vestigen.

Omni-channel

Het trefwoord 'omnichannel' speelt een steeds grotere rol. Het is van toepassing potentiële klanten via verschillende kanalen aanspreken. De selectie van geschikte kanalen kan van bedrijf tot bedrijf erg verschillen en is sterk gerelateerd aan je eigen doelgroep of waar deze zich bevindt.

Sociale CRM

Moderetailers doen bijvoorbeeld steeds vaker een beroep op social media marketing. Het voordeel hierbij is dat niet alleen uw eigen doelgroep aangesproken kan worden; producten kunnen ook direct via sociale netwerken via social commerce worden verkocht.

xRM

Last but not least is Extended Relationship Management (xRM) ook erg belangrijk in de mode-industrie. Dit is het vermogen van CRM-software om niet alleen klantrelaties in kaart te brengen, maar ook relaties met andere, externe partijen zoals leveranciers.

Supply chain management en EDI

Modebedrijven maken meestal deel uit van lange, wereldwijde toeleveringsketens. Om het overzicht te behouden en snel te kunnen reageren bij een incident is een passende softwareoplossing nodig die een snelle en vlotte uitwisseling van gegevens van bedrijf tot bedrijf mogelijk maakt. CRM-software met xRM kan deze functie vervullen en maakt gebruik van EDI-standaarden (Electronic Data Interchange) om bijvoorbeeld de uitwisseling van informatie en gegevens tussen onafhankelijke organisaties binnen een branche te vereenvoudigen en te standaardiseren.

Conclusie: de juiste CRM-software voor de mode-industrie

De mode-industrie verandert. Om ervoor te zorgen dat bedrijven in deze branche de uitdagingen van morgen het hoofd kunnen bieden, is een geschikte softwareoplossing vereist in het tijdperk van digitale transformatie. Passende CRM-systemen helpen bedrijven hun eigen klantrelatieprocessen te optimaliseren en tegelijkertijd hun eigen imago te behouden. Moderne CRM-oplossingen zijn in staat om naast klantrelaties ook relaties met leveranciers en andere zakenpartners in kaart te brengen. Op deze manier kunnen bedrijfsprocessen volledig digitaal worden geoptimaliseerd.

Lees meer over:

Big data en CRM, gaat dat samen?

In de digitale wereld is Big Data het gene wat organisaties doen groeien. Wij leggen u graag uit hoe Big Data samen met CRM meer omzet kan betekenen voor bedrijven.

Lees verder

CRM voor verzekeraars

CRM helpt verzekeraars om klantcontact te optimaliseren. Wij leggen u uit hoe dit mogelijk is.

Lees verder