De kracht van het verhaal: zo past u B2B-storytelling toe

Alles over storytelling en nog veel meer vindt u terug in het nieuwe e-book van CRM-leverancier SuperOffice.

Ieder bedrijf heeft een verhaal te vertellen. Wat uw bedrijf ook mag verkopen of welke dienst u dan ook verleent, u doet dat met een reden. Bedrijven opererend in de B2B-sector vormen hierin geen uitzondering op de regel. In dit artikel kijken wij naar storytelling voor de business to business-branche, geïnspireerd door het e-book dat softwareleverancier SuperOffice uitbracht. 

Meer over storytelling en de uitdagingen op het gebied van CRM? Download dan nu het gratis e-book van SuperOffice via deze link: "Thriving in tough times: a leader's guide to successful growth"

Wat is storytelling?

Het vertellen van verhalen, oftewel storytelling, bestaat waarschijnlijk al sinds het moment dat mensen voor het eerst met elkaar begonnen te communiceren. Zelf zijn we ongetwijfeld ook opgegroeid met bepaalde verhalen, die ons tot op de laatste dag bij zullen blijven. 

Hoewel we anno 2024 misschien allemaal iets minder vaak rond een kampvuur verzamelen en verhalen vertellen, is storytelling in marketing belangrijker dan ooit. Eén van de grootste marketing-uitdagingen in de B2B-sector is dat men het menselijke element uit het oog verliest, de producten of diensten worden immers aan andere bedrijven verkocht. Maar het is van cruciaal belang om te beseffen dat het niet alleen aan het bedrijf wordt verkocht, maar ook aan de mensen die daar werken. Het menselijk maken van uw product of dienst en het vertellen van uw verhaal, is dan ook belangrijker dan ooit. 

Laat uw waarde zien

Uw verhaal is eigenlijk het bestaansrecht van uw organisatie. Het gaat hier namelijk om wat u doet en belangrijker nog, waarom u dat doet. U moet uw klant laten zien wat uw waardepropositie is, oftewel: hoe gaat uw product of dienst het specifieke vraagstuk van de klant beantwoorden? Waarom bent u de juiste persoon voor de klus? 

Verhalen: het fundament van sales?

Eén van de populairste storytelling-methoden is het delen van succesverhalen. Iedereen leest graag een succesverhaal, want het zorgt ervoor dat ze zich met uw product/dienst op hun gemak kunnen voelen. U heeft een ander bedrijf immers ook recent zo goed geholpen. Het laten zien van uw waardepropositie en het delen van verhalen waarin men zich kan herkennen, kent drie grote voordelen:

  • Geloofwaardigheid creëren. 
  • De praktische voordelen van uw product/dienst demonstreren.
  • Opvallen ten opzichte van de concurrentie.

Een uniforme boodschap

Tot nu toe heeft storytelling zich alleen nog maar gefocust op de boodschap richting de klant, maar er ontbreekt nog één cruciaal aspect: uw medewerkers moeten zelf ook goed op de hoogte zijn van de missie en visie van uw bedrijf. Zij zijn immers ook degenen die deze boodschap aan de klant moeten overdragen. Zorg er dus voor dat de medewerkers ook weten waarom ze doen wat ze doen, zodat zij dit verhaal kunnen toepassen om oprechte, waardevolle relaties met uw (potentiële) klanten op te kunnen bouwen. 

Storytelling draait namelijk niet alleen om aandacht trekken, maar om tevens in te spelen op de emoties van uw klant, waardoor men zich herkent in hetgeen waar u als organisatie voor gaat en staat. En dit gesprek met uw klant kan alleen plaatsvinden, wanneer uw personeel dit ook door en door kent. 

Storytelling in 2024

De digitale wereld is, dankzij diens opmars in 2023, onlosmakelijk verbonden met kunstmatige intelligentie. Het is dan ook niet zo gek dat men ook op het gebied van storytelling steeds meer de mogelijkheden van de slimme technologieën aan het verkennen is. Slimme AI-tools worden steeds beter in staat om bestaande data van uw klant te benutten om verhalen te personaliseren, en de bijbehorende uitkomsten te analyseren. Zo werkt men stukje bij beetje aan het vertellen van hun ultieme verhaal. 

Over SuperOffice

Customer Relationship Management is de absolute passie van SuperOffice. Een goede en gezonde relatie met de klant staat dan ook met stip op één. Of het nu om het verhogen van de omzet, het optimaliseren van marketingactiviteiten of het leveren van hoogwaardige klantenservice gaat: de CRM-software van SuperOffice is daar om u te ondersteunen. 

Bent u benieuwd naar wat SuperOffice met SuperOffice CRM voor uw organisatie kan betekenen? Klik dan hier om meer te lezen over het CRM-systeem en vraag gerust vrijblijvend extra informatie aan.

5 april 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Webwinkels stellen teleur: bereikbaarheid krijgt onvoldoende

In een tijdperk waarin de klantervaring belangrijker is dan ooit, slaan veel grote bedrijven de plank flink mis.

Lees verder

Albert Heijn wil met AI de klantbeleving verbeteren

Steeds vaker beginnen we de praktische toepassing van kunstmatige intelligentie in ons dagelijks leven terug te zien.

Lees verder